بی بی سی فارسی
خبر سازان
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید امیدواریم در خدمت رسانی به شما دوست گرامی کوشا باشیم این وبلاگ به طور هوشمند تبادل لینک میکند اگر مایلید لینک کنید به تبادل لینک هوشمند رفته و ما را با این ادرس و عنوان بی بی سی نیوز لینک کنید. نظر یادتون نره.با عرض معذرت بعضی مطالب در سایت نمایش داده نمی شود.اگر پیگیر مطلب خواصی هستید میتونید با مراجعه به این سایت مطلب مورد نظرتونو پیدا کنید با تشکر مدیریت سایت:نادیا
آخرین مطالب
نويسندگان
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب: توصیه,لاریجانی ,رعایت,متانت,نظم,جلسه, :: 10:10 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

رئیس مجلس به نمایندگان توصیه کرد که متانت و نظم جلسه را در جریان بررسی طرح سؤال از رئیس جمهور رعایت کنند تا مباحث با دقت مطرح شود.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز بررسی طرح سؤال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس به وکلای ملت توصیه کرد که نظم جلسه را رعایت کنند.

وی گفت: از نمایندگان می‌خواهم اجازه دهند بحث‌ها دقیق و با متانت انجام شود تا آقای رئیس جمهور هم صحبت‌ها را استماع کند.

هم‌اکنون علی مطهری نماینده تهران به عنوان منتخب سؤال کنندگان در حال ارائه توضیحاتی در خصوص طرح سؤال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان از دقایقی قبل به همراه تعدادی از وزرای کابینه در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به ۱۰ پرسش وکلای ملت در راستای طرح سؤال از رئیس جمهور حضور یافت.

طبق آیین نامه داخلی پارلمان سؤال کنندگان ۱۵ دقیقه و رئیس جمهور ۶۰ دقیقه فرصت دارند در صحن علنی سخنرانی کند.

دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:مطهری,هیچ ‌کس,قصد,تخریب, :: 2:6 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر

طراح طرح سؤال از رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ‌کس قصد تخریب رئیس‌‌جمهور یا دولت را ندارد، تأکید کرد: سؤال از رئیس‌جمهور صرفاً اقدامی برای تفاهم بیشتر دولت و مجلس است.

علی مطهری نماینده مردم تهران و طراح طرح سؤال از رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به بررسی این طرح در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس گفت: طرح سؤال از رئیس جمهور آثار خاص خود را دارد و چیز دیگری جایگزین آن نمی‌شود. تصور برخی از سؤال از رئیس جمهور، تصور نادرستی است.

وی با بیان اینکه سؤال از رئیس‌جمهور تنها یک پرسش و پاسخ است، افزود: بررسی سؤال از رئیس‌جمهور باعث تلطیف فضای سیاسی کشور و بهبود روابط دولت و مجلس می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: سؤال از رئیس‌جمهور برای کشور مفید است و باید آن را امری عادی تلقی کنیم.

مطهری با تأکید بر اینکه هیچ‌کس قصد تخریب رئیس‌‌جمهور یا دولت را ندارد و اساساً نمایندگان به خاطر خدمات فراوان دولت چنین قدرتی ندارند، خاطرنشان کرد: سؤال از رئیس‌جمهور صرفاً اقدامی برای تفاهم بیشتر دولت و مجلس و رفع ابهامات بوده و این کار برای مردم هم مفید است.

دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:كوفي,عنان,درباره,نتایج,سفرش,سوريه, :: 1:50 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
وي در پايان ديدار خود با بشار اسد گفت: پيشنهادهايي قابل‌اجرا به بشار اسد داديم كه يقينا بازتاب خواهد داشت و موجب پايان دادن به وضعيت كنوني در سوريه خواهد شد.
 

فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه با سخت خواندن ماموريتش در اين كشور نسبت به موفقيت اين ماموريت ابراز اميدواري كرد.



به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه العربيه، كوفي عنان،‌ فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه پس از ديدار با بشار اسد، رئيس جمهوري اين كشور عنوان داشت: مذاكرات من با بشار اسد بر سه مساله اساسي؛ توقف خشونت‌ها، فراهم كردن تسهيلات براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به آسيب‌ديدگان و نيز آغاز مذاكرات در اين كشور متمركز بود.



وي در پايان ديدار خود با بشار اسد گفت: پيشنهادهايي قابل‌اجرا به بشار اسد داديم كه يقينا بازتاب خواهد داشت و موجب پايان دادن به وضعيت كنوني در سوريه خواهد شد.



كوفي عنان ادامه داد: مساله اساسي در سوريه اين است كه تغييرات و اصلاحات در اين كشور آغاز شود و سوريه دموكراتيك، امن و مبتني بر اصل احترام به حقوق بشر پايه‌گذاري شود.



وي با دشوار خواندن ماموريتش در سوريه عنوان داشت: من به ماموريت خود خوش‌بين هستم و خوش‌بيني من به چند دليل است، من با تعداد زيادي از سوري‌ها ديدار كردم و همه آنها بر توقف خشونت‌‌ها تاكيد داشتند كه اين مساله باعث خوش‌بيني است.



عنان افزود: ما بايد اميدوار باشيم و من به آينده ماموريت خود خوش‌بين هستم اما وضعيت در سوريه بسيار بد و خطرناك است و نبايد در اين ماموريت شكست خورد.



رئيس جمهوري سوريه در ديدار اول خود با كوفي عنان اعلام كرده بود سوريه از هر تلاش صادقانه‌ براي حل و فصل مسائل اين كشور حمايت مي‌كند.



كوفي عنان همچنين با مفتي سوريه و تعدادي از نمايندگان برخي از طايفه‌هاي اين كشور ديدار كرد و مسائل موجود را مورد بحث و بررسي قرار داد. وي قرار است عصر امروز (دوشنبه) براي ديدار با رهبران تركيه عازم اين كشور شود. از سوي ديگر، گوئيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان در ديدار خود از عربستان خواهان حل و فصل سياسي مسائل سوريه شد.



وي تاكيد كرد: ما از مخالفان سوري حمايت مي‌كنيم و در عين حال خواهان حل و فصل سياسي مسائل سوريه هستيم و سه مساله اساسي يعني پايان خشونت‌ها، ورود كمك‌هاي بشردوستانه و حل و فصل سياسي مساله سوريه خواسته‌هاي اصلي آلمان است.



سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان نيز مدعي شد كه دولت سوريه عمدا به وضعيت كنوني دامن مي‌زند.



وي با درخواست از بشار اسد براي قبول خواسته‌هاي مردم مدعي شد كه رئيس جمهوري سوريه حمايت‌هاي مردمي خود را از دست داده است.



سعود الفيصل با بيان اين كه حل و فصل سياسي مساله سوريه نمي‌تواند راه‌كار خوبي باشد، گفت: تنها راه مسالمت‌آميز براي پايان دادن به مساله سوريه اين است كه به يك شرايط قانع‌كننده برسيم و گزينه نظامي راه حل مناسبي نيست.



وي ادامه داد: به همين دليل تنها راه ممكن اين است كه از دخالت نظامي در سوريه اجتناب شود و به سوري‌ها اين امكان داده شود كه خودشان از خودشان دفاع كنند.



در همين حال آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه اعلام كرد كه به مسئول مسائل حقوق بشر وزارت امور خارجه اين كشور دستور داده تا شرايط لازم براي فرستادن پرونده رهبران سوريه و در راس آنها بشار اسد به دادگاه كيفري بين‌المللي و محاكمه آنها در اين دادگاه را فراهم كند.



وي در پاسخ به سوالي در خصوص اوضاع پس از كناره‌گيري بشار اسد در سوريه گفت: فرانسه آماده استقبال از رئيس جمهوري سوريه در خاك خود نيست و براي دادگاهي كردن سران اين كشور تلاش مي‌كند.



در همين حال، روزنامه تشرين -چاپ سوريه- در گزارشي نوشت كه قطر و عربستان سعي دارند تا تلاش‌ها براي حل و فصل وضعيت كنوني در سوريه را با شكست مواجه كنند و قطر از گروه‌هاي تروريستي مسلح كه در سوريه اقدام به كشتن مردم مي‌كنند، حمايت مالي مي‌كند. از سوي ديگر، در پي پخش تصاويري از اجساد افراد كشته شده در سوريه از برخي شبكه‌هاي ماهواره‌اي، وزارت اطلاع‌رساني اين كشور اعلام كرد كه گروه‌هاي تروريستي اقدام به ربودن اهالي برخي از مناطق حمص كردند و پس از كشتن، اجساد آنها را به طرز فجيعي تكه تكه مي‌كنند تا خشم بين‌المللي را عليه سوريه برانگيزند.



وزارت اطلاع‌رساني سوريه با ذكر نام شبكه‌هاي "الجزيره و العربيه" اعلام كرد كه اين دو شبكه با گروه‌هاي تروريستي در جنايت‌هاي آنها همدست هستند و از افراد مسلح به عنوان خبرنگاران خود در اين مناطق استفاده مي‌كنند.

دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:سفیر,جدید,ایران,ویتنام,منصوب, :: 1:44 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر

"حسین الوندی بهینه" به عنوان سفیر جدید ایران و به جای قوام شهیدی عهده‌دار سفارت ایران در هانوی (ویتنام) شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، "حسین الوندی بهینه"  به عنوان سفیر جدید ایران در هانوی منصوب شد.

الوندی در طی سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۳ در سفارت ایران در کوالالامپور به عنوان دبیر سوم و مسئول بخش اقتصادی فعالیت کرده است.

وی از ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸ معاون اداره دوم شرق آسیا و از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ کاردار سفارت ایران در مانیل (فیلیپین) بوده است.

سفیر جدید ایران در هانوی پیش از مأموریت جدیدش طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ به عنوان معاون اداره سوم آسیای شرقی و اقیانوسیه به فعالیت مشغول بوده است.

سید جواد قوام شهیدی پیش از الوندی عهده‌دار این سمت بود.

هیت رئیسه جبهه ایستادگی فردا سه شنبه کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جبهه ایستادگی، کنفرانس خبری جبهه ایستادگی با حضور هیئت رئیسه جبهه ایستادگی ایران اسلامی آقایان حجه الاسلام والمسلمین حبیبی دبیر کل ، مهندس بیادی سخنگو ، ابوالقاسم رئوفیان رییس ستاد انتخابات و دکتر روح الامینی عضو شورای عالی این جبهه برگزار می شود.

بر اساس این گزارش در این جلسه اعضای شورای عالی جبهه ایستادگی پیرامون عملکرد جبهه ایستادگی در انتخابات ، میزان مقبولیت مردمی ، نحوه حضور در دور دوم و سایر مسائل روز کشور با رسانه ها گفتگو می کنند .

این کنفرانس خبری ساعت ده و نیم صبح  سه شنبه و درنشانی میدان ولیعصر – بلوار کشاورز – بعد از تقاطع فلسطین – خیابان کبکانیان – پلاک 14 جدید برگزار خواهد شد.

یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:مروري,مفاسد,اقتصادی,دانه, :: 11:57 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

دكتر عبد الحسين باهر، مهمترين نتايج اجتماعي مفاسد اقتصادي به خصوص اختلاس را «بي اعتمادي به نظام بانكي» و«بدبيني جامعه به مسئولين» مي داند.

استاد دانشگاه شهيد بهشتي در گفتگو با الف، معتقد است كه با افشاي مفاسد اقتصادي به خصوص اختلاسي با ابعاد اخير،مي تواند نظر عامه را مساله كمبودهاي اقتصادي و ارتباط آن با فساد مالي در نظام مالي و اقتصادي كشور جلب كند و مردم هرگونه كمبود را در نيتجه اين اقدامات تلقي كنند؛ چنانچه در نزد افكار عمومي جهاني و مردم در خصوص جامعه و نظام ارزشي ما ممكن نقصان ايجاد شود.

نخستین اختلاس‌گر
عبدالحسین تیمورتاش شاید از جمله نخستین اختلاس‌کنندگان بزرگی باشد که در قرن سیزده هجری شمسی می‌توان از او یاد کرد.

نخستین اختلاس ثبت شده در تاريخ ايران در زمان رضا خان توسط تيمور تاش افشا شد. مطبوعات انگلیس و سایر کشورهای زیر سلطه انگلستان مطالبی را درباره پیشرفت ایران و جانشینی تیمورتاش مطرح کردند و شایع شد که کیف محتوی اسناد مهم وي مفقود شده است. سرانجام در آذرماه سال ۱۳۱۱ به دستور رضاشاه قرارداد دارسی لغو و تیمورتاش متهم به جاسوسی شد.

در‌‌ همان سال موضوع اختلاس تیمورتاش با همکاری رییس آلمانی بانک ملی (در جریان تبدیل ارز) و حسینقلی نواب، رییس هیات نظارت مطرح شد. همچنین در‌‌ همان اوان وکیل‌الملک دیبا، رییس حسابداری دربار و یار نزدیک تیمورتاش پس از محاکمه در دادگستری، توسط رضاشاه از کار برکنار شد.

در همان سال وي به اتهام ارتشا بازداشت و از وزارت دربار کنارگذاشته شد. او را به جرم رشوه‌خواری در دو دادگاه جداگانه به سه و پنج سال زندان و پرداخت جریمه محکوم‌کردند. او در در مهرماه سال ۱۳۱۲ در زندان قصر به دست پزشک احمدی کشته‌شد.

اختلاس شهردار وقت تهران در سال ۱۳۳۴
نصرت‌الله منتصر، از دولتمردان و رجال سیاسی ایران در دوران معاصر بود. وی از اعضای شرکت نفت ایران و انگلیس محسوب می‌شد و در سال ۱۳۳۴ از فروردین تا آبان ماه و به مدت هفت ماه شهردار تهران بود.

مهم‌ترین اقدام منتصر در منصب شهرداری تهران، حفر چاه عمیق قلهک به عمق ۱۲۰ متر بود. منتصر بعد از ۷ ماه به اتهام اختلاس و بی‌لیاقتی در حفاظت از اموال دولتی به دادگاه فراخوانده شد و از مقام شهرداری تهران برکنار شد.

قوام متهم دیگر
احمد قوام ملقب به قوام‌السلطنه، سیاستمدار ایرانی پایان دوران قاجار و روزگار پهلوی بود که پنج بار نخست‌وزیر شد که دو بار در پایان دوران قاجار و سه بار در زمان حکومت محمدرضا پهلوی بود. او فرزند میرزاابراهیم معتمدالسلطنه و نوه محمد قوام‌الدوله آشتیانی و برادر کوچک‌تر وثوق‌الدوله بود. در آذر ۱۳۲۶، بعد از استعفای احمد قوام، حکیمی بار دیگر به نخست‌وزیری رسید

این دوره زمامداری وی کوتاه بود. وی درباره قتل محمد مسعود استیضاح شد و استعفا کرد. در این دوره علیه قوام درباره اختلاس از خزانه دولت، طرح دعوی شد.

رد پای یک زن در اختلاس
ستاره فرمانفرماییان فرزند عبدالحسین میرزا فرمانفرما و از فعالان اجتماعی ایران بود که سال‌ها ریاست سازمان مددکاری اجتماعی ایران را در دوره پهلوی بر عهده داشت با شروع انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و در نخستین روزهای اعدام‌های انقلابی، متهم شد.

از جمله این اتهامات اختلاس، همکاری با اسراییل، همکاری با دربار و... بود ولی نام برده از کشور گریخته و به انگلستان و سپس به آمریکا رفت.

اختلاس پس از انقلاب، فاضل خداداد
پس از انقلاب اسلامي در دهه ۷۰ نام فاضل خداداد به همراه برادر يكي از چهره هاي سياسي مطرح وقت در پرونده اختلاسي با مبلغ نجومي ۱۲۳ ميليارد به چشم مي خورد.
فاضل خداداد تاجري كه اين شغل را از پدر ثروتمند خود به ارث برده بود، به اتهام تبانی با کارمندان بانک صادرات ایران و ۱۲۳ میلیارد تومان اختلاس از این بانک (معروف به اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی) به اعدام محکوم شد.

ریاست دادگاه پرونده اختلاس بانک صادرات بر عهده غلامحسین محسنی اژه‌ای بود. وی فاضل خداداد را مفسد فی‌الارض شناخته و به اعدام محکوم کرد و مرتضی رفیقدوست برادر محسن رفیقدوست دیگر متهم پرونده را به حبس ابد محکوم کرد. اما وی در سال ۱۳۸۲ از زندان آزاد شد. در دوران زندان، مرتضی رفیقدوست، مامور خرید زندان اوین می‌شود و می‌توانسته بیرون بیاید و پس از مدتی عفو می‌شود و آزاد می‌شود.

ربابه امينيان
در سالهاى پايانى دهه شصت و پس از پايان جنگ، غول طمع و ثروت اندوزى كه در سالهاى جنگ با شيوه هاى كوپنى و بگير و ببندهاى حكومتى در شيشه بود، آزاد شد.
سيستم بانكى با مقررات زمان جنگ قادر به جذب پولهاى مردم نبود. اين گونه بود كه پديده شركتهاى مضاربه اى كه همچون قارچ از چپ و راست سبز مى شدند، ظهور كرد.

