بی بی سی فارسی
خبر سازان
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید امیدواریم در خدمت رسانی به شما دوست گرامی کوشا باشیم این وبلاگ به طور هوشمند تبادل لینک میکند اگر مایلید لینک کنید به تبادل لینک هوشمند رفته و ما را با این ادرس و عنوان بی بی سی نیوز لینک کنید. نظر یادتون نره.با عرض معذرت بعضی مطالب در سایت نمایش داده نمی شود.اگر پیگیر مطلب خواصی هستید میتونید با مراجعه به این سایت مطلب مورد نظرتونو پیدا کنید با تشکر مدیریت سایت:نادیا
آخرین مطالب
نويسندگان
چهار شنبه 29 آبان 1392برچسب:پاسخ,به,سوالات,شما,درباره,عادت,ماهیانه, :: 10:30 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

پاسخ به سوالات شما درباره عادت ماهیانه

پاسخ به سوالات شما درباره عادت ماهیانه
سیكل قاعدگی یك خانم ممكن است در ماههای مختلف كاملاً شبیه هم نباشد . از طرف دیگر سیكل‌های هر نفر با دیگری متفاوت است. خونریزیها ....
قاعدگی در دختران
قاعدگی (پریود) یکی از مراحل بلوغ در دختران است.  قاعدگی مانند بسیاری از علایم دیگر بلوغ ممکن است برای دختران گیج کننده باشد.  بعضی از دختران ممکن است به نوعی از آن ترس داشته باشند یا نگران آن باشند.  بسیاری از دختران و پسران درک کاملی از دستگاه تناسلی زنان و چگونگی کارکرد آن در طی یک دوره قاعدگی ندارند و همین موضوع قاعدگی را برای آنان اسرارآمیز جلوه می‌دهد.
یک دوره‌ قاعدگی مدت زمان اولین روز خونریزی در یک ماه تا اولین روز خونریزی در ماه بعد است.  مثلاً اگر اولین خونریزی دختری در ۸ اردیبهشت باشد و روز اول خونریزی بعدی وی در ۲ خرداد باشد دوره قاعدگی او ۲۴ روز طول کشیده است (از ۸ اردیبهشت تا ۱ خرداد).
 
بلوغ و قاعدگی
زمانیکه دختری به بلوغ می‌رسد (معمولاً در سنین۸ تا ۱۳ سالگی)، بدن و ذهن در بسیاری جهات شروع به تغییر و تحول می‌کند.  هورمونها در بدن رشد فیزیکی جدیدی را آغاز می‌کنند، مثلاً پستانها شروع به رشد می‌کنند.  حدود۲ الی ۵/۲ سال بعد از شروع رشد پستانها، اولین خونریزی قاعدگی در یک دختر اتفاق می‌افتد.  حدود ۶ماه قبل از آغاز اولین دوره قاعدگی، دختر ممکن است متوجه افزایش ترشح از دستگاه تناسلی خود شود که مسأله‌ای شایع در میان دختران است و نباید از آن نگران باشد مگر آنکه این ترشحات بسیار بد بو باشد یا باعث خارش گردد.  اولین قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که همه اجزاء دستگاه تناسلی دختر بالغ شده باشند و بتوانند با یکدیگر کار کنند.

دختر بچه‌ها در بدو تولد با تخمدان‌ها، رحم و لوله‌‌های تخمدانی یا لوله‌های فالوپ (لوله‌هایی که در ادامه رحم در دو سمت تا تخمدانها کشیده می‌شوند) به دنیا می‌آیند.  تخمدانها تخم مرغی شکل هستند و در دو طرف رحم در پایین شکم که لگن نامیده می‌شود، قرار می‌گیرند و حاوی هزاران تخمک هستند.  دو لوله تخمدانی (فالوپ)، لوله‌هایی نازک و دراز هستند درست مثل یک رشته ماکارونی (البته کمی‌ضخیم‌تر) که داخل آن سوراخ باشد.  هر لوله‌ فالوپ از رحم به سمت یک تخمدان کشیده می‌شود.  رحم به شکل یک گلابی وارونه است که در وسط لگن قرار دارد.  دیواره رحم از عضلات قوی تشکیل شده است و وظیفه آن نگهداری از جنین در حال رشد است.  پس از کامل شدن جنین، رحم با عضلات قوی خود، جنین را به بیرون می‌فرستد و بدین ترتیب جنین با عبور از داخل واژن (عضوی که از دهانه‌ رحم تا بیرون بدن امتداد می‌یابد) از بدن بیرون می‌آید و بدین وسیله نوزاد متولد می‌شود.

با بلوغ دختر، هورمونهایی از هیپوفیز (یکی از غدد موجود در مغز) ترشح می‌شود که این هورمونها تخمدانها را وادار به ساخت هورمونهای زنانه می‌کنند.  این هورمونهای زنانه استروژن و پروژسترون نامیده می‌شوند که اثرات زیادی در بدن دختر دارند و به رشد جسمی‌و بالغ شدن او کمک می‌کنند.
پس شروع دوره های قاعدگی یک دختر، در هر ماه یک تخمک کوچک –بسیار کوچک که با چشم دیده نمی‌شود- از درون تخمدان آزاد می‌شود که به این عمل تخمک گذاری می‌گویند.  تخمک وارد لوله‌های فالوپ می‌شود و از طریق آن به سمت رحم حرکت می‌کند.  اگر در طی این مسیر تخمک توسط یک اسپرم مرد بارور شود تخم ایجاد می‌شود و تخم به سمت رحم رفته و در آنجا لانه گزینی می‌کند و با چسبیدن به دیواره رحم شروع به بزرگ شدن و رشد می‌نماید تا در پایان ۹ماه به یک نوزاد کامل تبدیل شود.  در صورتیکه تخمک با اسپرم برخورد نداشته باشد – مسأله‌ای که در اکثر دروه‌های قاعدگی اتفاق می‌افتد- تخمک بارور نمی‌شود و از بدن دفع می‌شود.  در این صورت رحم که خود را آماده پذیرایی از تخم بارور کرده بود و با اضافه کردن مخاطات خود را برای لانه گزینی تخم آماده نموده بود، با تشکیل نشدن تخم (بارور نشدن تخمک) به حالت اول خود برمی‌گردد و برای این کار مخاطات و بافت اضافی رحم شروع به ریزش می‌کند.  ریزش بافت و مخاطات که خونی است همان خونریزی قاعدگی است.  باید توجه کرد که همانطوریکه توضیح داده شد، خونریزی قاعدگی فقط شامل خون نیست بلکه بافت اضافی و مخاطات خونی است که از رحم به بیرون ریخته می‌شود.
این وقایع هر ماه یکبار اتفاق می‌افتد.  رحم خود را برای پذیرش تخم در طی یک ماه به تدریج آماده می‌کند و در نتیجه مخاطات و بافت اضافی در داخل آن بوجود می‌آید.  در حدود اواسط یک دوره قاعدگی تخمک گذاری انجام می‌شود که در صورت عدم باروری تخمک با اسپرم مرد، در انتهای ماه همه بافت‌ها و مخاطات اضافی رحم به همراه تخمک به صورت خونریزی قاعدگی از بدن خارج می‌شود و این وقایع ماهانه ادامه می‌یابد تا اینکه زن در حدود سن ۵۰سالگی به یائسگی برسد.  یائسگی به این معنی است که زن همه تخمک‌های موجود در تخمدانها را آزاد کرده است و دیگر تخمک ندارد.  بنابراین دوره‌های قاعدگی نیز تمام می‌شود و دیگر امکان بچه‌دار شدن برای او نیست.