ربابه امينيان داراى مدرك كارشناسى اقتصاد بود كه با راه اندازى يك شركت مضاربه اى مبلغى كلان را كلاه بردارى كرده بود.

وي در دادگاه بود كه خود را بى گناه مى دانست! و تقصير را بر گردن مردم طماع و بى اطلاع از قوانين مى انداخت و جايى در دفاع از خود گفت اگر قوانين اقتصادى كشور سوراخ دارد نقصير من است؟ من از حفره هاى موجود در قانون به صورت قانونى استفاده كرده ام و جرمى مرتكب نشده ام!

غلامحسين كرباسچي
در سال ۱۳۷۷ غلامحسين كرباسچي به همراه عدهٔ دیگری از معاونانش و شهرداران مناطق تهران توسط حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی دستگیر و بازجویی شد.

کرباسچی از سوی قاضی غلامحسین محسنی اژه‌ای به اتهام جرایم مالی محاکمه و به ۳ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از مشاغل دولتی و جزای نقدی محکوم شد. پرونده كرباسچي موجب احیای دادسراها شد. وی پیش از محاکمه به اتهام اختلاس مدتی را در بازداشت گذراند.

کرباسچی سرانجام پس از طی نزدیک دو سال حبس، با پادرمياني اکبر هاشمی رفسنجانی و دستور رهبر انقلاب از زندان آزاد شد. وی از آن زمان به فعالیت‌های غیر دولتی مشغول است


شهرام جزايري عرب
شهرام جزایری تاجر و فعال اقتصادی ایرانی بود که در سال ۱۳۸۱ در سن ۲۹ سالگی و در جریان بزرگ‌ترین و جنجالی‌ترین پروندهٔ فساد اقتصادی ایران بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران بازداشت شد. او فعالیت تجاری خود را از دستفروشی شروع کرد.

ایجاد و تأسیس حدود ۵۰ شرکت مختلف بازرگانی، کسب اعتبار موهوم از طریق مانورهای متقلبانه، برداشت ۳۸ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال به دفعات مختلف و پرداخت آن به اشخاص به عنوان رشوه، جعل اسناد، تبانی در معاملات دولتی، اغوای مسؤولان بانکها، تسهیل و دریافت ارز، عدم به کارگیری تسهیلات در امر صادرات و واردات و ایجاد رکود در امر صادرات واردات، تهیه پیمان نامه‌های غیر قانونی و اخذ مقادیر قابل توجهی از این طریق از جمله کیفرخواست نماینده مدعی العموم در اين پرونده بود.

در آن پرونده شهرام جزایری با اتهامات بسیاری از جمله ارتشاء، صادرات غیر قانونی، جعل اسناد دولتی و اختلاس‌های کلان روبرو شد و بیش ۵۰ تن به عنوان شرکای جرم وی روانهٔ دادگاه شدند که اغلب آنان را فرزندان مقامات نظام تشکیل می‌دادند.

شهرام جزایری در آن دادگاه به ۲۷ سال حبس محکوم گردید ولی پس از اعتراض وی به حکم دادگاه، دیوان عالی کشور حکم دادگاه را نقض و دستور رسیدگی مجدد به پرونده او را صادر نمود..

در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۸۵ مجتمع ویژه جرائم اقتصادی اعلام کرد که شهرام جزایری در جریان انتقال برای معرفی داراییهایش موفق شده‌است ماموران محافظ خود را فریب داده و بگریزد.

دادگاه شهرام جزایری در غیاب وی به کار خود ادامه داد و در ۷ اسفند ۱۳۸۵ او را به ۱۴ سال زندان، ۱۰ سال تبعید، ۱۰ سال محرومیت از فعالیت‌های بازرگانی و تجاری و جریمه نقدی ۱۲۲ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۲۰۰ دلاری محکوم کرد.

محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه در ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ رئیس مجتمع ویژه جرائم اقتصادی و چند تن دیگر از مقامات مسئول در پرونده شهرام جزایری از جمله رئیس زندان اوین را برکنار کرد.

پس از بیان حدس‌ها و احتمالات گوناگون و رسیدن خبرهای ضد و نقیض از دیده شدن شهرام جزایری در دبی، طبس و مناطق دیگر جهان، در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۵ ماموران اطلاعاتی ایران موفق شدند وی را در روستایی در کشور عمان دستگیر و به كشور بازگردانند.

شهرام جزایری بابت اتهامات فوق به ۱۱ یازده سال حبس تعزیری، رد مبلغ ۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۱۸۵ دلار آمریکا به بانک ملی ایران و صندوق ضمانت صادرات، پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر مبلغ فوق‌الذکر (۹۷ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۳۷۰ دلار آمریکا) به صندوق دولت جمهوری اسلامی ایران و محرومیت از فعالیت بازرگانی در بخش صادرات و واردات و نیز محرومیت از اخذ هرگونه تسهیلات بانکی اعم از ریالی و ارزی به مدت ده سال محکوم شد.

اختلاس ۳هزار ميلياردي
پس از محاكمه شهرام جزايري هرچند از گوشه و كنار خبرهاي مختلفي از ارتشا و اختلاس در بانكها و يا نهادهاي دولتي (از جمله پرونده موسوي به فسادمالي در خيابان فاطمي يا بيمه ايران) به گوش مي رسيد اما در تابستان۱۳۹۰خبر اختلاس ۳ هزار ميلياردي يك گروه اقتصادي در شبكه اي از بانكها، بسيار خيره كننده بود.

فردي به نام «امير منصور الف.خ» مشهور به «امير منصور آريا» با تباني و نفوذ به شعبه بانك صادرات در محل كارخانه فولاد خوزستان، اقدام به صدور LCهاي (اعتبار اسنادي ريالي داخلي) جعلي به مبالغ ده ها ميليارد تومان مي كرده و بدون آنكه وجه هاي مذكور را به بانك بپردازد، آن ها را دريافت و به بانك هاي دولتي و خصوصي ديگر داخلي به قيمتي پايين تر از قيمت رسمي به فروخته مي شد.

اين اقدام «الف.خ» عاقبت پس از يك اشتباه، توسط بانك صادرات كشف و به نهادهاي نظارتي گزارش مي شود تا بزرگترين پرونده اختلاس كشور رقم بخورد.

«اميرمنصور آريا» با ايجاد برخي روابط و معاملات، سرمايه خانوادگي خودرا چند برابر كرده و بار ديگر ايران را به مقصد آلمان ترك مي كند و پس از استفاده از اين سرمايه در آلمان، بار ديگر به ايران برمي گردد.

امير منصور آريا، سپس بانك آريا را نيز تاسيس مي كند. در واقع يكي از اقدامات عجيب و بي سابقه در نظام بانكي كشور، راه اندازي يك بانك خصوصي با دارايي يك بانك دولتي است، چنانكه براي احداث بانك آريا، تسهيلاتي از سوي بانك صادرات به شركت سرمايه گذاري «اميرمنصور» و شركت «مه آفريد» كه متعلق به «امير منصور الف.خ» است واگذار مي شود كه در تاريخ بانكداري كشور، بي سابقه بوده است.

مديرعامل بانك صادرات اعلام كرده اختلاس از ۷ بانك ديگر بجز بانك صادرات صورت گرفته است. به جز بانك صادرات، بانك ملي نيز در معرض اتهام بود كه مدير عامل بانك پس از افشاي اختلاس به خارج از كشور گريخت و ديگر بازنگشت.

پرونده اختلاس ۳ هزار ميلياردي به رياست محسني اژه اي دادستان كل كشور كه پيش از اين نيز رسيدگي به پرونده اختلاس ۱۲۳ ميلياردي را در كارنامه كاري خود دارد گشوده شد و روز ۲۱ اسفند۹۰ دومين جلسه محاكمه متهمان آن برگزار مي شود.

شنبه 20 اسفند 1390برچسب:عکس,امیرعباس هویدا,هادی غفاری, :: 11:35 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر
عکس/ امیرعباس هویدا و هادی غفاری
بدون شرح
 
 

 

بهارستان نشین ها مانع حضور سعید مرتضوی در تامین اجتماعی خواهند شد؟
انتشار خبر انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی همچنان خبر ساز شده است.
 
شفاف:درحالی که از رفتن مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی و آمدن سرپرست جدید 2 ماه هم نمی‌گذرد؛ خبرها حاکی از آن است که مدیرعامل این سازمان بزرگ بیمه‌ای کسی غیر از سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران نخواهد بود.

خبر آنچنان رنگ و بوی واقعیت دارد که بهارستان نشین ها را نیز به واکنش وا داشته است.کار به جایی رسیده است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در تذكري كتبي خطاب به رئيس جمهور از اين انتصاب انتقاد کردند.

 در اين تذكر كه در صحن مجلس قرائت شد، خطاب به محمود احمدي نژاد رئيس‌جمهور آمده است: بنا بر اخبار موثق ظاهراً تصميم گرفته شده است كه آقاي سعيد مرتضوي دادستان پيشين و رئيس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و كالا به عنوان مديرعامل سازمان تامين اجتماعي معرفي شود.

 اين تذكر مي افزايد: نصب مديران حرفه اي اگر بدون توجه به صلاحيت تخصصي لازم صورت گيرد نتيجه اي جز اتلاف منابع و آسيب ديدن خدمات رساني به مردم ندارد.هدايت سازمان تامين اجتماعي با داشتن بزرگترين شركت تخصصي (شستا) محتاج دانش و تجربه لااقل در يك يا چند زمينه اقتصادي، صنعتي، تجاري، بيمه گري، بهداشت و درمان و تامين اجتماعي است.

 اين نمايندگان در تذكر مذكور با تاكيد بر اينكه مرتضوي داراي هيچ‌كدام از اين تخصص ها و تجربه ها نيست، اعلام كردند؛ علاوه بر ايراد مذكور در نصب آقاي مرتضوي به مديرعاملي سازمان تامين اجتماعي اين اقدام نقض آشكار مواد 53 و 54 از فصل ششم قانون مديريت خدمات كشوري كه ضوابط انتصاب و ارتقاي شغلي مديران حرفه‌اي را تعيين مي كند، است.

در پايان اين تذكر تصريح شده است: سازمان تامين اجتماعي متعلق به پيران رنج ديده و جوانان زحمتكشي است كه در توليد، عمر سركرده اند يا مي كنند.دارايي هاي اين سازمان در دولت هاي مختلف آسيب ديده است. براي احترام به منافع كارگزاران شريف و حفظ اين سرمايه ملي بايد قانون رعايت شود و متخصصين با تجربه مناسب بر اين سازمان گمارده شوند.

نمايندگان شاخص مجلس هشتم كه اكثرا از نمايندگان تهران هستند این تذکر راامضا کرده اند تا شاید گشایشی در کار تامین اجتماعی حاصل شود.جالب اینجاست که در میان این امضا کنندگان تنها نام منتقدین سنتی دولت دیده نمی شود.

 ‌احمد توکلي، غلامرضا مصباحي‌مقدم، مرتضي آقاتهراني، الياس نادران، اسماعيل کوثري، بيژن نوباوه، زهره الهيان، فاطمه رهبر، پرويز سروري نمايندگان تهران و آشتياني نماينده قم، نادر قاضي‌پور نماينده اروميه، ‌امين‌حسين رحيمي نماينده ملاير، محمد دهقان نماينده طرقبه و چناران، حسين‌علي شهرياري نماينده زاهدان و محمد‌رضا شعباني نماينده کرمانشاه امضا کنندگان این تذکر هستند.تذکری که به نظر می رسد به مذاق دولتی ها خوش نیاید و مجلس هشتم در آخرین روزهای حیات خود درگیری های جدیدی با دولتی ها بر سر این انتصاب داشته باشد .

گفتنی است، سعید مرتضوی گزینه مدیر عاملی سازمان تامین اجتماعی که علاوه بر دادستانی تهران و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تدریس در دانشگاه و تألیف کتاب در حوزه قضايي را در سوابق خود دارد ،  هيچ سابقه مديريتي و رياستي در پست‌هاي اقتصادي در کارنامه اش ديده نمي شود.

البته نداشتن سابقه مدیریت اقتصادی تنها دلیل انتقاد به این انتخاب نیست بلکه  پيش‌تر هم انتقاداتي از عملكرد سعيد مرتضوي به‌عمل آمده بود و از قضا در حین همين انتقادات بود كه با انتصاب آيت الله آملي لاريجاني به رياست قوه‌قضائيه، محمود احمدي‌نژاد او را به‌عنوان رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز منصوب كرد تا در واقع نسبت بی اعتنایی خود نسبت به این انتقادات را اثبات کند.

این بار نیز این انتصاب در سایه مشکلات زیادی که سازمان تامین اجتماعی با آنها دست و پنجه نرم می کند، منطقی به نظر نمی رسد و باید از دولتی ها پرسید با وجود این همه اقتصاد دان و مدیران اقتصادی کارآمد دلیل این انتخاب برا ی این سازمان اقتصادی حساس چیست؟باید منتظر ماند و دید تذکر وکلای ملت در این باره کار ساز خواهد شد یا سعید مرتضوی به صندلی ریاست سازمان تامین اجتماعی خواهد رسید.
فرود اضطراری هواپیمای آمریکایی در تهران
این در حالی است که دولت آمریکا چندی قبل در اقدامی ضد ایرانی فروش بنزین به هواپیماهای مسافربری ایران را تحریم کرده است.
مشرق: ساعت 20و 5دقیقه پنج شنبه یک هواپیمای مسافری آمریکایی که از دوحه به مقصد استانبول در حرکت بود هنگام عبور از آسمان ایران ضمن تماس با برج مراقبت فرودگاه حضرت امام (ره) تهران به دلیل اتمام سوخت تقاضای فرود داشت که پس از موافقت برج مراقبت در فرودگاه امام به زمین نشست.

بر اساس این گزارش، این هواپیما پس از سوختگیری فرودگاه امام (ره) را به مقصد استانبول ترک کرد.

هنگام سوختگیری تمام مسافرین در داخل هواپیما بودند.

این در حالی است که دولت آمریکا چندی قبل در اقدامی ضد ایرانی فروش بنزین به هواپیماهای مسافربری ایران را تحریم کرده است؛ نکته جالب اینکه حتی در قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران هم چنین محدودیتی قید نشده است.
 
رئیس جمهور در دقیقه 90 سال 90 به مجلس می‌رود
پس از تاخیر مکرر در طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس سرانجام رئیس جمهور پذیرفت برای پاسخ به سئوالات نمایندگان، روز چهارشنبه در اخرین جلسه مجلس در سال 90 در صحن علنی مجلس حاضر شود.
مهر:سرانجام پس از حدود 9 ماه سئوال عده ای نمایندگان مجلس از رئیس جمهور برای روز چهارشنبه با توافق وی در دستور کاررسمی  مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود احمدی نژاد تعیین کننده زمان حضورش در مجلس است.

مهلت پاسخگویی رئیس جمهور به طرح سئوال بیش از یک چهارم نمایندگان مجلس  هفته گذشته پایان یافت ، با این حال رئیس جمهور برنامه تعیین شده مجلس برای حضور در جلسه روز چهارشنبه گذشته را نپذیرفت.  پس از رد تقاضای مجلس برای حضور رئیس جمهور در جلسه یکشنبه هفته پیش رو از سوی محمود احمدی نژاد ، سر انجام وی پذیرفت که در جلسه روز چهارشنبه - آخرین جلسه مجلس پیش از تعطیلات نوروزی- حضور یابد.  

به گزارش مهر، 30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد و کمیسیون های مذکور ظرف یک هفته باید طرح سئوال از رئیس جمهور را بررسی و گزارش آن را ارائه دهند.

 


در صورتی که سئوال کنندگان از پاسخ های داده شده در کمیسیون ها توسط نمایندگان دولت قانع نشوند گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود و طبق ماده 197 آیین نامه این گزارش در صحن اعلام می شود و به رئیس جمهور ارسال خواهد شد. پس از آن رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه در صحن علنی مجلس حضور و پاسخگوی نمایندگان باشد.

 


علی مطهری نماینده تهران 5 تیرماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور را با 100 امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد. مهمترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و مقاومت 11 روزه رئیس جمهور در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات و نحوه عزل متکی وزیر سابق امور خارجه و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود.

 


پس از آنکه طرح سئوال از رئیس جمهور از سوی طراحان به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، برخی اعضای هیئت رئیسه با تایید تحویل این طرح به محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از پس گرفتن امضاهای این طرح خبر دادند و پیگیری آن را در شرایط کنونی مناسب ندانستند.

 


به دنبال این اظهار نظرها، علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان کسی که مسئولیت جمع آوری امضاها را بر عهده داشت طی نامه ای به هیئت رئیسه نسبت به این موضع گیری ها انتقاد کرد.

 


وی اینگونه اظهارات را عدم رعایت بی طرفی از سوی هیئت رئیسه مجلس خوانده و تاکید کرده بود اینگونه اظهارات مقدمه اعمال فشار به نمایندگان برای پس گیری امضاها است.

 


ادامه تلاش های هیئت رئیسه مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور موجب شد علی مطهری نماینده تهران مهر ماه سال جاری در اعتراض به تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول سوال از رئیس جمهور استعفا دهد.

 


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بررسی استعفای مطهری  ضمن اعلام حمایت از وی  با استعفایش از نمایندگی مجلس مخالفت کردند.

 


طراحان سئوال از رئیس جمهور که در جلسه علنی روز یکشنبه  8 آبان ماه به دنبال تکمیل تعداد امضاهای مورد نیاز برای این طرح بودند پس از آنکه تعداد امضاها را به 73 امضا (نصاب قانونی) رساندند، طرح مذکور را به محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس تقدیم کردند.

 


پس از آن هیئت رئیسه مجلس از رسیدن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور به 69 امضا خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح از نصاب لازم افتاده است.

 


بالاخره 30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد و 18 بهمن ماه از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. براساس آئین نامه مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور یک ماه پس از اعلام وصول طرح سئوال، باید در صحن علنی مجلس پاسخگوی سئوالات ارائه شده باشد.

 


ده سئوال مطرح در این طرح به این شرح است:
1- چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها علیرغم نیاز مبرم این شهرها به روان‌سازی ترافیک خصوصاً با آغاز هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی ابلاغ و اجرا نشده است.

 


2- طبق آمار ارایه شده از سوی برخی مسئولان اقتصادی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 89 حدود 4.5 درصد بوده است. اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین‌المللی پول را بپذیریم حدود سه درصد بوده است در حالی که طبق برنامه باید حداقل 8 درصد باشد. آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست. همچنین با این نرخ رشد آیا ممکن است یک میلیون و 600 هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد؟

 


3- در اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی تا کنون به درستی پرداخت نشده و باعث گران شدن هزینه تولید کالا و محصول و آسیب دیدن بنگاه‌های اقتصادی گردیده است، چرا دولت مقید به اجرای قانون مصوب مجلس نیست؟

 


4- مقاومت 11 روزه جنابعالی در مقابل حکم حکومتی رهبر بزرگ انقلاب اسلامی مبنی بر ابقای حجت‌الاسلام مصلحی وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد؟

 


5- این سخن جنابعالی که مجلس در راس امور نیست چه هدفی را دنبال می‌کند؟

 


6- وزیر ورزش و جوانان پس از 5 ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌ای غیرمعمول به مجلس معرفی شد. آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست؟

 


7- مبلغ هزار و 500 ملیارد تومان بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال 1389 چگونه هزینه شده است؟

 


8- چه ضرورتی وجود داشت که آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شود به جای اینکه علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان، نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان آسیب ببیند.

 


9- چرا جنابعالی با علم به این که انتقاد از برخی مجریان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش عمومی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون، برخلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مسئله منحصر به کار فرهنگی است، از دولت سلب مسئولیت نمودید؟ پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه زنده تلویزیونی بعد اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم. این رفتار شما چگونه توجیه می‌شود؟

 


10- چرا بر نظریه ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام که توسط رئیس دفتر شما بیان شد علیرغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلام وی مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام تایید و بر آن تاکید کرده و باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامی گردیدید؟ اصولاً چرا از گروه موسوم به جریان انحرافی علیرغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمی‌کنید بلکه از این افراد دفاع می کنید؟
جمعه 19 اسفند 1390برچسب: ایران,چقدر,نگران,جزایر,مصنوعی, :: 3:6 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
پس از احداث جزیره مصنوعی و فوق پیشرفته اماراتی ها در آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزایر ایرانی، چند ماهی است که خبرهای مربوط به ساخت یک جزیره توریستی توسط ترکمنستان در دریای خزر، نگرانی هایی را بابت بهره برداری غیرمجاز و فراقانونی در این ناحیه به وجود آورده است.
 

دیپلماسی ایرانی نوشت:



ایران در آب های جنوبی خود دارای جزایر طبیعی با جاذبه گردشگری فوق العاده و اهمیت سیاسی و ژئوپلتیکی بالاست. در این ناحیه که همواره مورد ادعای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده و برچسب های عربی بر آن زده و ادعای مالکیت نیز دارند، حالا جزایری مصنوعی سر برآورده و به طرز عجیبی چشم ها را خیره کرده است.



این جزایر شامل سه جزیره مصنوعی به شکل نخل و مجموعه ۳۲۵ جزیره مصنوعی به شکل نقشه جهان است. با ساخت این جزایر، سواحل امارات در خلیج فارس از۶۰ کیلومتر کنونی به ۱۲۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت. ( سواحل ایران در خلیج فارس هم اکنون ۸۸۰ کیلومتر است) ساخت جزایر مصنوعی النخیل و العالم برعهده کنسرسیوم سه جانبه اماراتی، امریکایی و انگلیسی است.



همچنین امیرنشین راس الخیمه نیز در حال احداث جزیره مصنوعی القصر توسط شرکت الوسام عربستان است و ده جزیره مصنوعی نیز توسط امیرنشین شارجه در حال ساخت است. به گفته‌ سخنگوی مهندسان مشاور جزایر مصنوعی دبی و مدیر اجرایی جزیره العالم، بیش از چهار هزار ویلا و واحد تجاری پروژه نخیل توسط ساکنان خارجی امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس خریداری شده اند و از میان واحدهای باقی مانده، ۲۵ درصد توسط انگلیسی‌ها خریداری شده و سایر واحدها و ویلاها هم به تملک افرادی از ۷۵ کشور درآمده است.



اما ساخت این جزایر بطور حتم مغایر با قواعد زیست محیطی و نابودکننده زیستگاه های طبیعی است و حتی اگر پیامدهای سیاسی آن را درنظر نگیریم و صرفا از زاویه زیست محیطی به آن بنگریم، می بایست اعتراض های علنی و قاطع تری در این باره از خود نشان دهیم یا می دادیم.



بدون شک احداث جزایر مصنوعی در خلیج فارس توسط کشورهای عربی، بدون درنظر گرفتن موقعیت ژئوپلتیکی جزایر سه گانه و مالکیت ایران بر آنها نبوده و فاقد اهداف بلندمدت منطقه ای هم نیست. این جزایر علاوه بر اینکه رونق اقتصادی و جاذبه های گردشگری و تجاری را به سرعت روانه خود خواهند کرد و کشورهای همجوار و اسکله ها و جاذبه های آنها را تحت الشعاع قرار خواهند داد، بر ادعاهای مرزی نیز دامن خواهد زد و تنش هایی را در پی خواهد آورد.



مشابه چنین پروژه ای مدتی است که توسط ترکمنستان در آب های دریای خزر پیگیری می شود. اکنون پس از پیشرفت کار احداث جزیره مصنوعی و همچنین احداث اسکله های عظیم استخراج نفت در دریای خزر، بالاخره صدای خفیف یکی از مقام های کشورمان بلند شده و از منظری غیرسیاسی به نقد آنچه در این ناحیه اتفاق افتاده، پرداخته است.



رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در این باره گفته است: ساخت جزایر مصنوعی و تغییر کاربری در دریای خزر توسط برخی کشورهای حاشیه به ویژه جمهوری آذربایجان و تا حدودی ترکمنستان موجبات نگرانی را برای ایران ایجاد کرده است.



به گفته محمد جواد محمدی زاده، در این زمینه پیگیری هایی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته و تاکنون در مذاکرات شفاهی این کشورها به ما این اطمینان را داده اند که به اکوسیستم ساحل خزر آسیبی نمی رسد ولی قرار است مطالعاتی را که آنها انجام داده اند ببنیم تا این اطمینان برای ما حاصل شود که اکوسیستم ساحل آسیب نمی بیند.



وی در این باره افزوده است: 14 میلیون نفر جمعیت در حاشیه دریای خزر زندگی می کنند که هفت میلیون نفر آن مربوط به ایران است و بقیه به کشورهای حاشیه خزر مربوط می شود بنابراین بیشترین تلاش را ایران برای جلوگیری از آلایندگی با تدوین برنامه پنج ساله ای برای تصفیه تمام فاضلاب هایی که تاکنون وارد خزر می شده انجام داده است. خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی در شهرهایی مانند رشت و ساری در حال اجراست.



او البته در مورد میزان آلایندگی ناشی از استخراج نفت توسط آذربایجان و روسیه گفته که آلایندگی کشور روسیه کمتر از آذربایجان است.

جمعه 19 اسفند 1390برچسب:نشست,شورای,حکام,گذشت, :: 2:52 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بررسی موضوع ایران شامگاه پنجشنبه در حالی به پایان رسید که تلاشهای آمریکا طی دو ماه گذشته برای تصویب قطعنامه ای در این شورا علیه ایران، ناکام ماند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، تلاش سفیر آمریکا و یکی دو کشور اروپایی برای صدور قطعنامه علیه ایران به قدری بود که حتی با اعمال فشار آنها نشست شورای حکام آژانس در روز چهارشنبه متوقف و به روز پنجشنبه موکول شد تا آنها بتوانند از طریق رایزنی با سفرای دیگر کشورها به اهداف خود دست یابند.

ولی این بار با دیپلماسی فعال ایران در آژانس و مخالفت چین و روسیه و همچنین اعضای جنبش عدم تعهد با صدور قطعنامه علیه ایران، نتیجه به گونه ای دیگر رقم خورد که مورد انتظار آمریکا و هم پیمانانش نبود.

البته نمایندگان این چند کشور معدود، دست بردار نبودند و چون در زمینه تصویب قطعنامه ناکام شده بودند، تلاش کردند بیانیه ای تند را به امضای شش کشور یا همان گروه 5+1برسانند.

اما صدور بیانیه تند علیه ایران هم با 'نه' چین و روسیه مواجه شد و در نهایت دستاورد چند کشور معدود غربی در شورای حکام یک بیانیه ضعیف با امضای شش کشور درباره ایران بود.

گروه 1+5 در بیانیه ای که در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارایه شد از ایران خواست که اجازه بازرسی از 'پارچین' را به بازرسان آژانس بدهد.

شش کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان ، چین و روسیه در این بیانیه از ایران خواسته‌اند که بدون هیچ گونه پیش شرطی، وارد گفت ‌و گویی جدی درباره برنامه هسته‌ای خود شود.

این شش کشور در بیانیه خود بر حمایت از دستیابی به راهکاری دیپلماتیک درباره موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرده و آمادگی خود را برای ازسرگیری گفت‌وگوها با ایران اعلام کردند.

** آمادگی ایران برای مذاکرات 'بدون قید و شرط'

هنوز ساعتی از ارایه بیانیه گروه 1+5 در شورای حکام نگذشته بود که علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ این بیانیه را در سخنرانی خود در شورای حکام داد.

سلطانیه در این سخنرانی گفت: 'جمهوری اسلامی ایران در گذشته مکرراً اعلام نموده است که برای حل مسایل خواهان مذاکرات منصفانه است. ایران رویکرد تعامل را اتخاذ نموده، از کنارگذاشتن زبان تهدید استقبال نموده و ملاحظه جدی هر پیشنهادی را مدنظر قرار داده است با این اعتقاد که دو طرف بتوانند به توافقی که مبتنی بر حقوق بین الملل باشد ؛ نایل آیند'.

سفیر ایران در آژانس یادآور شد که 'پاسخ اخیر جناب آقای دکتر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به خانم آشتون نشانه روشنی از تصمیم ایران برای رویکرد رو به جلو می باشد'.

سلطانیه با بیان اینکه 'مشارکت چشمگیر مردم ایران در انتخابات اخیر مجلس بی اثر بودن قطعنامه ها، تحریمها، حملات سایبری، ترور دانشمندان هسته ای و تهدید به حمله نظامی علیه تاسیسات را به اثبات رساند'، تصریح کرد: 'همه ایرانیان در سراسر جهان در مسأله هسته ای با هم متحد هستند'.

سفیر ایران در ادامه 'به اندک کشورهای مشخص غربی که در رابطه با بیان حقیقت به جهانیان و یا حداقل به مـالیات دهندگان خود با بن بست روبرو شده اند' ، توصیه هایی کرد و گفت که این چند کشور معدود 'با دادن اطلاعات نادرست به مردمشان مبنی بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته ای است و ظرف چند ماه یک بمب هسته ای را آزمایش خواهد کرد، آنها را گمراه کرده اند'.

سلطانیه به این چند کشور معدود غربی توصیه کرد 'اعتراف نمایند که برغم ادعای داشتن سرویس های اطلاعاتی قوی، اشتباهات محاسباتی بسیاری داشته اند؛ آنها قادر نبودند پیروزی انقلاب اسلامی در 33 سال پیش در ایران، شکست صدام، شکستشان در عراق و افغانستان و نکته آخر ولی نه کم اهمیت ترین، دستاوردهای بزرگ ایران در فناوری هسته ای و بویژه تسلط کامل ایران بر فناوری غنی سازی را پیش بینی نمایند'.

سلطانیه ادامه داد: 'در هرحال ما درک می کنیم که آن دسته معدودی از کشورهای مشخص ناکام و در مسأله هسته ای ایران با بن بست روبرو شده اند و گشایشی همراه با حفظ آبرو می خواهند. ما آماده ایم که به آنها کمک کنیم تا از طریق فرآیند مذاکرات از این بن بست خارج شوند به شرط اینکه طرز فکر خود را تغییر دهند و از خط مشی «هویج و چماق» و «تحریم و مذاکره» به مذاکراتی متمدنانه و بدون قید و شرط با حفظ احترام متقابل و موقعیت برابر روی آورند'.

** چگونگی تغییر فضای شورای حکام به نفع ایران

به عقیده دیپلمات ها در وین، دیپلماسی ایران در یک ماه گذشته بویژه دو دور مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی توانست صدور قطعنامه ضد ایرانی را در نشست شورای حکام منتفی کند.

ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به اعضای این شورا توصیه کرده بود که از روند همکاری تهران با آژانس حمایت کنند.

سلطانیه هفته گذشته در نشست سه ساعته توجیهی سفرای کشورهای عضو با حضور 'هرمان ناکارتس' معاون مدیرکل، به اعضای این شورا توصیه کرد، از فرآیند گفت وگوها استقبال کنند.

در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد، گزارش جدید مدیرکل آژانس درباره ایران مورد بررسی قرار گرفت.

سفیر ایران در این نشست با اشاره به دو دور مذاکرات با آژانس تاکید کرد، فرایند مثبتی که شروع شده است، باید مورد استقبال قرار گیرد و همه کشورها مواظب باشند در اظهارنظر خود این فضای سازنده را مخدوش نکنند.

سلطانیه همچنین به برخی کشورهای عضو شورای حکام هشدار داد که به رویکرد تخریب فضای همکاری ایران با آژانس، خاتمه دهند.

وی یادآور شد: در طول سال های گذشته هرگاه ایران گام مثبتی برداشته است، چند کشور معدود درصدد تخریب فضا برآمده اند.

روز پنجشنبه درحالی تلاش چند کشور غربی برای صدور قطعنامه ضد ایرانی شکست خورد که سفیر مصر در آژانس، بیانیه جنبش عدم تعهد در حمایت از برنامه هسته ای ایران را قرائت کرد.

گروه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در نشست شورای حکام آژانس، نمایندگی بیش از 100 کشور جهان را به عهده دارند.

در بیانیه جنبش عدم تعهد از اقدام سازنده و همکاری اخیر جمهوری اسلامی ایران در انجام دو دور مذاکره با نمایندگان آژانس در تهران برای حل و فصل برخی موضوع ها استقبال شد.

در کنار این تحولات، انتشار بیانیه مطبوعاتی نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین همزمان با نخستین روز نشست شورای حکام که به طور شفاف جزییات دو دور مذاکرات میان تهران و آژانس را در اختیار افکارعمومی قرار داده، فضای این شورا را به نفع تهران تغییر داد.

در این بیانیه برای نخستین بار گزارش شد که در فاصله دو دور مذاکرات ایران و آژانس در تهران، سه ملاقات نیز در وین صورت گرفته و تفاهماتی بدست آمده است.

در این بیانیه تصریح شده است که تهران و آژانس توافق کردند'تقاضای دسترسی به پارچین طبق رویکرد' موضوع به موضوع 'تا پس از نشست شورای حکام در ماه مارس به تعویق افتد.

اهمیت این تفاهم به این دلیل است که در گزارش اخیر 'یوکیا آمانو' مدیرکل آژانس و همچنین بیانیه مقدماتی وی در نشست روز نخست شورای حکام، به آن اشاره ای نشده و این ادعا مطرح شده که ایران اجازه دسترسی به پارچین را نداده است!.

براساس بیانیه نمایندگی ایران در آژانس، طرفین همچنین در وین توافق کردند که 'اول متن مدالیته مورد توافق قرار گیرد و منعقد گردد و سپس بر اساس آن رویکرد موضوع به موضوع اجرا شود'.

ایران و آژانس تاکید کرده اند: 'رویکردی که در این فرآیند وجود دارد موضوع به موضوع خواهد بود و مسایل فنی مرتبط با هم در یک موضوع طبقه بندی خواهد شد تا برای تسهیل کار رویکرد فشرده، موثر و نتیجه بخشی بدست آید'.

طبق مدالیته یا برنامه عمل سال 2007 یا همان سند INFCIRC/711، شش موضوع 'آزمایشات پلوتونیوم'، 'سانتریفوژهای پی یک و پی دو'، 'منشاء آلودگی'،'سند اورانیوم فلزی' ، 'پلونیوم 110' و'معدن گچین' حل و فصل شد و ایران در این شش زمینه از آژانس گواهی گرفت.