عادت ماهیانه یا قاعدگی چیست ؟
  عادت ماهیانه خونریزی ماهانه از رحم  بانوان می‌باشد.  به نامهای دیگری مانند قاعدگی،  منس و پریود هم خوانده می‌شود. خون قاعدگی تركیبی از خون كامل و بافتهای ریزش كرده رحم می‌باشد.  اكثر دوره‌های قاعدگی بین ۳ تا ۵ روز طول می‌كشد.
 
سیكل قاعدگی چیست ؟
  خونریزی قاعدگی قسمتی از سیكل قاعدگی می‌باشد.  در یك سیكل قاعدگی بدن زنان تغییراتی می‌كند تا هر ماه برای باردار شدن آمادگی داشته باشد.  یك سیكل قاعدگی از اولین روز خونریزی قاعدگی شروع می‌شود. متوسط زمان یك سیكل قاعدگی نرمال ۲۸ روز است. اما یك سیكل نرمال ممكن است از ۲۳ تا ۳۵ روز متفاوت باشد. 
ارگانهای دخیل در ایجاد یك سیكل قاعدگی عبارتد از : مغز، غده هیپوفیز، رحم و گردن رحم، تخمدانها و لوله‌های فالوپ و واژن.  تغییر سطح هورمونهای جنسی در بدن باعث ایجاد مراحل مختلف سیكل قاعدگی می‌شود.  دو هورمون اصلی مرتبط با قاعدگی كه توسط تخمدانها تولید می‌شوند عبارتند از استروژن و پروژسترون.  هورمونهای FSH  و LH كه در هیپوفیز ساخته می‌شوند نیز در این امر سهیم هستند.
 
در یك سیكل قاعدگی چه اتفاقی می‌افتد؟
در نیمه اول سیكل میزان استروژن بالا رفته و باعث رشد و افزایش سلولهای رحمی‌می‌شود. در پاسخ به هورمون FSH یك تخمك در داخل یكی از تخمدانها شروع به رشد می‌كند. در حوالی روز ۱۴ از یك سیكل ۲۸ روزه در پاسخ به هورمون LH  تخمك از تخمدان جدا می‌شود. این مرحله تخمك‌گذاری نامیده می‌شود. 
در نیمه دوم سیكل تخمك وارد لوله فالوپ كه بین تخمدا‌ن و رحم قرار دارد می‌شود. در این مرحله پروژسترون بالا رفته و رحم را آماده بارداری می‌كند. اگر در این مرحله تخمك توسط اسپرم بارور شود بارداری رخ خواهد داد. در غیر اینصورت تخمك بعد از مدتی از بین می‌رود. اگر بارداری رخ ندهد استروژن و پروژسترون كاهش می‌یابند و لایه ضخیم رحم ریزش كرده و خونریزی قاعدگی یا عادت ماهیانه را ایجاد می‌كند.
 
خونریزی قاعدگی هر چند وقت یک بار تکرار می‌شود؟
همانگونه که سن شروع بلوغ در دختران متفاوت است، دوره‌های قاعدگی نیز برای دختران متفاوت است. دوره زمانی میان دو خونریزی را دوره قاعدگی می‌گویند.  دوره‌ قاعدگی برای بعضی دختران ممکن است ۲۸روز، برای بعضی دیگر ۲۴روز، ۳۰روز و یا حتی ۳۵روز طول بکشد.  حتی این زمان از یک دوره تا دوره بعد ممکن است فرق داشته باشد.
دختران نوجوان و جوان ممکن است قاعدگی نامنظم داشته باشند که بخصوص در اولین دوره‌های قاعدگی بیشتر دیده می‌شود.  برای مثال یک دختر که به تازگی قاعده شده است ممکن است ۲ماه متوالی دور‌های ۲۸روزه داشته باشد و در طی یک ماه بعد هیچ خونریزی نداشته باشد یا حتی دو خونریزی متوالی با فاصله‌ زمانی بسیار کم بین آنها داشته باشد.  معمولاً پس از چندین ماه، دوره‌های قاعدگی از نظم بهتری برخوردار می‌شود امّا بعضی از زنان حتی تا بزرگسالی نیز دوره‌های نامنظم دارند.  با گذشت زمان و آشنایی بیشتر دختر با شرایط دوره‌های قاعدگی خود، معمولاًً دختران می‌توانند دوره‌ خونریزی بعدی خود را حدس بزنند.
 