این موضوع در بیانیه مطبوعاتی نمایندگی دائم ایران در وین به عنوان سابقه مورد اشاره قرار گرفته است:'پیرو مذاکرات سیاسی در سطح بالا، برنامه کاری(INFCIRC/711) برای روشن شدن مسایل باقیمانده از گذشته در تاریخ 27 اوت 2007 میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق شد.

در نتیجه همکاری بسیار فعالانه ایران، شش مسأله باقیمانده در تاریخ 2008 حل و فصل گردید و مدیرکل قبلی آن را به شورای حکام گزارش نمود'.

با وجود این واقعیت که آژانس تعهدات خود از جمله تحویل اسناد مربوط به «مطالعات ادعایی» را به ایران انجام نداده است، تهران ارزیابی خود را در یک سند 117 صفحه ای به آژانس ارائه داد. بنابراین برنامه کار خاتمه یافت، ولی آژانس بر خلاف برنامه کار، آن را اعلام نکرد.

در هر حال تهران یک بار دیگر با دعوت از گروه آژانس در 30 اکتبر 2011 برای دیدار از ایران به منظور حل مسایل و خاتمه دادن به فرآیندی که به نظر می رسد بی پایان است، یک 'فرصت تاریخی' را در اختیار گذاشت.

در بیانیه مطبوعاتی نمایندگی ایران به دور نخست مذاکرات تهران و آژانس نیز اشاره شده است.

در این مذاکرات که در بهمن ماه در تهران برگزار شد، 'هرمان ناکارتس' معاون مدیرکل ریاست هیات عالیرتبه آژانس را به عهده داشت.

براساس بیانیه مطبوعاتی نمایندگی ایران در آژانس ؛ در نخستین دور مذاکرات که در تاریخ (29ـ31 ژانویه 2012) برگزار شد، 'ایران و گروه متشکل از مقامات ارشد آژانس مذاکرات فشرده ای درباره چگونگی حل و فصل مسایل و ارکان اصلی تعیین شده داشتند و دو طرف پیش نویس های متن خود را درباره رویکرد تدوین شده و مدالیتی برای جزییات بعدی مبادله کردند'.

ناکارتس پس از بازگشت از سفر سه روزه اول خود به ایران، گفت: تهران و آژانس درباره حل مسایل باقی مانده درباره موضوع هسته ای توافق کردند.

وی همچنین با بیان اینکه سفر خوبی به تهران داشته است، تصریح کرد: طرفین متعهدند مسایل باقی مانده را حل کنند.

اما بیانیه مطبوعاتی نمایندگی ایران در آژانس بخش مهمی دارد که به توافقات ایران و آژانس در وین اشاره کرده و در گزارش آمانو مغفول مانده است.

در حقیقت می توان گفت مذاکرات ایران و آژانس در یک ماه گذشته دو دور نبوده بلکه سه دوره انجام شد که افزون بر دو سفر هیات ارشد این نهاد به تهران، یک دور هم در وین برگزار شده است.

در گزارش نمایندگی ایران آمده است که 'برای تسهیل دو دور مذاکره در تهران، سه ملاقات در وین در تاریخ (15 ـ 17 فوریه 2012) انجام شد و تفاهمات زیر بدست آمد:

ـ رویکردی که در این فرآیند وجود دارد، موضوع به موضوع خواهد بود و مسایل فنی مرتبط با هم در یک موضوع طبقه بندی خواهد شد تا برای تسهیل کارف رویکرد فشرده، موثر و نتیجه بخشی بدست آید.

ـ آژانس اعلام کرد که همه مسایل باقیمانده منحصراً در سند GOV/2011/65 می باشد که در فهرست اولویت بندی موضوعات/دسته ها در دومین پیش نویس مدالیتی ارائه خواهد شد.

ـ در این زمینه مواردی از قبیل توسعه چاشنی انفجاری، ابتکار انفجار در سطح بالا و آزمایش هیدرودینامیک که در اصل آژانس پیشنهاد داده بود که جزو موضوع شماره 2 قرار بگیرد توافق شد که در موضوع اول جای بگیرد. بنابراین موضوع شماره 1 شامل 5 مسأله می شد.

ـ توافق شد، آژانس اسنادی را که نشان می دهد ایران فعالیت های ادعا شده در مورد هر یک از موضوعات را انجام داده است، تحویل دهد.

ـ توافق شد که نخست متن مدالیته مورد توافق قرار گیرد و منعقد گردد و سپس براساس همین مدالیتی مورد توافق رویکرد موضوع به موضوع اجرا شود.

ـ توافق شد که آژانس پرسش های خود را درباره موضوع شماره 1 (5 مسأله) آماده نماید و آنها را در ملاقات بعدی (در تاریخ 20ـ21 فوریه) به ایران ارائه دهد تا راه را برای اجرای موثر کار هموار نماید.

ـ ایران با درخواست آژانس برای تهیه اظهارنامه ابتدایی درباره ضمیمه گزارش مدیرکل (GOV/2011/65) در ملاقات بعدی (20ـ21 فویه) موافقت کرد.

ـ همچنین توافق شد، اگرچه آژانس پرسش های خود را درباره موضوع شماره 1 ارائه خواهد داد، اما تقاضای دسترسی به پارچین طبق رویکرد موضوع به موضوع تا پس از نشست شورای حکام در ماه مارس به تعویق افتد.

ـ ایران آمادگی خود را در راستای اثبات حسن نیت مبتنی بر همکاری فعال برای برداشتن گام های عملی از جمله ارائه دسترسی در مورد دو مسأله موضوع شماره 1 یعنی توسعه چاشنی انفجاری و ابتکار انفجار در سطح بالا اعلان کرد.

در ادامه گزارش نمایندگی ایران در آژانس به توافقات دور بعدی مذاکرات در تهران اشاره شده است.

ریاست هیات بلندپایه آژانس در این مذاکرات را نیز ناکارتس معاون مدیرکل به عهده داشت.

براساس گزارش نمایندگی ایران در مذاکرات 20ـ21 فوریه ، برپایه متن مدالیتی که آژانس پیشنهاد داده بود گام های زیر به ترتیب پیش بینی شد:

1ـ توافق بر سر مدالیتی

2ـ ایران اظهارنامه ابتدایی خود را در مورد ضمیمه گزارش GOV/2011/65 ارائه نماید.

3ـ آژانس همه پرسش های مربوط به موضوع شماره 1 (5 مسأله) را ارائه کند و اسنادی را که نشان می دهد فعالیت های ادعایی را ایران اجرا کرده است تحویل دهد.

4ـ ایران به پرسش های آژانس پاسخ خواهد داد.

5ـ آژانس پاسخ ها را مرور و تحلیل خواهد کرد و درباره همه اقدامات که در مورد موضوع شماره 1 (5 مسأله) باید انجام شود، با ایران مذاکره خواهد کرد.

6ـ آژانس اجرای اقدام (یا اقدامات) مربوط به یکی از مسایل موضوع شماره 1 را طبق رویکرد موضوع به موضوع درخواست خواهد نمود.

در گزارش نمایندگی ایران در آژانس که برای آگاهی افکارعمومی منتشر شده، آمده است: 'به رغم توافقی که در وین حاصل شد و حتی برخلاف متن آژانس، گروه اعزامی این نهاد، براساس دستور مدیرکل خواستار دسترسی به پارچین شد'.

در این گزارش یادآوری شده که پارچین در سال 2005 دو بار توسط آژانس بازدید شده است و متعاقب آن، معاون سابق مدیرکل اعلام داشت که موضوع خاتمه یافت و بخشی از تاریخ خواهد شد و مدیرکل سابق آن را به شورای حکام گزارش نمود.

نمایندگی ایران در آژانس خاطرنشان کرده است: با توجه به این واقعیت که پارچین یک سایت نظامی است دسترسی به آن فرآیندی زمان بر است و به طور مکرر نمی توان اجازه داد. در پرتو این سابقه و براساس اینکه از آژانس خواسته شده است همه مسائل مربوطه مانند آزمایشات هیدرو دینامیک را با هم جمع نماید، متعاقبا یکبار دیگر اجازه دسترسی داده خواهد شد. این فرآیند می تواند بطور واضح زمانی که توافق بر روی مدالیته حاصل شود، شروع گردد'.

در ادامه گزارش نمایندگی ایران در آژانس آمده است: 'به رغم این واقعیت که مدالیته نهایی نشده بود اما ایران در راستای نشان دادن حسن نیت مبتنی بر همکاری فعال، تصمیم گرفت اظهارنامه اولیه خود را درخصوص ضمیمه گزارش مدیرکل ارائه نماید. این یکی از اقدامات مورد انتظار در پیش نویس مدالیته ارائه شده توسط آژانس بود'.

در این گزارش تصریح شده است: 'آژانس برای ارائه کلیه سوالات در خصوص موضوع شماره 1 (5 مسأله مربوطه) آماده نبود و تنها درخصوص پارچین و کارشناس خارجی سوال نمود. آژانس هیچ سند یا توضیحی در خصوص این سوالات ارائه نکرد'.

نکته مهمی که در بیانیه مطبوعاتی نمایندگی ایران در آژانس به آن اشاره شده این است که 'ایران مجددا آمادگی خود را برای اتخاذ اقدامات عملی شامل اجازه دسترسی درخصوص دو مسأله در موضوع شماره 1 یعنی توسعه چاشنی و ابتکار انفجار در سطح بالا برای حل وفصل این دو موضوع اعلام نمود اما گروه آژانس به دلیل دستور مدیرکل برای بازگشت به وین، نپذیرفت.

با این حال هر دو طرف بحث فشرده ای درخصوص مدالیته برای کار در خصوص ادعاها داشتند، توافقات در بخش های زیادی حاصل شد اما به دلیل بازگشت برنامه ریزی شده تیم به وین و کمبود وقت، متن نهایی نشد'.

در پایان بیانیه مطبوعاتی نمایندگی ایران در آژانس توصیه ای هم به اعضای شورای حکام شده و آمده است: 'جمهوری اسلامی ایران قبلا تصمیم خود را برای کار با آژانس به طریقی حرفه ای برای حل و فصل ادعاهای باقیمانده با هدف اینکه به افکار عمومی جهان ثابت شود، فعالیت های هسته ای تهران صرفا برای اهداف صلح آمیز است، اتخاذ نموده است.

بنابراین از کلیه کشورهای عضو انتظار می رود که از این فرآیند حمایت نمایند و از هرگونه اقدامی که باعث تضعیف فضایی که برای پیگیری یک نتیجه موفقیت آمیز مورد نیاز است، اجتناب نمایند'.

** ارزیابی سلطانیه از نشست شورای حکام

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ارزیابی اش از نشست شورای حکام به خبرنگار ایرنا در وین گفت: نشست شورای حکام آژانس شاهد شکست 'دیپلماسی آمریکا' در مقابل 'دیپلماسی ایران' بود.

سلطانیه با اشاره به رایزنی های آمریکا طی دو ماه گذشته برای صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام، افزود: عدم صدور قطعنامه در این نشست و صدور بیانیه شش کشور که بر تعامل و همکاری ایران با آژانس تاکید دارد، به معنای شکست دیپلماسی آمریکا در مقابل دیپلماسی ایران است.

وی با اشاره به دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران و برگزاری دو دور مذاکرات ایران و آژانس در تهران تصریح کرد که ایران به تعامل خود با آژانس ادامه خواهد داد.

سلطانیه همچنین با اشاره به حمایت جنبش عدم تعهد از برنامه هسته ای ایران در شورای حکام تصریح کرد: بیانیه جنبش عدم تعهد که بیش از 100 کشور جهان را نمایندگی می کند در حمایت از برنامه هسته ای ایران به عنوان یک سند مهم در تاریخ آژانس ثبت خواهد شد.

سفیر ایران در آژانس یادآور شد که جنبش عدم تعهد در این بیانیه ضمن حمایت از روند مذاکرات ایران و آژانس تاکید کرده است که موضوع هسته ای ایران باید موضوعی عادی شود.

سلطانیه همچنین با اشاره به محکومیت ترور دانشمندان هسته ای ایران توسط جنبش عدم تعهد خبر داد که خانواده های شهدای هسته ای ایران به این سبب از اعضای این جنبش تشکر و قدردانی کرده اند.

سفیر ایران در ادامه گفت که در نشست شورای حکام ، تهدید رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به تاسیسات هسته ای را نقض قطعنامه آژانس دانسته و از این نهاد بین المللی خواسته است که سکوت خود را در قبال این رژیم بشکند.

وی با اشاره به قطعنامه 533 که توسط کنفرانس عمومی آژانس در سال 1990 تصویب شد مبنی بر اینکه 'هرگونه حمله یا تهدید علیه تاسیسات هسته ای با مقاصد صلح آمیز نقض اصول منشور ملل متحد، حقوق بین الملل و اساسنامه آژانس است' ، گفت: جهان امروزه شاهد است که رژیم صهیونیستی مکررا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته ای می کند که بصورت کاملا واضحی نقض قطعنامه مذکور است.

وی افزود: موضع اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه هرچه مایل است انجام خواهد داد، این فرضیه را ثابت می کند که آن رژیم تمام تعهدات بین المللی را به چالش کشانده و درخواستهای متحدینش از جمله ایالات متحده را نادیده گرفته و بدانها بی توجهی می کند.

سلطانیه تصریح کرد: سکوت اعضای آژانس به ویژه شورای حکام و در قبال رژیم صهیونیستی، اعتبار آژانس را خدشه دار می کند.

سفیر ایران همچنین ادعای خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس مبنی بر اقدام ایران برای پاکسازی سایت نظامی پارچین از آثار آزمایش‌های هسته‌ای را 'مضحک و کودکانه' توصیف کرد.

گفتنی است آسوشیتد پرس یک روز قبل از بررسی موضوع ایران در شورای حکام و برای تاثیر گذاری بر اعضای این شورا دست به یک خبرسازی زد و مدعی شد که وجود کامیون ها در منطقه پارچین ممکن است نشانه تلاش ایران برای پاکسازی و از بین بردن آثار آزمایش‌های هسته‌ای در این منطقه باشد!.

در پی طرح این ادعا ، دیپلمات ها در وین تاکید کردند که این اظهارنظر 'به لحاظ فنی خنده دار' است.

این دیپلمات ها در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کردند که ماهواره ها بطور دائم در حال تصویربرداری از پارچین هستند و هرگونه تغییری را رصد می کنند و فعالیت هسته ای به گونه ای است که نمونه ذرات آن تا ده ها سال باقی می ماند و به هیچ وجه قابل محو کردن نیست.

ایران پیش از این دو بار اجازه بازرسی آژانس از پارچین را داده اما هرگز نشانه ای از فعالیت های هسته ای نظامی در آن دیده نشده است.

جمعه 19 اسفند 1390برچسب: کسری,بودجه 89,اعلام, :: 2:53 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر

تراز عملیاتی و سرمایه ای بودجه 89 به منفی 7711 میلیارد تومان رسید که نشان از کسری بودجه دولت در این سال دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجموع درآمدهای دولت شامل درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها در سال 89 به بیش از 38 هزار و 428 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با هزینه های جاری 65 هزار و 934 میلیارد تومانی دولت در این سال بیش از 27 هزار و 505 میلیارد تومان کسری دارد که نشان از منفی بودن تراز عملیاتی بودجه است.

گزارش بانک مرکزی حاکی است، مجموع واگذاری دارایی های سرمایه ای دولت (درآمد نفت) نیز در سال 89 بیش از 43 هزار و 578 میلیارد تومان بوده است. در این سال بودجه تملک درایی های سرمایه ای ( عمرانی) به بیش از 23 هزار و 784 میلیارد تومان رسید که با این حساب تراز حساب سرمایه ای دولت در بودجه 89 با مازاد 19 هزار و 793 میلیارد تومان مواجه شده است.

به گزارش فارس، مجموع تراز عملیاتی و سرمایه ای بودجه 89 منفی است و از کسری بودجه 7711 میلیارد تومانی خبر می دهد.

جمعه 19 اسفند 1390برچسب: خودسوزی,يک,شهروند,عربستاني, :: 2:44 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
اين اقدام در اعتراض به وضع موجود در اين کشور بوده است.
 

شبکه تلويزيوني پرس تي وي از خودسوزي يک شهروند عربستاني همانند محمد بو يزيدي تونسي خبر داد که عامل آغاز قيام مردم در تونس بود.



يک فروشنده دوره گرد در شهر عرعر در شمال عربستان سعودي خودسوزي کرد. اين اقدام در اعتراض به وضع موجود در اين کشور بوده است.



محمد بو عزيزي جوان سبزي فروش تونسي بود که با خود سوزي خود موج انقلاب در تونس و سرنگوني بن علي را به راه انداخت.پس از خود سوزي بويزيدي موجي از بيداري اسلامي شمال آفريقا و غرب خاور ميانه را فرا گرفت.



بسياري از کارشناسان اين اقدام جوان عربستاني در خود سوزي خود را زنگ هشداري براي آل سعود مي دانند.