خونریزی به چه میزان است و چند روز طول می‌کشد؟
مدت زمان خونریزی نیز ثابت نیست و ممکن است تغییر کند.  بعضی دختران فقط ۳-۲روز خونریزی دارند.  بعضی دیگر ممکن است ۷روز و یا حتی بیشتر خونریزی داشته باشند.
مقدار خونریزی نیز ممکن است متفاوت باشد.  بعضی از دختران آنقدر مقدار خونریزی اندکی دارند که حتی ممکن است شک کنند که آیا قاعده شده‌اند یا نه.  بعضی دیگر ممکن است خونریزی شدیدتری داشته باشند.  برای اکثر دختران خونریزی در حد چند قاشق غذاخوری تا کمتر از نصف یک استکان (حدود ۱۲۰میلی‌لیتر) است که ممکن است زیاد به نظر آید ولی طبیعی باشد.  خونریزی بسیار شدید در طی قاعدگی امکان پذیر است اما شایع نیست.  در واقع ممکن است خونریزی بسیار شدیدتر از معمول، نشاندهنده اشکالات انعقادی خون باشد که نیازمند مراجعه به پزشک و بررسی بیشتر است.
باید متوجه بود که حتی از یک ماه به ماه بعد ممکن است مقدار خونریزی و تعداد روزهای خونریزی در یک دختر متفاوت باشد.  در صورتیکه از بی‌نظمی‌و یا مقدار خونریزی خود نگرانی دارید بهتر است تا با یک پزشک مشورت کنید.
 
یك سیكل قاعدگی نرمال چه ویژگی دارد؟
سیكل قاعدگی یك خانم ممكن است در ماههای مختلف كاملاً شبیه هم نباشد .  از طرف دیگر سیكل های هر نفر با دیگری متفاوت است. خونریزیها ممكن است كم، متوسط و زیاد باشد و نیز طول مدت آن می‌تواند متفاوت باشد .  اگرچه اكثر پریودها ۳ تا ۵ روز طول می‌كشد اما بین ۲ تا ۷ روز نرمال است. در سالهای اول شروع قاعدگی و در سنین نزدیك به یائسگی  سیكلها ممكن است كاملاً نامنظم باشند.
 
سیكل های قاعدگی از چه سنی شروع می‌شوند؟
سن متوسط شروع قاعدگی حدود ۱۲ سالگی است. اما این بدان معنی نیست كه همه دختران در سن ۱۲ سالگی قاعده می‌شوند.  یك دختر در فاصله سنی ۸ تا ۱۶ سالگی ممكن است قاعده شود.
 
یك خانم تا چه زمانی پریود می‌شود ؟
زنان تا زمان یائسگی پریود می‌شوند. سن متوسط یائسگی حدود ۵۱ سالگی است. یائسگی یعنی زن قادر به تولید تخمك نبوده و نمی‌تواند دیگر باردار شود. مانند قاعدگی سن شروع یائسگی هم می‌تواند متفاوت باشد.

دل پیچه، ناخوشی قبل از قاعدگی و جوش
* بعضی از دختران ممکن است در حوالی قاعدگی دچار تغییرات بدنی و احساس شوند.  دل پیچه‌های قاعدگی بسیار شایع است.  در حقیقت بیش از نیمی‌از زنانی که قاعده می‌شوند می‌گویند که در طی چند روز اول قاعدگی دچار دل‌پیچه می‌شوند.  پزشکان فکر می‌کنند که علت این دل‌پیچه‌ها ماده‌ای به نام پروستاگلندین باشد که باعث انقباض عضلات رحمی‌می‌شود.  انقباض عضلانی ممکن است مبهم، دردناک، تیرکشنده و یا شدید باشد و گاهی ممکن است در پشت یا حتی پاها و یا در شکم احساس شود.  معمولاً با افزایش سن شدت این دل‌پیچه‌ها کمتر می‌شود و حتی ممکن است کاملاً از بین بروند.  بعضی از داروهای بدون نیاز به نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن و مفنامیک اسید می‌تواند این دل‌پیچه‌ها را از بین برد.  قرار دادن یک حوله گرم یا یک دوش گرم ممکن است به تسکین دل‌پیچه‌ها کمک کند.  داشتن فعالیت جسمی‌مناسب در کل طول دوره قاعدگی معمولاً باعث کاهش شدت دل‌پیچه می‌شود.  در صورتیکه این اقدامات کمکی نکرد می‌توانید با پزشک خود مشورت نمایید.

* بعضی از دختران احساس می‌کنند که در طی چند روز یا هفته قبل از قاعدگی ناراحت، بی حوصله و افسرده و یا بشیار حساس شده‌اند.  ممکن است بیش از معمول گریه کنند و یا به راحتی عصبانی شوند.  بعضی دیگر ممکن است مشتاق به خوردن غذاهای خاص شوند.  ابن علائم معمولاً در چند روز پس از اتمام قاعدگی بهبود می‌یابد.  به این علائم ناخوشی قبل از قاعدگی می‌گویند.  علت ناخوشی قبل از قاعدگی تغییرات هورمونی است.  افزایش و کاهش هورمونهای زنانه در طی یک دوره قاعدگی می‌تواند باعث تغییرات جسمانی و احساسی دختر شود.  به همین دلیل بعضی از دختران دچار علائم جسمی‌نیز می‌شوند.  مثلاً ممکن است احساس کنند که پف کرده‌اند یا پستان آنها متورم شده است و دردناک است و یا دچار سردرد شوند.  پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که دختران به ورزش و فعالیت بدنی بپردازند.  بعضی از داروها نیز می‌توانند کمک کننده باشند که توسط پزشک تجویز می‌شود.

* بعضی از دختران در زمانهای خاصی از دور‌ه قاعدگی دچار تشدید جوش و آکنه بدن می‌شوند که این هم به علت تغییرات هورمونی در بدن است.  این مشکل معمولاً با افزایش سن بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

تامپون و نوار بهداشتی
پس از شروع قاعدگی شما نیاز دارید که از وسیله‌ای برای جذب خون استفاده کنید.  برای این منظور می‌بایستی تامپون و یا نوار بهداشتی تهیه کنید.  برای انتخاب نوع نوار بهداشتی می‌توانید با پدر و مادر، معلمان بهداشت و یا خواهر بزرگتر خود مشورت کنید.  نوار بهداشتی در بسیاری از داروخانه‌ها و سوپر مارکت‌ها قابل تهیه است.