 


جمعه 19 اسفند 1390برچسب:مشارکت,مردم,بزرگ منشی, :: 2:48 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشارکت 65 درصدی مردم در انتخابات مجلس نشان از زمان شناسی و بزرگ منشی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی شامگاه پنج شنبه در  مراسم گشایش بلوار بهاران شرقی و غربی در منطقه سه کرج اظهار داشت:  با وجود تحریم های مختلف از سوی دشمنان اما مردم شریف، باهوش و زمان شناس ایران در انتخابات حضور حداکثری داشتند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این انتخابات  به دلیل حوادث اخیر از جمله فتنه 88  دارای حساسیت بالایی بود که نگاه مردم جهان به حضور ملت ایران در صحنه معطوف بود.

رضایی اظهار داشت: این حضور حداکثری مردم به معنای حمایت از ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: مردم با حضور حداکثری خود در صحنه های مختلف وفاداری و پایبندی خود به نظام جمهوری اسلامی ایران نشان دادند که این امر وظیفه دولتمردان را برای خدمت رسانی بهتر سنگین تر کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تمام فعالیت ها و کارها باید برای رضای خدا باشد و حل مشکلات محرومان جامعه نیز به نوعی عبادت محسوب می شود.

جمعه 19 اسفند 1390برچسب: طرح,اتهام,عليه,همسران,بن لادن, :: 2:38 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
همسران بن لادن به دادگاه ارجاع داده شده و پس از آن به بازداشتگاه خود برگردانده شدند. هم اكنون آنها به صورت قانوني و صحيح نگهداري مي‌شوند. وي افزود: عليه افراد بزرگسال خانواده بن لادن دادخواست تنظيم شده است و نه كودكان.
 

وزير كشور پاكستان اظهار داشت، دادستانان پاكستاني سه همسر اسامه بن لادن را به دليل ورود غيرقانوني به پاكستان و زندگي در اين كشور متهم دانسته‌اند.



به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز، اسامه بن لادن، رهبر القاعده به دنبال حمله نيروهاي ويژه آمريكايي به منطقه ابيت‌آباد در ماه مه سال گذشته ميلادي كشته شد.



وي نزديك به يك دهه تحت تعقيب نيروهاي آمريكايي بود و كسي از محل اختفاي او خبر نداشت. سه همسر او و تعداد نامشخصي از فرزندانش در ميان 16 فردي هستند كه توسط نيروهاي پاكستاني پس از حمله مذكور بازداشت شدند.



رحمان مالك، وزير كشور پاكستان به خبرنگاران گفت: همسران بن لادن به دادگاه ارجاع داده شده و پس از آن به بازداشتگاه خود برگردانده شدند. هم اكنون آنها به صورت قانوني و صحيح نگهداري مي‌شوند. وي افزود: عليه افراد بزرگسال خانواده بن لادن دادخواست تنظيم شده است و نه كودكان.



به گفته مقامات وزارت خارجه پاكستان دو تن از همسران بن لادن تبعه عربستاني سعودي و يك تن ديگر تبعه يمن است.



رحمان مالك جزئياتي درخصوص اينكه چه دادگاهي به اين پرونده رسيدگي مي‌كند و يا اينكه همسران بن لادن در چه مكاني نگهداري مي‌شوند، ارائه نداد.



آنها بايد محاكمه شوند اما هنوز مشخص نيست كه در صورت محكوم شدن چه مجازاتي در انتظار آنهاست.



پاكستان پيشتر اعلام كرده بود پس از پايان تحقيقات يك كميسيون دولتي درخصوص حمله به اقامتگاه بن لادن، همسران بن لادن را به كشورهاي زادگاهشان باز‌ مي‌گرداند.



اين كميسيون با اعضاي خانواده بن لادن مصاحبه كرده تا به سرنخ‌هايي درخصوص چگونگي حضور بن لادن در پاكستان بدون اين كه شناسايي شود، دست يابد.



جوان‌ترين همسر بن لادن به بازجويان پاكستاني در ماه مه گفت كه بن لادن و خانواده‌اش نزديك به پنج سال در منطقه آبيت‌آباد پاكستان زندگي كرده‌‌اند.

چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب: عزل,بازداشت,فرماندار,اردبیل,کذب, :: 8:44 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

استاندار اردبیل با اشاره به برگزاری سالم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اردبیل گفت: عزل و بازداشت فرماندار اردبیل و دیگر مسئولان اجرایی استان اردبیل کذب است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین صابری ظهر سه شنبه در نشست خبری با تکذیب عزل و دستگیری فرماندار اردبیل در زمان انتخابات افزود: در ایام انتخابات نه کسی عزل شده و نه مسئولی بازداشت شده و همه اینها شایعه ای بیش نیست.

وی با بیان اینکه دامن زدن به شایعات مناسب نیست، تصریح کرد: باید در عرصه اطلاع رسانی درست و دقیق اطلاع رسانی کرد و دامن زدن به شایعاتی که پایه و اساس ندارد به صلاح جامعه نیست.

صابری از وجود تغییر و تحول در مدیریت استانی و شهرستانهای مختلف به خاطر دخالت در انتخابات ابراز بی اطلاعی کرد و یادآور شد: تغییر معاون فرماندار مشگین شهر به دلیل نواقصات اداری و برخورد نامناسب با ارباب رجوع و مسئولان اداری بوده است.

وی با بیان اینکه این فرد در تهران دانشجو و در مشگین شهر شاغل بوده است، اضافه کرد: خبر برخورد نامناسب این فرد را از سه جای دیگر پیگیر شدم و چون معاون فرماندار مشگین شهر رفتار خود را اصلاح نکرد شخصا با وی صحبت کردم و دستور دادم این معاون را در شغلی دیگر که مدیریت نباشد، بکار بگیرند که چنین نیز شد.

استاندار اردبیل با اشاره به توزیع شب نامه هایی در ایام انتخابات اضافه کرد: شب نامه هایی که بر علیه من پخش شد اعتماد به نفسم را برای خدمت بیشتر به مردم افزایش داد و در پاره ای از موارد از حقوق شخصی خودم گذشتم.

وی با بیان اینکه اگر در شب نامه ها به اصل کار جسارت شود، ساکت نمی مانم، افزود: افرادی که شب نامه منتشر می کنند اگر حرفهایشان درست بود و شهامت ابراز نظر داشتند حرفهایشان را می زدند و دست به دامان شب نامه نمی شدند.

صابری تحقق اتحاد در اردبیل را خواستار شد و تصریح کرد: اگر متحد باشیم می توانیم برای پیشرفت و آبادانی استان تلاش کنیم و بی شک یا این اتحاد کوته فکران شب نامه نویس راه به جایی نخواهند برد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای استاندار قبل از برگزاری انتخابات برای افشاگری بر علیه برخی از افراد و کاندیداها گفت: از کلمه افشاگری استفاده نکردم اما در مورد ناگفته هایی حرف زدم و اعلام نمودم اگر لازم باشد ناگفته هایی را خواهم گفت که فعلانیاز و تکلیفی در این مورد نمی بینم.

چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب: دیپلمات,سعودی,بنگلادش,ترور, :: 8:44 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر
افراد مسلح ناشناس روز جاری در شهر داكا در منطقه گلشن كه منطقه ای دیپلمات نشین است به سوی خلف العلی 45 ساله كه مسوول بخش كنسولی سفارت عربستان بود شلیك كردند
 

خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال روز سه شنبه از كشته شدن یك دیپلمات سعودی در سفارت این كشور در شهر داكا در بنگلادش خبر داد.



به گزارش ایرنا، افراد مسلح ناشناس روز جاری در شهر داكا در منطقه گلشن كه منطقه ای دیپلمات نشین است به سوی خلف العلی 45 ساله كه مسوول بخش كنسولی سفارت عربستان بود شلیك كردند كه در نتیجه این حادثه فرد مذكور كشته شد.



نور العلم معاون پلیس منطقه گلشن در این باره گفت كه العلی در ساعت اولیه صبح روز جاری در مقابل منزلش براثر شلیك گلوله به سینه اش زخمی شد و پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحت وارده فوت كرد.



معاون كمیسر پلیس در شهر داكا گفت كه العلی در آپارتمانی اجاره ای در نزدیكی محل حادثه زندگی می كرد و اغلب پیاده یا با موتورسیكلت رفت و آمد می كرد.

چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب: هشدار,پلیس,خریدهای,نوروزی,فتا, :: 8:39 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

پلیس فتا با هشدار در مورد سرقت و سوء استفاده سارقان از شلوغی اماکن در آستانه خریدهای نوروزی اعلام کرد در این ایام حتما دقت کنید روی عابر بانک تجهیزات مشکوک و اضافی نصب نشده باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و استقبال هر ساله مردم از بازارهای بهاری در سطح شهر برای خریدهای نوروزی، بدلیل شلوغی جمعیت در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، شهروندان باید هنگام پرداختهای الکترونیکی خود و همچنین برداشتهای بانکی به مواردی توجه کنند که برخی از این نکات امنیتی توسط معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا به این شرح اعلام شده است:

در این روزها عده ای در پی سوء استفاده از موقعیت های بوجود آمده در فروشگاه‌ها در کمین بی‌احتیاطی مردم هستند تا در فرصت مناسب فرد قربانی را مورد حمله قرار دهند ، برای جلوگیری از این گونه سودجویی ها، در هنگام پرداخت از طریق سامانه پرداخت فروشگاهی حتما از فروشنده بخواهید که دستگاه را در نزدیکی شما قرار دهد تا خود بتوانید رمز کارت بانکی را وارد کنید.

همچنین در هنگام استفاده از عابر بانکها در این ایام حتما دقت کنید روی عابر بانک تجهیزات مشکوک و اضافی نصب نشده باشد. در هنگام کار نیز با آن به افرادی که سعی دارند در نزدیکی شما باشند و دید کافی به دستان و صفحه عابر بانک دارند توجه داشته باشید. متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی عده ای بجای کاربرد مناسب از آن اقدام به سوء استفاده از این فناوری ها می کنند.

بدلیل خریدهای نوروزی هموطنان و شلوغی اماکن عمومی در هنگام این گونه خریدها، از تلفن همراه خود در مکان‌های شلوغ استفاده نکنید و همانطور که بارها در هشدارهای قبلی نیز بیان شده بود از قرار دادن عکس‌های خانوادگی، شماره حساب‌ها و رمزهای بانکی بر روی تلفن همراه خودداری شود تا در صورت سرقت این اطلاعات باعث سوء استفاده‌های بعدی نباشد.

همچنین با قرار دادن رمز PIN کد گوشی در هنگام روشن کردن آن و همچنین رمزگذاری  روی فایل‌های خود بر روی گوشی همراه مانع از دستیابی افراد سودجو به آن شوید.

پلیس فتا اعلام کرده است: علیرغم هشدارها و آگاهی های امنیتی در فضای مجازی و اطلاعات شخصی که بارها توسط روزنامه ها و سایت ها و همچنین شبکه های خبری به مردم اعلام شده است باز متاسفانه شاهد جرایمی در حوزه فضای مجازی هستیم،به همین منظور، از هموطنان می خواهیم برای شروع یک سال خوب به همراه آرامش در کنار خانواده و دوستان خود حتما به نکات امنیتی فضای مجازی توجه ویژه داشته باشند.

چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب: وقوع,پرهزينه‌ترين,فجايع,تاريخ,2011, :: 8:25 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

هزينه اقتصادي فجايع طبيعي در سال 2011 كه حدود 380 ميليارد دلار برآورد شده و بيشتر به دليل زلزله در ژاپن و نيوزيلند بوده است، بالاترين خسارت به بارآمده از بلاياي طبيعي در تاريخ محسوب مي شود.

به گزارش ايسنا مارگارتا وال استروم، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل براي كاهش خطر بلاياي طبيعي، در اين زمينه اظهار كرد رقم مذكور دو سوم بالاتر از ركورد قبلي در سال 2005 كه طوفان كاترينا جنوب آمريكا را ويران كرده بود، است.

به گفته وي علاوه بر زلزله، وقوع سيل‌هاي بزرگ در تايلند و كشورهاي ديگر نيز موجب خسارت گسترده اي شد.

با وجود هزينه افزايش يافته، مرگ و مير ناشي از بلايا به نسبت كاهش يافت زيرا كشورها در ايجاد سيستم‌هاي هشدار اوليه و تدابير آمادگي، عملكرد بهتري پيدا كرده اند اما هزينه اقتصادي بلاياي طبيعي به تهديد بزرگي براي برخي از كشورها مانند ژاپن تبديل شده است.

نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل هشدار داد خطر بلاياي طبيعي به دليل تغييرات جوي، كاهش منابع طبيعي، استفاده نادرست از زمين و وخيم شدن مشكلات محيط زيستي، به طور فزاينده‌اي جهاني شده است.

این درخواست از سوی ژنرال‌های بازنشسته نظامی و امنیتی از جمله "پاول ایتن"‌، "‌رابرت جی گارد‌" ، "‌جوزف هور"‌، "جان جونز"‌، "رودلف اوستویچ"‌، "توماس فینگر" معاون سابق مدیر اطلاعات امنیتی آمریکا، "‌پاول پیلر" افسر سابق اطلاعات امنیتی سیا و "‌لورنس ویلکرسون" مطرح شده است.
 
 

شماری از مقامات ارشد پیشین نظامی و امنیتی آمریکا با انتشار نامه‌ای خطاب به اوباما از وی خواستند که دست به اقدام نظامی علیه ایران نزند.



به گزارش فارس به نقل از پایگاه تحلیلی آنتی‌وار، دراین نامه ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی که روز گذشته در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد از باراک اوباما خواسته‌ شده است تا در مقابل فشارها برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مقاومت کند.



این درخواست از سوی ژنرال‌های بازنشسته نظامی و امنیتی از جمله "پاول ایتن"‌، "‌رابرت جی گارد‌" ، "‌جوزف هور"‌، "جان جونز"‌، "رودلف اوستویچ"‌، "توماس فینگر"  معاون سابق مدیر اطلاعات امنیتی آمریکا، "‌پاول پیلر" افسر سابق اطلاعات امنیتی سیا و "‌لورنس ویلکرسون" مطرح شده است.



در این نامه که از سوی "‌شورای ملی ایرانی-آمریکایی" نیز مورد حمایت قرار گرفته شده آمده است "هرچالشی راه حل نظامی ندارد" و "تنها زمانی آمریکا و یا متحد این کشور هدف حمله قرار گرفت  باید وارد جنگ شد"، "‌جنگ باید آخرین انتخاب باشد".



در این نامه با بیان اظهارات مقامات ارشد نظامی وسیاسی کنونی دولت اوباما انتخاب گزینه نظامی به عنوان یک اقدام اشتباه توضیح داده شده است.



در این نامه آمده است که سرویس‌های اطلاعاتی و نظامی متفق‌القول هستند که جنگ با ایران غیرضروری و بسیار خطرناک است.



اوباما با فشارهایی از سوی سناتورهای جنگ‌طلب کنگره، اسرائیل و لابی پرنفوذ آمریکا برای حمله به ایران مواجه است اما اوباما تاکنون در برابر این فشارها مقاومت کرده است.



دولت اوباما مخالف اقدام نظامی بر علیه ایران است و با فشارهای اقتصادی بر ایران در نظر دارد کشورمان را از برنامه هسته‌ا‌ی صلح‌آمیز بازدارد. این درحالی است که سرویس‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات نظامی نیست. دولت اوباما بر حل مناقشه پرونده هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی تاکید دارد.

چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب: متن کامل,نامه,اشتون,سعید جلیلی, :: 8:21 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز ر نامه ای به سعید جلیلی از جانب کشورهای ۱+۵ پیشنهاد از سرگیری مذاکرات با ایران را مطرح کرد.

به گزارش فارس، "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز با اشاره به پیشنهاد انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا (1+5) در رابطه با از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران در بیانیه ای اعلام کرد که زمان و محل برگزاری این مذاکرات نیز مورد توافق قرار خواهد گرفت.

کاترین اشتون پیش از ارسال نامه‌ای به جلیلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: من امروز به نامه ۱۴ فوریه دکتر جلیلی پاسخ دادم. از جانب چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس، آمریکا، پیشنهاد از سرگیری مذاکره با ایران در خصوص موضوع هسته‌ای را مطرح می‌کنم.

متن نامه اشتون به "سعید جلیلی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به شرح زیر است:
 

جناب آقای دکتر سعید جلیلی

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

از شما برای نامه ۱۴ فوریه ۲۰۱۲، در پاسخ به نامه ۲۱ اکتبر ۲۰۱۱ من تشکر می‌کنم.

من از پیشنهاد شما برای از سرگیری مذاکرات و آمادگی شما برای پرداختن به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای اتان استقبال می‌کنم. این مذاکرات بر این موضوع کلیدی متمرکز خواهد بود. لازم به گفتن نیست که ما نیز به دیگر حوزه‌های علاقمندی شما می‌پردازیم و ایده‌هایی را که مطرح می‌کنید بررسی می‌کنیم، گرچه، در این مرحله، تمرکز اصلی تلاش‌های ما بر اعتمادسازی از طریق گسترش گام‌های مستحکم و عملی خواهد بود.

ما متقاعد شدیم که در ابتدا، در راستای اهداف مشترک برای تعامل در یک گفت‌وگوی سازنده بر اساس رویکردی دوسویه و گام به گام که بر اساس پیشنهادات عملی و خاص به منظور اقداماتی در جهت اعتمادسازی است، فعالیت کنیم. در این راستا، ما به پیشنهادات عملی و ویژه که مطرح کرده‌ایم پایبند و متعهد هستیم. ما همچنین آمادگی خود را برای بررسی هر پیشنهادی که شما احتمالاً از جانب خود دارید اعلام می‌کنیم. این گام‌های اعتمادساز باید نخستین محورهای یک رویکرد مرحله‌ای باشد که نهایتاً توافق میان ما باید تشکیل دهد که شامل اجرای کامل قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران می‌شود.

هدف کلی ما بر راه‌حلی جامع از طریق گفت‌وگو است که اعتماد بین‌المللی به ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را احیا کند و در عین حال به حقوق ایران به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مطابق با پیمان "ان پی تی" احترام بگذارد.

من همچنین متقاعد شدم که بر اساس آمادگی ایران برای تعامل جدی و بدون پیش‌شرط برای مذاکرات پویا در خصوص گام‌های محکم اعتمادساز درباره برنامه هسته‌ای ایران، ما قادریم چشم‌اندازهای مثبتی برای مذاکرات باز کنیم و در تلاش برای برداشتن گام‌های بنیادین برای همکاری پایدار که به ما اجازه می‌دهد برای غلبه به کمبود اعتماد موجود به ماهیت برنامه هسته‌ای ایران پیشرفتهایی حاصل کنیم و برای تمامی طرفین منفعت حاصل آوریم.

بنابراین، من مشتاقانه برای فرایند پایدار گفت‌وگو با هدف ایجاد نتایجی مستحکم و به منظور عدم تکرار تجربه استانبول پیشنهاد می‌دهم که ما گفت‌وگوهای خود را در تاریخ و محل مناسب برای دو طرف هرچه زودتر از سربگیریم.

در عمل، نمایندگان ما در آینده‌ای نزدیک برای آماده شدن برای اولین دور مذاکرات از سرگرفته شده، گرد هم می‌آیند.

با تقدیم احترام

کاترین اشتون

نماینده عالیرتبه و معاون رئیس کمیسیون اروپا، بروکسل

یک نسخه از این نامه نیز برای "علی اکبر صالحی" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران فرستاده شده است.

چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب: احمدی نژاد,لوکاشنکو,پیامی, :: 8:21 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر
احمد نژاد در این پیام از رئیس جمهور بلاروس برای انجام سفر دوجانبه به تهران و همچنین شرکت در اجلاس آتی سران جنبش عدم تعهد در ایران دعوت به عمل آورده است.
 
وزیر خارجه کشورمان که به مینسک سفر کرده پیام احمدی نژاد خطاب به همتای بلاروسی اش را که در آن لوکاشنکو به تهران دعوت شده را تسلیم رئیس جمهور بلاروس کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در مینسک پیام دعوت محمود احمد نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران از لوکاشنکو برای سفر به ایران را به وی ابلاغ کرد.

احمد نژاد در این پیام از رئیس جمهور بلاروس برای انجام سفر دوجانبه به تهران و همچنین شرکت در اجلاس آتی سران جنبش عدم تعهد در ایران دعوت به عمل آورده است.

صالحی در این دیدار همچنین با تأکید بر اراده رئیس جمهور اسلامی ایران بر توسعه بیش از پیش مناسبات با بلاروس، تصریح کرد: ایران می تواند دوست و شریک مورد اعتماد بلاروس در همکاری های مشترک سیاسی، اقتصادی و سازندگی باشد.

الکساندر لوکاشنکو نیز در این ملاقات با استقبال از پیام محمود احمدی نژاد گفت: ما همواره از مواضع جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و با هرگونه اقدامی که علیه استقلال و تمامیت ارضی کشورها طراحی شود مخالفت کرده ایم.

رئیس جمهور بلاروس اظهار داشت: ما برای تنظیم روابط مان با جمهوری اسلامی ایران نقشه راه داریم و برای اجرای این نقشه راه باید اقدامات اساسی انجام دهیم.

وی افزود: گام اول در این مسیر اراده رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق روابط است که خوشبختانه در هر دو طرف این اراده در سطح عالی وجود داد.

لوکاشنکو اضافه کرد: ما امیدواریم با تعاریفی که از پروژه های دو کشور شده، فصل جدیدی در روابط فیمابین گشوده شود.

وی همچنین با اشاره به انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: مردم ایران حمایت خود را از سیاست های رهبران این کشور نشان دادند.

در این دیدار همچنین طرفین بر اهمیت گسترش گردشگری در جهت آشنایی دو ملت با یکدیگر تأکید کردند.

رایزنی پیرامون تحولات مهم منطقه ای و بین المللی به ویژه اوضاع سوریه از دیگر محورهای مذاکرات علی اکبر صالحی و لوکاشنکو بود و طرفین ضمن محکوم کردن هرگونه دخالت خارجی از انجام اصلاحات انجام شده توسط دولت بشار اسد حمایت کردند.
سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب: افتتاح 13500,واحد,مسکن,مهر,استان,گيلان, :: 11:21 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

با حضور رييس‌جمهور 13 هزار و 500 واحد مسکوني مسکن مهر در سطح استان گيلان به بهره‌برداري رسيد.

به گزارش ايسنا دكتر محمود احمدي‌نژاد صبح امروز (دوشنبه) در جريان سفر به استان گيلان با حضور در منطقه خمام رشت، ضمن افتتاح پروژه 210 واحدي مسكن مهر خمام، 13 هزار و 500 واحد مسكوني مسکن مهر را به طور همزمان در سطح استان گيلان مورد بهره‌برداري قرار داد.

رييس‌جمهور همچنين كليد يكي از واحدهاي مسكن مهر پروژه 210 واحدي خمام را به طور نمادين به مالك آن واگذار كرد.

احمدي‌نژاد همچنين از بخش‌هاي مختلف پروژه 210 واحدي خمام بازديد كرد و سپس همزمان با هفته منايع طبيعي و آبخيزداري يک اصله نهال در محوطه اين مجتمع مسکوني غرس کرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمان بررسی سئوال از رئیس جمهور هنوز مشخص نیست، گفت: تعیین زمان بررسی طرح سئوال از رئیس جمهور به تصمیم هیأت رئیسه و اعلام آمادگی رئیس جمهور برای حضور در مجلس بستگی دارد.

حسین سبحانی نیا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در پاسخ به این سئوال که با توجه به اتمام مهلت رئیس جمهور برای پاسخ به سئوال مجلس، آیا تصمیمی برای بررسی سئوال از رئیس جمهور در هفته جاری و یا هفته آینده گرفته شده است، گفت: این موضوع هنوز بررسی نشده و زمانی برای آن مشخص نشده است.

وی ادامه داد: برای بررسی این سئوال باید هماهنگی هایی با دولت و شخص رئیس جمهور صورت گیرد تا مشخص شود چه روزی برای بررسی این سئوال مناسب است.

این عضو هیئت رئیسه مجلس خاطر نشان کرد: هیئت رئیسه مجلس طی جلسه ای که برگزار خواهد کرد زمان بررسی سئوال از رئیس جمهور در مجلس را اعلام می کند.

طرح سئوال از رئیس جمهور به عنوان مهمترین دستور کار این هفته مجلس در برنامه کاری نمایندگان ثبت شده است.  

 30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد و کمیسیون های مذکور ظرف یک هفته باید طرح سئوال از رئیس جمهور را بررسی و گزارش آن را ارائه دهند.  در صورتی که سئوال کنندگان از پاسخ های داده شده در کمیسیون ها توسط نمایندگان دولت قانع نشوند گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود و طبق ماده 197 آیین نامه این گزارش در صحن اعلام می شود و به رئیس جمهور ارسال خواهد شد. پس از آن رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه در صحن علنی مجلس حضور و پاسخگوی نمایندگان باشد.

علی مطهری نماینده تهران 5 تیرماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور را با 100 امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد. مهمترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و مقاومت 11 روزه رئیس جمهور در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات و نحوه عزل متکی وزیر سابق امور خارجه و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود.
 
پس از آنکه طرح سئوال از رئیس جمهور از سوی طراحان به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، برخی اعضای هیئت رئیسه با تایید تحویل این طرح به محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از پس گرفتن امضاهای این طرح خبر دادند و پیگیری آن را در شرایط کنونی مناسب ندانستند.
 
به دنبال این اظهار نظرها، علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان کسی که مسئولیت جمع آوری امضاها را بر عهده داشت طی نامه ای به هیئت رئیسه نسبت به این موضع گیری ها انتقاد کرد.
 
وی اینگونه اظهارات را عدم رعایت بی طرفی از سوی هیئت رئیسه مجلس خوانده و تاکید کرده بود اینگونه اظهارات مقدمه اعمال فشار به نمایندگان برای پس گیری امضاها است.
 
ادامه تلاش های هیئت رئیسه مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور موجب شد علی مطهری نماینده تهران مهر ماه سال جاری در اعتراض به تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول سوال از رئیس جمهور استعفا دهد.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بررسی استعفای مطهری  ضمن اعلام حمایت از وی  با استعفایش از نمایندگی مجلس مخالفت کردند.
 
طراحان سئوال از رئیس جمهور که در جلسه علنی روز یکشنبه  8 آبان ماه به دنبال تکمیل تعداد امضاهای مورد نیاز برای این طرح بودند پس از آنکه تعداد امضاها را به 73 امضا (نصاب قانونی) رساندند، طرح مذکور را به محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس تقدیم کردند.
 
پس از آن هیئت رئیسه مجلس از رسیدن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور به 69 امضا خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح از نصاب لازم افتاده است.
 
بالاخره 30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد و 18 بهمن ماه از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. براساس آئین نامه مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور یک ماه پس از اعلام وصول طرح سئوال، باید در صحن علنی مجلس پاسخگوی سئوالات ارائه شده باشد.
 
ده سئوال مطرح در این طرح به این شرح است:

1- چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها علیرغم نیاز مبرم این شهرها به روان‌سازی ترافیک خصوصاً با آغاز هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی ابلاغ و اجرا نشده است.
2- طبق آمار ارایه شده از سوی برخی مسئولان اقتصادی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 89 حدود 4.5 درصد بوده است. اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین‌المللی پول را بپذیریم حدود سه درصد بوده است در حالی که طبق برنامه باید حداقل 8 درصد باشد. آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست. همچنین با این نرخ رشد آیا ممکن است یک میلیون و 600 هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد؟
 
3- در اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی تا کنون به درستی پرداخت نشده و باعث گران شدن هزینه تولید کالا و محصول و آسیب دیدن بنگاه‌های اقتصادی گردیده است، چرا دولت مقید به اجرای قانون مصوب مجلس نیست؟
 
4- مقاومت 11 روزه جنابعالی در مقابل حکم حکومتی رهبر بزرگ انقلاب اسلامی مبنی بر ابقای حجت‌الاسلام مصلحی وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد؟
 
5- این سخن جنابعالی که مجلس در راس امور نیست چه هدفی را نبال می‌کند؟
 
6- وزیر ورزش و جوانان پس از 5 ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌ای غیرمعمول به مجلس معرفی شد. آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست؟
 
7- مبلغ هزار و 500 ملیارد تومان بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال 1389 چگونه هزینه شده است؟
 
8- چه ضرورتی وجود داشت که آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شود به جای اینکه علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان، نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان آسیب ببیند.
 
9- چرا جنابعالی با علم به این که انتقاد از برخی مجریان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش عمومی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون، برخلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مسئله منحصر به کار فرهنگی است، از دولت سلب مسئولیت نمودید؟ پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه زنده تلویزیونی بعد اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم. این رفتار شما چگونه توجیه می‌شود؟
 
10- چرا بر نظریه ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام که توسط رئیس دفتر شما بیان شد علیرغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلام وی مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام تایید و بر آن تاکید کرده و باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامی گردیدید؟ اصولاً چرا از گروه موسوم به جریان انحرافی علیرغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمی‌کنید بلکه از این افراد دفاع می کنید؟

سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:تعيين,سفير,جديد,ايران,آفريقاي جنوبي, :: 11:19 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

بنا بر پيشنهاد علي اکبر صالحي، وزير امور خارجه و با تاييد محمود احمدي‌نژاد، رئيس جمهور محمد فرجي به عنوان سفير جديد جمهوري اسلامي ايران در آفريقاي جنوبي تعيين شد.

به گزارش ايسنا فرجي پيش از اين در سمت‌هاي مختلفي در دستگاه ديپلماسي از جمله مديرکل جنوب و شرق آفريقا، سفير جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي اروگوئه و غنا، رئيس اداره اروپاي مرکزي و شمالي، رئيس اداره اول خليج فارس و معاون اداره کل ارزيابي وزارت امور خارجه مشغول به کار بوده است.

شبه نظامیان مصراته مدعی هستند، دوربین‌ها و تجهیزاتی در اختیار این افراد بوده که تا پیش از این، تنها در اختیار سربازان اسرائیلی بوده و هست؛ حال چگونه ممکن است این دوربین‌ها، صرفا دوربین خبرنگاری بوده باشد؟!
 

 

منابع خبری از دستگیری دو خبرنگار شبکه تلویزیونی «پرس‌.تی‌.وی» ایران در لباس سربازان اسرائیلی خبر داده‌اند.



به گزارش «تابناک»، نشریه «تایم» عمان گزارش داده است: این دو خبرنگار که اصالتا انگلیسی هستند، برای شبکه «پرس‌.تی‌.وی» ایران کار می‌کرده‌اند و به جرم ورود غیر مجاز به لیبی و تصویربرداری غیر مجاز از مناطق حساس دستگیر شده‌اند.



بر پایه این گزارش، فرمانده گروه‌های شبه نظامی در مصراته گفت: این دو انگلیسی به نام‌های «نیکولاس دیویس» و «منتگمری جانسون»، به دلیل اینکه مدارکی دال بر جاسوسی در اختیارشان است، در حال بازپرسی هستند.



پرس‌.تی‌.وی هم در 24 فوریه، خبر بازداشت دو تن از خبرنگاران خود را تأیید کرد، ولی دلیل این بازداشت‌ها را اعلام نکرده است. فرمانده نیرو‌های شبه نظامی مصراته، مدعی است که در گذرنامه این افراد، مهر ورود و خروج به چین دیده می‌شود.



افزون بر این، فرمانده شبه نظامیان مصراته مدعی است، دوربین‌ها و تجهیزاتی در اختیار این افراد بوده است که تا پیش از این تنها در اختیار سربازان اسرائیلی بوده و هست؛ حال چگونه ممکن است، این دوربین‌ها، دوربین خبرنگاری بوده باشد؟ وی بدین ترتیب، فرضیه جاسوسی این دو خبرنگار را برای اسرائیل تقویت کرده است.



در همین حال، «آسوشیتدپرس» نیز خبر داده که فرمانده شبه نظامیان مصراته تأیید کرده است، از سوی وزیر کشور به وی دستور داده شده که این دو تن را آزاد کنند؛ اما با این حال، وی از انجام این دستور خودداری کرده و بر این باور است، تا هنگامی که بازجویی‌ها درباره این دو نفر ادامه داشته باشد، آزاد نخواهند شد و اگر اثبات شود که جاسوس هستند، وی آنها را در اختیار وزارت اطلاعات و امنیت این کشور خواهد گذارد.



جنگ قدرتی که گویا،‌ بین وزارت کشور و این نیروهای شبه نظامی درگرفته است، درباره این دو روزنامه‌نگار هم اعمال شده و فرمانده شبه نظامیان مصراته، مدعی است، تا هنگامی که افرادی که از این دو روزنامه‌نگار حمایت می‌کنند، مشخص نشوند، آنها را تحویل نخواهد داد.



وی همچنین مدعی است، این دو تن به دست نیروهای انقلابی بازداشت شده‌اند؛ حال چرا وزیر دولت انقلابی، خواهان آزادی آنان است؟


 


گفتنی است، سایت‌ها و روزنامه‌های رژیم صهیونیستی تا کنون با احتیاط درباره این خبر واکنش نشان داده‌ و تنها خبر این رویداد را پوشش داده‌اند.

چهار شنبه 10 اسفند 1390برچسب:خبر فوری,حوادث,شهادت,نیروی انتظامی,میر جاوه,بسیج,بی بی سی نیوز پارسی, :: 6:52 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر

                                          خبر فوری     خبر فوری               خبر فوری               خبر فوری

در سیستان بلوچستان حوالی مرز میر جاوه دقایقی پیش به وقت محلی 6:07دقیقه 13 نفر از سربازان و سردار معصومی شهید و 9 نفر از سرداران این مرز و بوم به زخمی شدند.

این خبر فوری به تمام نیروهای انتظامی میرجاوه اعلام شده و نیروی انتظامی در پی 11 نفر که عامل این کشتار هستند هنوز هیچ مدرکی از ترورگران ندارد. درصورت اخبار جدید از این حادثه شما را مطلع خواهیم ساخت.