تغییر رنگ در ترشحات مجرای تناسلی آیا طبیعی است یا نشانه‌ای از یك بیماری؟
قبل از هر چیز باید بدانید ترشحات طبیعی مهبل فواید متعددی دارد:

 مهبل را تمیز و مرطوب نگه می‌دارد و در پیشگیری از عفونت آن كمك می‌كند.  اگر چه رنگ، مقدار و حالت ترشحات مهبل در دوران قبل و بعد از عادت ماهیانه تغییر می‌كند و این مسئله كاملا طبیعی است اما گاهی تغییر در این ترشحات نشانه‌ای از وجود مشكل است.  ترشحات طبیعی مهبل هر از گاهی تغییر می‌كند: رقیق، چسبنده،‌ غلیظ، حالت كشسانی، در مجموع حالت آن متغیر است.  نكته مهم در ترشحات مهبل آن است كه باید شفاف،‌سفید و یا شیری مایل به سفید باشند.  در مواردی كه مشكلی وجود دارد، ترشحات دچار تغییراتی می‌شود، بوی آن تغییر كرده و نامطبوع می‌شود،‌رنگ‌ آن سبز، خاكستری و یا حالتی دقیقا شبیه ترشحات عفونی می‌شود،‌ در مهبل حالت خارش، ‌سوزش،‌ تورم و قرمزی بوجود می‌آید و یا حتی گاهی از مهبل در دورانی به‌غیر از عادت ماهیانه خون خارج می‌شود كه در این موارد باید حتما به پزشك متخصص زنان مراجعه شود.  معمولا عفونت مهبل(باكتریایی یا قارچی) عامل شایعی در تغییر ترشحات آن است كه بهتر است نسبت به این مسئله دقیق باشید. در عفونت قارچی مهبل‌ ترشحات بسیار سفید و غلیظ می‌شوند و شكل پیدا می‌كنند،‌بوی ترشحات تند است و حالت خارش و سوزش در مهبل حس می‌شود.  در عفونتی كه توسط باكتری ایجاد می‌شود، مقدار ترشحات زیادتر می‌شود و حالت كف‌آلود پیدا كرده، به رنگ خاكستری در می‌آید.  بوی ترشحات بسیار نامطبوع شده و مثل بوی ماهی می‌شود.  با مشاهده هر یك از علائم ذكر شده فورا به پزشك مراجعه كنید.
تغییرات و اختلالاتی که ممکن است بعد از دوران قاعدگی رخ دهد

من كه سنم از سن بلوغ گذشته، پس چرا عادت ماهیانه نمی‌شوم؟
عادت ماهیانه دختران بعد از رسیدن به بلوغ اتفاق می‌افتد كه البته سن بلوغ بین ۸ تا ۱۳ سال در دختران متفاوت است.  اما اینكه بعضی دخترها زودتر و یا دیرتر به بلوغ برسند، طبیعی است.  معمولا اولین عادت ماهیانه ۲ تا ۲/۵ سال بعد از اولین نشانه‌های بلوغ (كه اغلب رشد پستان‌هاست) اتفاق می‌افتد.  البته در بعضی‌ دخترها كمتر از یك‌سال بعد از بلوغ و یا ۳ سال بعد از بلوغ هم عادت ماهیانه دیده می‌شود كه طبیعی است.  روش دیگری كه بتوان زمان اولین عادت ماهیانه را حدس زد، ترشحات مهبل است كه حدود ۶ ماه قبل از اولین عادت ماهیانه این ترشحات به صورت شفاف، سفید و مخاطی شكل دیده می‌‌شوند.  سن اولین عادت ماهیانه به ارث هم بستگی دارد و شاید در مادر هم این اتفاق دیرتر افتاده باشد، بنابراین صرف اینكه ۱۴ سالگی گذشته و عادت ماهیانه رخ نداده مشكل‌ساز نیست.  دیرتر شروع شدن عادت ماهیانه به عواملی دیگر هم بستگی دارد مثل لاغری شدید، ‌كم‌خوری عصبی،‌ورزشكار بودن (ورزش شدید و دائمی)، استرس‌های شدید یا بعضی بیماری‌های خاص هم در تاخیر عادت ماهیانه دخالت دارند.

 كوچك ماندن سینه‌ها یعنی اختلا‌ل در روند بلوغ؟
تفاوت اندازه پستان‌ها كاملا طبیعی است.  به‌خصوص اگر دخترها در سن بلوغ باشند.  ‌البته در اكثر خانم‌ها در سنین بعد از بلوغ هم اندازه پستان‌ها یكی نیست، همان‌طور كه اندازه دو دست ‌و‌ پا یكسان نیست.  معمولا اولین جوانه‌های پستان در سنین ۸ تا ۱۳ سالگی دیده و در اكثر موارد رشد و بزرگ شدن یكی از پستان‌ها سریع‌تر از دیگری است.  بعضی دختر خانم‌ها بعدها هم از این مسئله ناراحتند و فكر می‌كنند مشكلی وجود دارد. در این صورت اگر به یك پزشك متخصص زنان مراجعه شود، او شما را مطمئن می‌كند كه مشكلی وجود ندارد.  البته بهتر است دختر خانم‌ها همیشه در سنین بالاتر هم به پستان‌ها توجه داشته باشند و به هر نوع تغییر ظاهری آن توجه نشان دهند.  به‌خصوص اینكه معاینه پستان‌ها را یاد بگیرند و هر ماه انجام دهند.