                          الاهم صل علی محمد و عال محمد

                       س  بی بی ی نیوز گروه حوادث و سیاسی

دیپلماسی نفتی ایران تأثیرش را گذاشت؛ آمریکا سراغ ذخایر استراتژیک خود می رود +سند
وزیر دارایی آمریکا: تلاش می کنیم آسیبی را که ایران به بازار جهانی نفت وارد کرده است، به حداقل برسانیم. باید این آسیب ها را تحمل کنیم و گرنه دچار آسیب های بزرگتری می شویم!

جام نیوز: با عمیق تر شدن آثار تحریم نفتی ایران علیه اروپا که به افزایش قیمت جهانی این ماده استراتژیک انجامیده است، وب سایت بی بی سی فارسی (BBCPersian) شنبه 25فوریه (6 اسفند) خبر داد: «دولت آمریکا در حال بررسی بهره برداری احتمالی از ذخایر استراتژیک نفت خام ایالات متحده، برای مقابله با اثر منفی قطع صادرات نفت خام ایران بر بازارهای جهانی است.»
بنا بر این گزارش، "تیموتی گایتنر" (TimothyGeithner) وزیر دارایی ایالات متحده آمریکا روز جمعه در گفتگو با شبکه تلویزیونی "سی.ان.بی.سی" (CNBC.TV) اظهار داشت: «بهره برداری از ذخایر استراتژیک آمریکا به شرایط خاصی نیاز دارد و دولت باراک اوباما در حال بررسی دقیق آن است.»
وی با اشاره به افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی گفت: «به طور مشخص ایران می تواند آسیب زیادی را به اقتصاد جهانی وارد کند.»
وزیر دارایی آمریکا از در دست اقدام بودن راهکارهایی برای رهایی از این مخمصه خبر داد و عنوان نمود: «تلاش می کنیم آسیبی را که ایران به بازار جهانی نفت وارد کرده است، به حداقل برسانیم و اطمینان حاصل کنیم که منابع جایگزینی مانند عربستان سعودی و دیگر کشورها وجود دارند تا کمبود ناشی از قطع صادرات نفت ایران را جبران کنند. این بخش مهمی از استراتژی ماست. باید این آسیب ها را تحمل کنیم و گرنه دچار آسیب های بزرگتری می شویم. دستیابی ایران به سلاح اتمی [!] ثبات منطقه، بازار نفت و اقتصاد جهانی را بر هم خواهد زد.»
شبکه بی بی سی در ادامه این خبر خاطرنشان کرد: «همزمان با افزایش بهای نفت و گران شدن قیمت بنزین در آمریکا، جمهوری خواهان با انتقاد از اوباما، سیاست او در محدود کردن اکتشاف منابع جدید نفت و گاز و مخالفت با احداث خط لوله نفتی "کی.استون.اکس.ال" (Keystone.XL) از کانادا را مورد انتقاد قرار داده اند. در هفته گذشته، بهای بنزین در آمریکا به طور متوسط 9 سنت افزایش داشته و به بیشتر از 3 دلار و 65 سنت در هر گالن رسیده است. کارشناسان می گویند قیمت بنزین ممکن است تا اردیبهشت از 4 دلار و 25 سنت فراتر رود. این رقم تقریبا دو برابر بهای بنزین در زمان پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 است و با توجه به نزدیک بودن انتخابات سال 2012، مشاوران اوباما نگران تأثیر منفی آن بر ادامه حضور او در کاخ سفید هستند.»

بی بی سی فارسی با اشاره به تأثیر دیپلماسی نفتی ایران بر انتخابات آمریکا، اضافه کرد: «باراک اوباما در پاسخ به انتقادهای رقبای جمهوری خواه خود درباره گران شدن بنزین، انتقادهای آن ها را زیر سؤال برد. در حالی که "نیوت گینگریچ" از داوطلبان نامزدی حزب جمهوری خواه گفته است که بهای بنزین باید دو تا دو و نیم دلار در هر گالن باشد، آقای اوباما گفت که هیچ راه حل جادویی برای پایین آوردن بهای بنزین وجود ندارد؛ نفت در بازار جهانی خرید و فروش می شود. امسال هم مانند سال گذشته، بی ثباتی در خاورمیانه علت افزایش بهای آن است؛ این بار ایران.»
به گزارش بی بی سی، تعدادی از سناتورهای دموکرات از کاخ سفید خواسته اند برای مقابله با روند صعودی بهای نفت خام، از ذخایر استراتژیک آمریکا بهره برداری شود. سال گذشته نیز در پی افزایش بهای نفت خام به خاطر درگیری های لیبی، آمریکا 60 میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک خود را مصرف کرد. در حالی که این کشور به ندرت از ذخایر استراتژیک خود برداشت می کند.»
بی بی سی فارسی در خاتمه یادآوری کرد: «بهای نفت خام در بازارهای جهانی به بالاترین میزان در 9 ماه گذشته رسیده و افزایش بهای بنزین در آمریکا را به همراه داشته است. قطع فروش نفت ایران به شرکت های فرانسوی و بریتانیایی از علت های اصلی افزایش بهای نفت خام عنوان شده است.»
هزینه های تبلیغات نامزدها از کجا تامین می شود/از توزیع آش رشته تا ...
از زمانی که در یکی از اولین آگهی های انتخابات فرانسه شخصی بنام لنکرماتزیو که اصالتا ایتالیایی بود چنین آگهی کرد که « بازوهایم به کلفتی ران شماست و سینه و شانه های پهنی دارم، پس مرا انتخاب کنید تا برای جمهوری یک حمال نیرومند باشم»

مهر: همین دیروز بود که در جریان استقبال از یکی از نامزدهای انتخابات مجلس نهم در حوزه انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد، طفل 7 ساله ای زیر چرخ های ماشین یکی از حامیان آن نامزد جان خود را از دست داد. این یک نمونه از هزینه تبلیغات پرسروصدای نامزدهاست؛ هزینه جانی در این تبلیغات البته که اتفاقی نادر است، اما هزینه های مالی سرسام آور نامزدهای انتخابات در هر دوره ای چهره زیبایی از انتخابات به نمایش نمی گذارد. 

هزینه حمل و نقل، تهیه غذا، خرید هدیه، ایاب و ذهاب، اجاره سالن برای سخنرانی، چاپ پوستر و سایر هزینه‌های جاری برای یک تبلیغات کم هزینه چیزی بالغ بر 150 میلیون تومان برآورد می شود. اینکه این هزینه ها از کجا تامین می شود نامزدها یک جواب می دهند معمولا:  مردم! مردم این هزینه ها را تامین می کنند.

چنین هزینه هایی سرسام آور در انتخابات مجلس شورای اسلامی آنچنان معمول بوده که صلاحیت برخی نمایندگان مجلس هشتم، بنا به ریخت و پاش های انتخاباتی شان در دور قبل، مورد تردید شورای نگهبان واقع شود.

ریخت وپاش انتخاباتی در این دوره از انتخابات کم نبوده که دو خطیب نماز جمعه تهران در دو مقطع مختلف نسبت به چنین رویکردی هشدار دادند، یکی آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان که پیش از شروع انتخابات در خطبه های نماز جمعه گفته بود این ریخت و پاش ها از چشم شورای نگهبان پنهان نمی ماند و دیگری سید احمد خاتمی که اخیرا نامزدها را توصیه کرد حاتم بخشی در انتخابات را کنار بگذارند.

گاه این هزینه ها محمل تخریب رقبا هم می تواند باشد. در جریان مناظره حجت الاسلام نبویان با علی مطهری یکی از جبهه پایداری و یکی از فهرست صدای ملت، هزینه های تبلیغاتی محل تمرکز این دو نامزد انتخاباتی قرار گرفت. یکی گفت که صدای ملت 10 برابر جبهه پایداری در انتخابات خرج کرده و نمی داند این جبهه این پول ها را از کجا آورده است و دیگری هم گفت که ظاهرا بخشی از هزینه تبلیغات انتخاباتی پایداری از خمس 450 میلیون تومانی فلان وزیر سابق تامین می شود و بعد هم پرسید:  مگر خمس به جبهه پایداری تعلق می گیرد؟ البته این ادعا بعدا توسط یکی از اعضای جبهه پایداری تکذیب شد.

هزینه 35 هزار تومنی

یک جبهه می گوید که  هزینه های تبلیغات را خود نامزدها تامین می کنند، جبهه دیگری هم می گوید که برای کسانی که در لیست 30 نفره حضور دارند و توانایی تبلیغ ندارند، مبلغ قرض الحسنه ای به کمک دیگر نامزدها تامین می شود. یک جبهه فعال در انتخابات  هم با ارسال پیامک از مردم درخواست کمک مالی کرده است. مشخص هم نشده که این جبهه واقعا به این کمک مالی در زمینه تبلیغات انتخاباتی احتیاج دارد یا این پیامک، اقدامی نمادین و انتخاباتی برای اثبات مردمی بودن و جمع آوری رای برای این جبهه است؟ یک نماینده مجلس هشتم که نامزد انتخابات نهم هم هست درباره هزینه های انتخاباتش گفته که نمی‌داند این هزینه ها از کجا تامین می‌شود و در تبلیغات انتخابات مجلس هشتم فقط 35 هزار تومان برای پذیرایی از میهمانان در جمعی پرداخت کرده است!  

از توزیع آش رشته تا  تا تی شرت و گوشی

وقتی ثبت نام نامزدها شروع شد، دو نامزد مجلس نهم، که از قضا در مجلس هشتم هم حضور دارند یکی با هیاتی صدنفره از بازیگران و چهره های شناخته شده با سلام و صلوات به حوزه ثبت نام وارد شد و دیگری هم با هیاتی از تیم خبری و گزارشگران و دوربین های عکاسی و فیلم برداری اش. این حرکت شروعی برای تبلیغات پرطمطراق نامزدهای انتخابات نهم بود. صلاحیت هر دو نامزد هم از قضا رد شد!

خیلی از نامزدها هم از خیلی قبل تر، هیچ مراسم عزا و عروسی در حوزه انتخابیه شان را با دعوت و بی دعوت از دست نداده اند. عیادت بیماران در بیمارستان‌ها، خانواده‌های شهدا و جانبازان، سرکشی به سرای سالمندان هم در این ایام باب می شود. هر چقدر هم که به سمت تکنولوژی های روز پیش برویم شام و ناهار پای ثابت شیوه های تبلیغاتی نامزدها انتخاباتی است. نمی شود که این شیوه ها حذف شود. حتی گفتند که در لرستان یکی از نامزدها آش رشته به حامیانش داده است. توزیع تی‌شرت با شعارهای تبلیغاتی، نوشتن شعارهای تبلیغاتی بر کف خیابان ها، راه اندازی کاروان های تبلیغاتی هم که پای ثابت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس نهم شده است. یکی از نمایندگان هم به حامیانش گفته که به او رای دهند و گوشی تلفن همراه بگیرند.

بوی کاغذ و سریش

ما متولدین اواخر دهه 50 از تبلیغات انتخاباتی یک بغل پوستر و یک قوطی سریش را به خاطر داریم. هنوز هم این شیوه جواب می دهد. پوسترهایی که با سریش از در و دیوار و تیرهای چراغ برق بالا می روند هنوز هم تاثیرگذارند. بگذریم از اینکه حامیان یک نامزد، دراین گونه مواقع تصویر نامزد مورد حمایت خودشان را معمولا روی تصویر نامزد رقیب می چسبانند. سخنرانی در مساجد و دانشگاهها و نشست های انتخاباتی هم که هنوز جایگاه خود را دارند. شعار نویسی بر در و دیوار شهر به نفع نامزدها هم بخشی از همان تبلیغات سنتی است که این روزها کمرنگ تر شده است.

پیامک به یاری نامزدها آمدند

پیامک مدتهاست که به کمک نامزدها آمده است و جای خود را در شیوه های تبلیغات باز کرده است. برخی نامزدها با ارسال پیامک های مختلف، برنامه های خود را در قالب متن های ادبی بیان می کنند. عده ای نیز با جمع آوری ایمیل تعداد زیادی از مسئولان و دانشگاهیان و کارمندان به تبلیغات خود وجهه ای امروزی تر داده اند. برخی نیز از بلوتوث های انتخاباتی استفاده می کنند. شنیده شده برخی از نامزدها هم در شهرستان ها با برگزاری همایش هایی مرتبط با مسائل روز مثل مسائل هسته‌ای، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ... به سخنرانی در این همایش ها شکل دیگری از تبلیغات را به نمایش گذاشته اند.

شعارهای جالب توجه

 اما نکته جالب شعارهایی است که نامزدهای مختلف در پوسترهای تبلیغاتی شان نوشته اند.  تصویر پرچم جمهوری اسلامی در پس زمینه پوستر وجه مشترک خیلی از پوسترهاست. یک نامزد انتخاباتی عکس خود را به همراه پرچم جمهوری اسلامی چاپ کرده و خود را «مردی از جنس شرف» معرفی کرده است. نامزد دیگر با شعار «پشت این پنجره خانه ما، راه بازی است به فردای پر ازعشق و امید» به میدان آمده است و نامزدی دیگر هم با شعار «گره گشودنی است تدبیر باید» به میدان آمده است. یکی تصویر سیب سرخ را در پوستر خود گذاشته و یکی خود را در حال قیچی کردن روبانی قرمز نشان می دهد. تصاویر بزرگ با ژست های عجیب و غریب هم در این تبلیغات خودی نشان می دهد. حتی گفته می شود برخی نامزدها نیز از مانکن ها و چهره هایی با پوشش های نامناسب برای توزیع عکس ها، پوستر ها و سایر اقلام تبلیغاتی شان استفاده کرده اند.

با این که رفته رفته فضای انتخابات پرشورتر می شود، اما در کنار این شور انتخاباتی افراد و جریانات سیاسی علاقه مند به نظام و کشور سعی دارند با کمترین هزینه  بیشترین آگاهی بخشی را به مردم برای انتخابی آگاهانه و موثر انجام دهند.


آيت‌الله مكارم: عذرخواهی كافی نيست؛ عاملان اهانت به قرآن مجازات شوند
نتيجه اين جريان اين است كه تا بيگانگان مخالف اسلام در كشورهای اسلامی هستند، اين مشكلات به وجود می آيد؛ لذا مسلمانان بايد همت كنند دشمنان را از كشورهای خود بيرون كنند.

ایسنا: آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی با بیان اینكه تنها عذرخواهی از اهانت به قرآن كافی نیست، تاكید كرد: عاملان این جنایت و فاجعه باید به مجازات برسند.

 این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم، ضمن محكومیت قرآن‌سوزی نظامیان آمریكایی در افغانستان تصریح كرد: برخی كشورهای اسلامی مانند عربستان در این قضیه سكوت كردند كه آنها را هم باید محكوم كرد.

وی ادامه داد: نتیجه این جریان این است كه تا بیگانگان مخالف اسلام در كشورهای اسلامی هستند، این مشكلات به وجود می‌آید؛ لذا مسلمانان باید همت كنند دشمنان را از كشورهای خود بیرون كنند.

مكارم شیرازی افزود: باید عاملان این حادثه مجازات شوند و صرف عذرخواهی كافی نیست زیرا آتش زدن قرآن از قتل پدر انسان بدتر است و با عذرخواهی درست نمی‌شود.
 


پنج شنبه 4 اسفند 1390برچسب:حمله,هوایی,آمریکا,افغانستان, :: 11:57 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

 

حمله هوایی آمریکا به افغانستان

حمله هوایی آمریکا به یک مدرسه دخترانه در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان ۱۱ کشته بر جا گذاشت.
مهر:ایساف نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد که تحقیقات درباره حملات هوایی آمریکا را آغاز کرده است.

پیش از این نیز در هشتم فوریه در پی حملات هوایی نیروهای آمریکایی در ولایت کپیسا دست کم هشت کودک افغانی کشته شدند.

خبر دیگر اینکه رسانه‌های افغانی از کشته شدن ۲۴ کودک بر اثر سرمای شدید و یخبندان در ولایت بدخشان در ۳۱۵ کیلومتری شمال شرق کابل در چهار روز گذشته خبر دادند.

همچنین رسانه‌های افغانی از کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن ۱۹ نفر در ولایت پروان که در اعتراض به هتک حرمت قرآن توسط نظامیان آمریکایی به خیابان‌ها آمده بودند، خبر دادند.

تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان زمانی آغاز شد که آن‌ها قصد حمله به ساختمان فرمانداری را داشتند.

با وجود سرمای بی‌سابقه، هزاران نفر از مردم افغانستان با راهپیمایی در مناطق مختلف شعارهای «مرگ بر آمریکا» سر داده و خواستار خروج نظامیان خارجی از این کشور و مجازات عاملان توهین به مقدسات اسلامی شدند.

به گفته یک مقام دولتی افغان، نظامیان آمریکایی در یک پایگاه نظامی اقدام به سوزاندن حدود ۷۰ کتاب متعلق به زندانیان افغان کرده‌اند که در میان آن‌ها قرآن نیز وجود داشته است.
یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:خبر,هسته‌ای, :: 6:55 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
خبر خوش هسته‌ای چيست؟
راه‌اندازی فردو و تولید میله‌های سوخت ۲۰ درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران از جمله اخبار احتمالی خوش هسته‌ای است که رئیس جمهور عنوان کرد به زودی اعلام خواهد شد.
 

فارس : اظهارات رئیس جمهور در سخنرانی روز 22 بهمن مبنی بر اینکه در روزهای آینده چند دستاورد بزرگ هسته‌ای رونمایی خواهد شد، این سؤال را مطرح کرده که این خبرها از چه جنسی خواهد بود.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران روز 22 بهمن 1390 (11 فوریه 2012) در سخنانی در جمع میلیون‌ها نفر از راهپیمایان تهرانی، گفت: طی روزهای آینده، دنیا شاهد رونمایی از چند دستاورد بزرگ هسته‌ای ایران خواهد بود.

این خبر درست زمانی اعلام شده که غربی‌ها می‌گویند امیدوار هستند با آشکار شدن تأثیر تحریم‌ها بر ایران، فعالیت‌های هسته‌ای ایران کند یا متوقف شود.

برخی کارشناسان حدس می‌زنند نخستین خبری که در روزهای آینده اعلام خواهد شد مربوط به تولید نهایی میله‌های سوخت 20 درصد برای رآکتور تهران است که علی‌اکبر صالحی در روز 11 بهمن از جای گذاری آنها در قلب رآکتور تهران ظرف یک ماه آینده خبر داده بود.

تولید سوخت رآکتور تهران به این معناست که مکانیسم مبادله به عنوان یک روش برای تامین سوخت رآکتور تهران از روی میز برداشته می‌شود و ایران در چانه زنی دیپلماتیک با گروه 1+5 در موقعیت بسیار بهتری قرار خواهد گرفت.

این موضوع زمانی روشن‌تر می‌شود که توجه کنیم غرب با این تصور که سوخت فعلی رآکتور تهران به زودی پایان می‌یابد و ایران برای تأمین نیازهای بیمارستانی خود در مضیقه قرار خواهد گرفت، تصور می‌کرد که به زودی موقعیت خوبی برای اعمال فشار بر تهران قرار فراهم خواهد شد.

خبر دوم احتمالا مربوط به راه‌اندازی تأسیسات فردو است که هم اکنون دو آبشار 174 تایی ماشین‌های سانتریفیوژ در آن نصب شده و غنی سازی 20 درصد به طور کامل از نطنز در حال انتقال به فردو است.

اعلام راه اندازی فردو از این جهت دارای اهمیت راهبردی است که به گفته مقام های صهیونیست برنامه هسته ای ایران را وارد «منطقه مصونیت» می کند.

حدس زده می‌شود زمان بندی‌ها به گونه‌ای انجام شده که اعلام این دو خبر قبل از انتخابات مجلس در 12 اسفند و همچنین پیش از مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 انجام شود.


 
پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:اسرائیل,امروز,فلج, :: 1:5 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
اسرائیل امروز فلج می‌شود
اعتصاب گسترده اتحادیه کارگران رژیم صهیونیستی که شامل فرودگا‌هها، بندرها، بانک مرکزی، بورس، قطارها و دفاتر دولتی می‌شود، امروز رژیم صهیونیستی را دچار ۵۰۰ میلیون دلار خسارت در هر روز می‌کند.
 
فارس:اتحادیه بزرگ کارگران در رژیم صهیونیستی (هستدروت) امروز اعتصاب فراگیری را آغاز می‌کند که به بسته شدن فرودگاه‌ها، بندرها، بانک‌ها، سازمان بورس و دیگر سازمان‌های مهم اقتصادی خواهد انجامید.

رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد: یووال اشتاینیتز وزیر دارایی رژیم صهیونیستی روز گذشته یک بار دیگر از اتحادیه کارگران و رئیس آن خواست تا این اعتصاب برگزار نشود و علت آن را سایه بحران اقتصادی جهانی [بر اسرائیل] دانست.

این اعتصاب بزرگ پس از شکست مذاکرات طولانی اتحادیه بزرگ کارگران با دولت اسرائیل برگزار می‌شود که در رسیدن به توافق برای بهبود بخشیدن به اوضاع آنان و تحقق خواسته‌های آنان ناکام مانده است.

اتحادیه کارگران که شامل صدها هزار کارمند و عامل در بخش‌های مختلف رژیم صهیونیستی است، اعلام کرد: اعتصابی که ممکن است خسارتی در حدود ۵۰۰ میلیون دلار به طور روزانه با اقتصادی اسرائیل وارد کند، از ساعت ۶ صبح (به وقت محلی/ ۴ بامداد، گرینویچ) روز چهارشنبه آغاز می‌شود و قطارها و بانک‌ مرکزی اسرائیل و دفاتر دولتی را نیز در بر می‌گیرد.

شرکت هواپیمایی بزرگ العال هنوز اعتصاب اجرایی نشده است، برنامه پروازهای خود را به دلیل این اعتصاب در فرودگاه بن‌گوریون تغییر داد و برخی پروزاها به قبل از ساعت ۶ صبح موکول شد تا از حجم خسارت‌ها کاسته شود.

وزیر دارایی تل‌آویو ابراز امیدواری کرده بود که دو طرف (دولت و اتحادیه کارگران) بتوانند تا عصر روز سه‌شنبه به توافق برسند و حقوق برخی کارگران افزایش یابد.

اتحادیه کارگران اعلام کرد که فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون از ساعت ۶ تا ۱۲ امروز چهارشنبه به دستور دادگاه تعطیل می‌شود اما اعتصاب در مکان‌های دیگر ادامه خواهد داشت. شرکت العال اعلام کرده بود که موعد پرواز ۱۵ هواپیما به اروپا را به قبل از ساعت ۶ تغییر داده است تا قربانی اعتصاب نشود.

عوفر عینی رئیس هستدروت اعلام کرده است که «تنها سلاحی که کارگران می‌توانند از آن استفاده کنند، سلاح اعتصاب است.

اتحادیه کارگران از دولت رژیم صهیونیستی خواسته است تا ۲۵۰ هزار کارگر بازنشسته را مانند کارگران نظافت، نگهبانان و کسانی که مشغول کار هستند، قرار بدهد زیرابند اوضاع آنان بسیار سخت است اما وزارت دارایی اعلام کرده است که چنین رقمی شدنی نیست اما حاضر است اندکی حقوق آنان را افزایش بدهد.

سخنگوی وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: اعتصاب اقدامی غیرضروری است که عواقب وخیمی بر اقتصاد اسرائیل خواهد داشت.

در نوامبر گذشته نیز اتحادیه کارگران اعتصابی شبیه امروز برگزار کرد اما دادگاه اسرائیل فقط مجوز ۴ ساعت به آنان داد و از دو طرف خواست هر چه سریعتر به توافق برسند اما مذاکرات تا الان از رسیدن به توافق بازمانده‌اند.

اعتراضات اجتماعی در رژیم صهیونیستی از ماه ژوئن گذشته آغاز شد و در ماه اوت، زمانیکه بیش از ۵۰۰ هزار نفر از سراسر فلسطین اشغالی در تل‌آویو تظاهرات کردند، به اوج خود رسید.

قرار است ساعت ۱۲ به وقت محلی دو طرف کشمکش (اتحادیه کارگران و نماینده دولت) در دادگاه حاضر شوند و گزارشی از سیر مذاکرات را اعلام کنند.
 
پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:نشست,محرمانه,ضد ایرانی,سوئد, :: 1:3 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
نشست محرمانه ضد ایرانی در سوئد
برگزاركننده سوئدی يك نشست گروهك های اپوزيسيون تاكيد كرد اين نشست محرمانه بود.
 
کیهان:به نقل از راديو پژواك (پخش فارسي راديو سوئد)، مركز موسوم به اولاف پالم باانتشار اطلاعيه اي اعلام كرد: محل نشست و اسامي شركت كنندگان محرمانه بود و نمايندگان رسانه ها نيز اجازه ورود به اين محل را نداشتند.

اين راديو اضافه كرد: ما اجازه پيدا كرديم ساعتي در روز دوم (يكشنبه) آن هم در خارج از سالن نشست، با تعدادي از شركت كننده ها گفت وگو كنيم. در اين نشست سازگارا، مخملباف، عبداله مهتدي (رئيس كومله)، عليرضا نوري زاده، احمد باطبي، ليلي پورزند، مهرانگيز كار و گيتي كاوه حضور داشتند.

«خودنويس» نيز از قول جنيو عبدو (خبرنگار اخراجي گاردين در تهران) كه در نشست مذكور حضور داشته، نوشت: گروه هاي مختلف از كومله تا سكولارها و سبزها حضور داشتند.

براساس اين گزارش محمدعلي توفيقي (عضو مستعفي سازمان مجاهدين)، محمد تهوري (همسر فاطمه حقيقت جو) و محمدجواد اكبرين از جمله اصلاح طلبان سابق بوده اند كه به محل نشست رفته اند.

رضا طالبي از همكاران موسسه ميزبان در گفت وگو با راديو فردا و راديو زمانه تصريح كرد: هدف از نشست، نزديك كردن اپوزيسيون به يكديگر بود. ما همچنين وظيفه داريم عليه انتخابات افشاگري كنيم. در مورد شفاف نبودن كنفرانس، اگر منظورتان مشخص نبودن نام شركت كنندگان و مبتكران باشد، من بايد اشاره كنم كه به درخواست تعدادي از دوستان دعوت شده و شركت كننده ما اين مسئله را اعلام نكرديم. اين امر موجب شد كه عده اي از دوستان و فعالان به اين امر با ديده شك و ترديد بنگرند.

وي مي گويد: بنا به دلايل امنيتي، اين نشست در محلي مخفي و در خارج از استكهلم برگزار شد. تعدادي از مخالفان جمهوري اسلامي، در سال ميلادي گذشته به ما مراجعه كردند. اين افراد گفتند قصد دارند كنفرانسي را متشكل از افراد اپوزيسيون ايران براي برقراري مذاكرات برگزار كنند. مركز از پيشنهاد آنها استقبال كرد و گروهي را تشكيل داد كه براي اين كنفرانس برنامه ريزي كند. با توجه به اينكه گروه ما شناخت كافي درباره مخالفان جمهوري اسلامي ندارد به يك ارگان خارج از سوئد و يك فرد ديگر اين ماموريت را داديم طوري اين فهرست تنظيم شود كه ديدگاه هاي گوناگون سياسي در آن رعايت شود 52 نفر در اين كنفرانس شركت كردند.

طالبي در ادامه مي گويد: مايل نيستم نام اين سازمان كه شركت كنندگان را انتخاب كرده، مطرح كنم. چون اين سازمان و فردي كه انتخاب مهمانان شركت كننده در اين كنفرانس را برعهده داشت، خواستار اين شده بود كه نامش در جايي برده نشود.

يادآور مي شود پنهانكاري برگزاركنندگان اين جلسه شبه مافيايي، باعث شده گروهي از عناصر وابسته به اپوزيسيون در استكهلم اقدام به برگزاري تجمع اعتراض آميز كنند.
 
احمدی​نژاد باید پاسخگوی این سوالات باشد/متن کامل سوالات نمایندگان از رئیس​جمهور
با قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ​های نمایندگان رئیس​جمهور، محمود احمدی​نژاد باید راهی مجلس شده و شخصا به این سوالات در صحن علنی پاسخ بگوید.

 

خبرآنلاین:محمدرضا باهنر با اعلام این خبر از حضور احمدی نژاد در نیمه دوم اسفند ماه در مجلس سخن گفت. بر اساس نامه طراحان سوال از رئیس جمهور به هیات رئیه مجلس، رئیس جمهور باید با حضور در صحن علنی به این سوالات پاسخ دهد:

1- چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلان شهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها، علی رغم نیاز مبرم این شهرها به روان سازی ترافیک، خصوصا با آغاز هدفمند شدن یارانه حاملهای انرژی، ابلاغ و اجرا نشد؟
2-  وزیر ورزش و جوانان پس از پنج ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه ای غیر معمول به مجلس معرفی شد، آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست؟
3-  طبق آمار رسمی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 89 زیر 1% بوده و اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین المللی پول را بپذیریم حدود 3% بوده است در حالی که طبق برنامه باید حداقل 8% باشد. آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست؟ همچنین با این نرخ رشد آیا ممکن است یک میلیون و ششصد هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد؟
4- مبلغ 1500 میلیارد تومان بودجه ارتقاء شاخصهای فرهنگی کشور در قانون بودجه سال 1389 چگونه هزینه شده است؟
5- قانون هدفمند کردن یارانه ها پنج ساله بوده است در حالی که میزان افزایش بهای برخی حاملهای انرژی نشان می دهد که دولت مدت اجرای آن را کمتر از 3 سال در نظر گرفته است. در نتیجه مردم باید فشار غیر لازمی را در پرداخت بهای مثلا گاز مصرفی تحمل نمایند. همچنین سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی تا کنون به درستی پرداخت نشده و باعث گران تمام شدن هزینه تولید کالا و محصول گردیده است. چرا دولت مقید به اجرای قانون مجلس نیست؟
6- مقاومت یازده روزه جناب عالی در مقابل حکم حکومتی رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ابقای حجت الاسلام مصلحی وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد؟
7-  چه ضرورتی وجود داشت که آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شود به طوری که علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان، نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان آسیب ببیند؟
8-  این سخن جناب عالی که مجلس در راس امور نیست، چه هدفی را دنبال می کند؟
9- چرا جناب عالی با علم به اینکه انتقاد از برخی مجریان "قانون عفاف و حجاب" در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون، بر خلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مسئله منحصر به کار فرهنگی است، از دولت سلب مسئولیت نمودید و پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما، در مصاحبه زنده تلویزیونی بعدی اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم. این رفتار شما چگونه توجیه می شود؟
10-چرا نظریه "ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام" را که توسط رئیس دفتر شما بیان شد علی رغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام، تایید و بر آن تاکید نموده باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامی گردیدید؟ اصولا چرا از گروه موسوم به "جریان انحرافی" علی رغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمی کنید بلکه از این افراد دفاع می نمایید؟
 
میرتاج الدینی: نمی خواهند پاسخ احمدی نژاد را پیش از انتخابات در مجلس بشنوند
معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه رئیس جمهور از هفته آینده آماده پاسخگویی به سوالات نمایندگان است، گفت: نمایندگان سوال کننده نمی خواهند پاسخ های احمدی نژاد پیش از انتخابات در صحن علنی مطرح شود.
 
باشگاه خبرنگاران:حجت الاسلام میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرد: اصل سئوال از رییس جمهور سیاسی است و با محوریت تعدادی از نمایندگان مخالف دولت و جریان اقلیت شکل گرفته است.

وی افزود: تیم منتخب نمایندگان سئوال کننده از یک طیف هستند و اکثریت نمایندگان در جریان پاسخ های نمایندگان رییس جمهور قرارنگرفته اند .

میرتاج الدینی با اشاره به این که در جلسات کمیسیون ها به منظور بررسی سئوال از رییس جمهور تنها 4 - 3 نفر از سئوال کنندگان شرکت می کردند ، ادامه داد : تصمیم گیری در باره قانع شدن یا نشدن هم از سوی تعداد محدودی صورت می گرفت و انصاف اقتضا می کرد که پاسخ ها را می شنیدند و بعد اعلام می کردند قانع شده اند یا خیر .

وی با بیان اینکه این نمایندگان از ابتدا تصمیم گرفته بودند که قانع نشوند ، افزود : در بسیاری موارد در کمیسیون ها شاهد بودیم که پاسخ های محکم و مستدل از سوی نمایندگان رییس جمهور داده می شود اما چون تصمیم داشتند قانع نشوند اعلام می کردند که قانع نشده اند .

معاون پارلمانی رییس جمهور همچنین به برخی اشتباهات اساسی طراحان سئوال اشاره کرد و برای نمونه گفت : میزان نرخ رشد در یکی از سئوال ها یک درصد اعلام شده بود که به آنها متذکر شدیم این اشتباه فاحشی است و آنها در متن اعلام وصول شده در صحن علنی این رقم را به5 / 4 درصد تغییر دادند .

میرتاج الدینی همچنین برخی موارد سئوال را خلاف قانون اساسی دانست و افزود: وقتی این ایرادات را با رییس کمیسیون اصل 90 در میان گذاشتیم ایشان تایید کردند که اشکالاتی وجود دارد که هیات رییسه باید پیش از اعلام وصول این موارد را اصلاح می کرد .

وی ادامه داد: برای نمونه سئوال نمایندگان باید درباره وظایف رییس جمهور باشد در حالی که چند مورد از سئوال ها از جمله سئوال های پنجم ، هشتم و نهم خارج از وظایف رییس جمهور و درباره اظهارات یا اختیارات ایشان است .

میرتاج الدینی در پایان تاکید کرد: در مورد زمان سئوال هیچ تفاهمی بین دولت و مجلس صورت نگرفته و رییس جمهور از هفته آینده هر موقع که مجلس جلسه علنی برگزار کند آمادگی پاسخ به سئوالات نمایندگان را دارد.

 

پیوندهای روزانه
پيوندها


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 47
بازدید دیروز : 51
بازدید هفته : 100
بازدید ماه : 4344
بازدید کل : 127930
تعداد مطالب : 429
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1


کسب درآمد پاپ آپ
کسب درآمد پاپ آپ