چرا عادت ماهیانه منظمی‌ندارم؟
گاهی اینقدر در مورد عادت ماهیانه دقت می‌شود كه انگار قرار است همه چیز مثل ساعت كار كند.  در بین خانم‌ها این‌طور شایع شده كه عادت ماهیانه باید هر ۴ هفته یك‌‌بار اتفاق بیفتد، در حالی‌كه در اكثر خانم‌ها بی‌نظمی‌های زیادی در عادت ماهیانه وجود دارد.  معمولا چرخه عادت ماهیانه ۲۸ روزه است، اما این عدد برای همه و حتی برای یك خانم‌ در تمام طول سال ثابت نیست و ممكن است بین ۲۴ تا ۳۴ روز متغیر باشد.  اولین روز عادت ماهیانه،‌روز اول چرخه یك خانم محسوب می‌شود.  معمولا در روز چهاردهم یكی از تخمك‌ها از تخمدان خارج می‌شود كه به آن تخمك‌گذاری می‌گویند و در صورت عدم حاملگی دو هفته بعد پوشش درونی رحم ریزش پیدا كرده و عادت ماهیانه اتفاق می‌افتد.  معمولا تا ۲ سال بعد از اولین عادت ماهیانه بی‌نظمی‌های زیادی وجود دارد، اما بیماری،‌كاهش وزن شدید و استرس زیاد هم باعث بی‌نظمی‌در قاعدگی می‌شوند.  حتی در مسافرت و یا تغییرات عمده زندگی (مثل مهاجرت و جابجایی) هم اختلال در زمان قاعدگی دیده می‌‌شود.  طول مدت عادت ماهیانه هم از ۲ تا ۱۰ روز متفاوت است وحتی این مسئله هم همیشه در یك خانم ثابت نیست.  بنابراین اگر داروی خاصی مصرف نشود،‌بیماری مشخصی وجود نداشته باشد و یا عدم تعادل هورمونی مطرح نباشد، بی‌نظمی‌در قاعدگی طبیعی است اما اگر این مسئله بسیار شدید و همیشگی شده است بهتر است با پزشك زنان صحبت شود تا مشكل زمینه‌ای به‌خصوص عدم تعادل هورمونی بررسی شود، به خصوص اگر این مسئله در دختر خانم‌ها بیش از ۳ سال طول بكشد.

 چرا پستان‌ها درد می‌گیرند؟
درد پستان هر از گاهی اتفاق می‌افتد.  این مسئله در دختر خانم‌ها در سن بلوغ و بعد از آن بیشتر به‌دلیل رشد پستان‌هاست به‌خصوص در حمام هنگام شستشو و در خواب به‌خصوص در وضعیت امر این درد بیشتر حس می‌شود.  با این وجود از درد پستان‌ها هیچ وقت نباید به راحتی گذشت.  علاوه بر مسئله فوق،درد پستان‌ها در نزدیكی شروع عادت ماهیانه (یك‌هفته قبل) بسیار شایع است كه به‌دلیل ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون اتفاق می‌افتد.  این هورمون‌ها باعث تجمع آب در بدن شده و پستان‌ها را متورم می‌كنند.  در اوایل حاملگی هم درد پستان‌ها شایع است كه دقیقا به‌علت ترشح هورمون‌ها و تاثیر آنها بر پستان است.  در صورتی كه درد پستان‌ها در موارد ذكر شده اتفاق بیفتد و هیچ ترشحی از پستان وجود نداشته باشد معمولا این درد را با مصرف مسكن و یا حتی پوشیدن لباس زیر مناسب‌تر برطرف كرد.
تغذیه خوب و استراحت كافی در اوایل قاعدگی در تسكین این درد بی‌تاثیر نیست.  بهتر است از یك‌هفته قبل از عادت ماهیانه از مصرف غذاهای شور و كافئین‌دار (مثل قهوه،چای و شكلات) پرهیز شود.  اگر به‌غیر از مواقع ذكر شده در پستان‌ها دردی حس شد بهتر است بدون معطلی به پزشك مراجعه شود.  ‌
چه زمانی باید به پزشك مراجعه كرد ؟
در موارد زیر باید با پزشك خود مشورت كنید:
* عدم شروع قاعدگی تا سن ۱۶ سالگی
* متوقف شدن بی دلیل عادات ماهیانه
* خونریزی بیش از ۷ روز
* حجم زیاده از حد خونریزی
* در صورتی كه در فاصله بین پریودها خونریزی داشته باشید
* درد شدید هنگام قاعدگی
 
 چه مشكلاتی ممكن است زنان در مورد قاعدگی داشته باشند؟
 زنان ممكن است مشكلات مختلفی با دوره های قاعدگی خود داشته باشند برخی از شایعترین آنها عبارتند از :
آمنوره  یا عدم وجود عادات ماهیانه: این لغت زمانی به كار می‌رود كه یك دختر خانم تا ۱۶ سالگی پریود نشده باشد ( آمنوره اولیه ) و یا اینكه عادات ماهیانه در خانمی‌كه قبلاً قاعدگی مرتب داشته است قطع شود( آمنوره ثانویه ). علل اصلی آمنوره عبارتند از :بارداری، شیردهی، كاهش وزن شدید دراثر یك بیماری وخیم، ورزش سنگین، استرس و رژیم های غذایی سخت . اختلالات هورمونی یا بیماریهای دستگاه تناسلی نیز ممكن است عامل بیماری باشند.
دیسمنوره یا قاعدگی دردناك : عبارتست از درد خفیف تا بسیار شدید در هنگام خونریزی ماهیانه . معمولاً در زنان و دختران جوان علت خاصی ندارد.  هورمونی به نام پروستاگلندین عامل این مشكل است. بعضی از انواع مسكنها مانند ایبو پروفن و مفنامیك اسید می‌توانند درد را كاهش دهند. گاهی اوقات این مشكل در اثر یك بیماری به نام آندومتریوز می‌باشد .
خونریزی غیر طبیعی از رحم : خونریزی غیر طبیعی رحم با خونریزی قاعدگی متفاوت است. این مشكل ممكن است بصورت خونریزی بسیار حجیم، خونریزی طولانی مدت، پریودهای بسیار نزدیك به هم  و یا خونریزی بین پریودها  خود را نشان دهد. در اوایل سنین قاعدگی و حوالی یائسگی این اختلالات شایعتر هستند.  دیگر علل خونریزیهای غیر طبیعی رحم پولیپها،  فیبروم ها، عفونتها و علل هورمونی هستند. 
چهار شنبه 29 آبان 1392برچسب:ناتوانی,جنسی,در,مردان,علل,و,درمان,آن, :: 10:29 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

ناتوانی جنسی در مردان؛ علل و درمان آن

ناتوانی جنسی در مردان؛ علل و درمان آن
ناتوانی جنسی وضعیتی است که در آن مرد نمی‌تواند نعوظ پیدا کرده و قادر نیست که نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی...

 

مقدمه: ناتوانی جنسی چیست؟
ناتوانی جنسی وضعیتی است که در آن مرد نمی‌تواند نعوظ پیدا کرده و قادر نیست که نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی حفظ نماید.
اگر چه مشکل شایعی برای یک زوج محسوب می‌گردد ولی قابل درمان نیز هست.

ناتوانی در بسیاری از مردان به صورت نعوظ ناقص و یا اشکال دیگر آن دیده می‌شود ولی می‌تواند به صورت دایمی و مزمن باقی بماند. مواردی مثل بیماری‌های مزمن، داروها، افسردگی، هیجان و تشویش باعث بروز انواع زودگذر آن شده و مطمئن باشید که در صورت ابتلا به آن مجبور نیستید تا آخر عمر با آن زندگی نمایید.

کمک پزشک معالج همیشه قابل دسترسی است. پس از ملاقات با جراح کلیه و مجاری ادراری که در اغلب موارد، آموزش لازم در اینگونه موارد را دیده است، توصیه‌های لازم در اختیار شما گذاشته می‌شود. مجدداً به خاطر داشته باشید که ناتوانی جنسی با موفقیت قابل درمان است.

 

نعوظ چگونه ایجاد می‌شود؟
برای اینکه نعوظ یا راست شدن آلت تناسلی ایجاد شود، باید قسمت‌های مختلف بدن با یکدیگر هماهنگ گردد. یک مرد تنها به این دلیل که می‌خواهد، نمی‌تواند به سادگی نعوظ پیدا کند.
جهت ایجاد نعوظ هماهنگی بین روان آدمی، مغز و دستگاه اعصاب مرکزی و محیطی، هورمون‌های خونی، عروق خونی اعم از شریان و ورید جهت ورود جریان خون به داخل آلت و عدم خروج آن از آلت ضروری می‌باشد. وقتی تمام این دستگاه‌ها با هم کار کنند دو جسم غاری بزرگ شبیه اسفنج موجود در داخل آلت با خون پر شده و بزرگی و سفتی آلت ایجاد می‌گردد.


سبب شناسی
ناتوانی جنسی می‌تواند به علت عیوب عضوی و یا روانی ایجاد گردد. عوامل متعددی در ایجاد نعوظ اخلال ایجاد می‌کنند. در ابتلای هر کدام از اعضا و دستگاه‌های دخیل در نعوظ که در بالا ذکر شد ناتوانی جنسی ایجاد می‌شود.

مثلاً وقتی مردی استرس و افسردگی داشته و یا نگران این باشد که نمی‌تواند عمل دخول را انجام دهد، دچار ناتوانی می‌گردد که به آن ناتوانی جنسی روانی می‌گویند. در بیش از نیمی از موارد، ناتوانی به علت بیماری یا جراحی و تصادف منجر به صدمات عروقی عصبی به وجود می‌آید. داروها و علل هورمونی نیز می‌توانند در این قضیه مؤثر باشند.
 
از میان بیماری‌ها باید از بیماری قند یا دیابت نام برد که ایجاد ضایعات عروقی عصبی کرده و هجوم جریان خون به داخل آلت را در هنگام تقاضای جنسی مختل نموده و ناتوانی جنسی ناشی از مرض قند را ایجاد می‌کند. حفظ رژیم غذایی، ورزش و کنترل قند خون به وسیله دارو زیر نظر پزشک مربوطه مشکل را حل می‌نماید، ولی در صورت طولانی بودن، ناتوانی جنسی مزمن ایجاد می‌کند که درمان آن مشکل است.

یکی دیگر ازعلل عضوی، بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد که در آن جریان خون به داخل آلت کاهش یافته و شخص نعوظ کافی پیدا نمی‌کند. به علاوه گهگاه وریدها که وظیفه احتباس خون در داخل آلت را بر عهده دارند به خوبی عمل نکرده و شخص نمی‌تواند نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی پایدار نگاه دارد. به این حالت ناتوانی جنسی وریدی می‌گویند.

جراحی‌های وسیع لگنی که برای کنترل سرطان پروستات، مثانه و روده بزرگ به کارگرفته می‌شود، به علت اینکه در آن جراح سعی در برداشتن کامل تمام بافت‌های اطراف سرطان را دارد، سبب صدمه به عروق و اعصاب مسئول ایجاد نعوظ گردیده و نهایتاً ناتوانی جنسی ایجاد می‌کنند.

صدمات نخاعی به علت مرکزیت این عضو برای انتقال دستورات مغزی به اعضای بدن می‌تواند باعث ناتوانی جنسی گردد.
از مواد شیمیایی مؤثر در ایجاد ناتوانی جنسی باید به داروهای ضد فشار خون و داروهای عصبی و ضد افسردگی اشاره نمود. به این نوع، ناتوانی جنسی دارویی می‌گویند. البته در اینجا پزشک است که به شما جهت ادامه یا قطع دارو توصیه لازم را خواهد نمود و قطع خود سرانه دارو عوارض دیگری را می‌تواند در پی داشته باشد. الکل نیز باعث آسیب کبدی، اختلالات هورمونی و صدمات رشته‌های عصبی گردیده و در بعضی از مواقع منجر به ناتوانی جنسی دایمی می‌گردد.
نارسایی کلیه و کبد نیز به لحاظ ایجاد تغییرات هورمونی اغلب این عارضه را به دنبال خواهند داشت.


چگونه ناتوانی جنسی درمان می‌شود؟
ابتدا دو قدم برای حل مشکل شما وجود دارد.
در قدم اول پزشک نیاز دارد علت را جستجو نماید و در قدم دوم پزشک به شما کمک می‌کند که درمان مناسب را انتخاب نمایید.

پزشک چگونه علت را پیدا می‌کند؟ پس از سؤالات کافی در مورد نحوه شروع و پیشرفت بیماری و حالت روحی فرد مبتلا، پزشک معاینات کامل به عمل می‌آورد تا از صحت مقدار فشار خون، کار اعصاب و ساختمان آلت اطمینان حاصل نماید.
او سپس ممکن است انجام آزمایش بررسی نعوظ شبانه در حالت خواب را توصیه نماید که کمک زیادی برای افتراق علت عضوی یا روانی می‌کند. در کنار آن، بررسی وضعیت هورمون‌ها و قند خون و یا نحوه جریان خون به داخل آلت ممکن است درخواست گردد.
 
در صورتیکه علت مشکل شما روحی و فکری تشخیص داده شود پزشک معالج، شما را نزد روان شناس یا روان پزشک مجرب معرفی خواهد نمود. اگر علت عضوی باشد روش‌های درمانی متعددی به شما پیشنهاد می‌گردد که شامل قرص‌های مختلف، تزریق آمپول به داخل عضله و حتی داخل آلت، وسایل خاص برای ایجاد نعوظ مصنوعی و بالاخره عمل جراحی و گذاشتن پروتز می‌باشد.

مسلم است که هر یک از طرق فوق خصوصیات خاص را خود دارند که منطبق با توانایی‌های شما می‌تواند مؤثر واقع شود. بنابر این نگران مشکل خود نباشید و به امید خدا با مشاوره با پزشک اورولوژی مرتفع خواهد شد.

اولین کسی که حدود 100 سال پیش جراحی پلاستیک کرد!! + عکس

اولین کسی که حدود 100 سال پیش جراحی پلاستیک کرد!! + عکس
Walter Yeo ملوان جنگ جهانی اول، اولین فردی است که عمل جراحی پلاستیک روی صورتش انجام شده....

Walter Yeo  ملوان جنگ جهانی اول، اولین فردی است که عمل جراحی پلاستیک روی صورتش انجام شده.
والتر در جنگ آسیب های وحشتناکی دید، مثلا پلک های بالا و پایین را از دست داد، اودر جنگ Jutland در سال 1916 اسلحه های داخل کشتی HMS را مدیریت می کرد.

والتر سال 1917 توسط Sir Harold Gillies تحت درمان قرار گرفت. این مرد اولین کسی بود که از پیوند پوست برای ترمیم قسمت های آسیب دیده بدن استفاده کرد. و به همین خاطر او را پدر جراحی پلاستیک می دانند.
این دکتر در بیمارستانی در  شهر Kent اتاقی مخصوص درمان کسانی که زخم صورت داشتند بازگشایی کرد. والتر یکی از اولین افرادی بود که از تکنیک تازه ی او برای ترمیم صورت استفاده کرد. اولین موردی که پیوند بافت پوست برای جراحی صورت استفاده شد.

بر روی صورت این ملوان جوان دو پلک جدید پیوند زده شد و همین طور یک ماسک از جنس پوست که روی صورت و دورچشم هایش قرار می گرفت.

چهار شنبه 29 آبان 1392برچسب:پرسش,و,پاسخ های,مهم,درباره,کاندوم, :: 10:14 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

پرسش و پاسخ های مهم درباره کاندوم

پرسش و پاسخ های مهم درباره کاندوم
کاندوم های مردانه در صورتی که درست استفاده شوند در پیشگیری از بارداری موثر هستند.

1) آیا استفاده از کاندوم ها در پیشگیری از بارداری موثرند؟
بله، کاندوم های مردانه در صورتی که درست استفاده شوند موثر هستند. ؛ وقتی در هر عمل جنسی به درستی و به صورت مداوم استفاده شوند فقط دو زن از هر صد زن که همسر آنها از کاندوم استفاده می کنند ممکن است در سال نخست استفاده حامله شوند، به هر حال تعداد زیادی از مردم در هر مقاربت از کاندوم استفاده نمی کنند یا به طرز صحیح استفاده نمی کنند.

2) به چه میزان کاندوم ها در حفاظت در مقابل عفونت ایدز(HIV) کمک کننده هستند؟
به طور میانگین ، کاندوم ها 80% الی 96% در صورتی که بطور صحیح استفاده شوند در پیشگیری از عفونت HIV موثرند. یعنی کاندوم ها می توانند 80% الی 95% از انتقال HIV جلوگیری کنند. برای مثال به طور میانگین، از میان ده هزار زن غیر عفونی که شریک جنسی مبتلا بهHIV داشتند ، اگر هر زوج فقط یک عمل جنسی واژینال داشته باشند و از کاندوم استفاده نکرده باشند ، حدود 10 زن احتمالا باHIV عفونی می شوند. اگر از کاندوم استفاده کرده باشند ، احتمالا 1 یا 2 زن با HIV عفونی می شوند.

احتمال اینکه شخصی که در معرض HIV قرار می گیرد ، عفونی شود می تواند خیلی زیاد باشد، این احتمال به مرحله ای از عفونت که شریک جنسی در آن قرار دارد بستگی دارد.( در مراحل ابتدایی و انتهایی فاز واگیری بیشتر است). از جمله :
1- شخص در معرض دیگر بیماری های منتقله از راه جنسی (STDS) بوده است یا خیر.
2- وضع ختنه مرد (در مردان ختنه نشده شاید شیوع عفونت با HIV بیشتر باشد).
3- حاملگی ( زنانی که حامله هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای عفونت باشند).

3) آیا استفاده گاه به گاه از کاندوم جهت پیشگیری ازبیماری های منتقله جنسی پیشنهاد می شود؟
برای محافظت بهتر، کاندوم باید در هر عمل مقاربت استفاده شود. در بعضی از موارد می تواند هرچند وقت یک بار استفاده شود.

4) آیا استفاده از کاندوم ها ریسک انتقال بیماری های منتقله جنسی را در جریان مقاربت مقعدی کاهش می دهد؟
بله، بیماری های منتقله جنسی می توانند از شخصی به دیگری در جریان هر نزدیکی که آلت تناسلی به داخل هر قسمتی از بدن شخص دیگر فرو برده می شود منتقل شوند. بعضی اعمال جنسی ریسک بیشتری نسبت به بقیه دارند. برای مثال ، ریسک عفونی شدن با HIV در جریان مقاربت مقعدی محافظت نشده 5 بار بیشتر از مقاربت واژینال محافظت نشده است. وقتی از یک کاندوم لاتکس برای مقاربت مقعدی استفاده می شود یک مایع یا نرم کننده سلیکونی لازم است تا به نگهداری کاندوم از پارگی کمک کند.

5) آیا کاندوم های پلاستیکی (سنتیتیک) برای پیشگیری ازبیماری های منتقله جنسی از جمله HIV موثر هستند؟
بله ، به نظر می رسد که پیشگیری کاندوم های پلاستیکی همانند حفاظت ایجاد شده توسط کاندوم های لاتکس باشد . اما در مورد آنها بطور کامل مطالعه نشده است. اداره غذا و دارو ایالات متحده توصیه کرد که کاندوم هایی که از پلاستیک ساخته و استفاده می شوند برای جلوگیری از STDS ، از جمله HIV فقط در صورتی که شخص نمی تواند از کاندوم لاتکس استفاده کند مصرف شوند. کاندوم هایی که از پوست حیواناتی همچون پوست بره ساخته می شوند اثری بر جلوگیری ازبیماری های منتقله جنسی شامل HIV ندارند.

6) آیا لیز خوردن یا پارگی کاندوم حین مقاربت شایع است؟
خیر ، به طور میانگین در حدود 2% کاندوم ها در طول مقاربت ممکن است پاره شده و یا لیز بخورند. دلیل عمده آن عدم استفاده صحیح از کاندوم است. مهم است که به افراد روش صحیح بازکردن ، جاگذاری و خارج کردن کاندوم و همچنین اجتناب از کارهایی که خطر پاره شدن کاندوم را افزایش می دهد، را یاد بدهیم.

7) چه اقداماتی را زنان و مردان می توانند انجام دهند تا خطر حاملگی و ابتلا به بیماری های منتقله جنسی در طی تماس جنسی که کاندوم لیز خورده یا پاره شده، کاهش یابد؟
اگر کاندوم لیز خورده و درآمده و خراب شده باشد، دادن قرص های ضدبارداری اورژانسی می تواند خطر حاملگی را کاهش دهد و تا حدودی خطر ابتلا به بیماری های منتقله جنسی، بجز ایدز کاهش یابد. شست و شوی آلت تناسلی مردان کمک کننده نیست. دوش واژینال نیز خیلی در پیشگیری از حاملگی موثر نیست. خطر ابتلا به HIV و بیماری های منتقله جنسی و بیماری های التهابی لگن افزایش می یابد. اگر فرد بصورت قطعی در معرض HIV قرار بگیرد درمان آن داروهای ضد ویروس است. درمان های موجود می تواند به کاهش انتقال HIV کمک کند. اگر در معرض سایر STDS های معین قرار بگیرد پیشگیری می تواند درمان فرضی برای STDS که مراجع مرد یا زن را عفونی کرده است، باشد.

شنبه 25 آبان 1392برچسب:توصیه,هایی,کاملا,زنانه!, :: 11:58 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

توصیه هایی کاملا زنانه!

توصیه هایی کاملا زنانه!
یکی از مشکلات شایعی که شلوارهای تنگ برای خانم‌ها ایجاد می‌کند عفونت‌های قارچی است.

دوچرخه سواری و اسب‌سواری برای خانم‌ها معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند، تنها ممکن است حین انجام این فعالیت‌ها مو وارد پوست شده و آبسه‌ای دردناک ایجاد کند. این بیماری «Jeep Disease» یا بیماری جیپ سواران نام دارد زیرا بیشتر کسانی که جیپ سواری می‌کنند به آن دچار می‌شوند. درمان آن نیز معمولا با جراحان است. جدا از این بیماری، قرار گرفتن طولانی مدت روی موتور، دوچرخه و اسب می‌تواند به علت بسته بودن فضا، عفونت‌ها را تشدید کند اما اگر سواری مختصر و برای مثال یک تا دو ساعت باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.

قدرت باروری همیشه موضوع داغ محافل علمی بوده، به‌خصوص اکنون که پیشرفت‌های بشری و ماشینی شدن زندگی به نوعی این قدرت را در افراد کاهش داده است، محققان بار دیگر سایر عوامل محیطی موثر بر باروری و سلامت بدن را مورد بحث قرار داده‌اند. در یکی از تحقیقات اخیر آمده است که پوشیدن شلوارهای فاق کوتاه جریان خون دستگاه تناسلی را مختل می‌کند! همین یک جمله کافی بود تا باعث شود نظر یکی از برترین متخصصان نازایی را در این خصوص و مسائل مشابه جویا شویم و حقیقت و شایعه را از هم جدا کنیم.

شلوارهای تنگ عفونت‌ها را تشدید می‌کند
یکی از مشکلات شایعی که شلوارهای تنگ برای خانم‌ها ایجاد می‌کند عفونت‌های قارچی است. این شلوارها مانع از تبخیر می‌شوند و وقتی ناحیه تناسلی مرطوب باشد احتمال بروز عفونت‌های قارچی از قبیل «کاندیدیاز» بیشتر می‌شود. علاوه براین، عفونت‌های میکروبی ناحیه مقعد در محیط مرطوب راحت تر می‌توانند به قسمت جلو بیایند و تکثیر پیدا کنند. از طرف دیگر این شلوارها به علت سایشی که با ریشه موها دارند به خصوص موهایی که قبلا اپیلاسیون شده اند و کوتاه هستند، ممکن است باعث ایجاد عفونت در ریشه موها شوند. این عفونت «فولیکولیت» نام دارد و به صورت جوش چرکی دردناک خود را نشان می‌دهد.

لباس زیر تنگ هم نپوشید!
لباس زیرهای تنگ و آنهایی که از جنس شیمیایی هستند معمولا ظاهر قشنگ تری دارند اما تنگ بودن و عدم امکان بخار شدن رطوبت و جنس‌های شیمیایی به کار رفته در آنها می‌توانند شما را به دردسر بیندازند. الیاف طبیعی مانند پنبه معمولا خلل و فرج کوچکی دارند که اجازه می‌دهند رطوبت تبخیر شود اما این خلل و فرج در الیاف شیمیایی یا کم هستند یا اصلا وجود ندارند بنابراین عفونت‌ها تشدید می‌شوند. علاوه براین مواد شیمیایی به کار رفته در آنها ممکن است حساسیت‌زا باشند. درکل لباس زیرهای تنگ می‌توانند فولیکولیت یا همان عفونت ریشه مو و سایر عفونت‌ها را تشدید کنند.

شستن لباس زیر راه و رسم مخصوص دارد!
هر بار که لباس زیر یا هر لباس جدید دیگری خریداری می‌کنید باید آن را قبل از استفاده بشویید. اگر جنس لباس از نخ باشد می‌توانید آن را با درجه حرارت بالا حدود ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد بشویید اما بیشتر الیاف شیمیایی در این دما فرم اولیه و حالت کش دارشان را از دست می‌دهند بنابراین این لباس‌ها را بهتر است برای اولین بار در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه شست‌وشو دهید. نکته دیگر اینکه لباس‌های زیر را قبل از شست‌وشو از سایر لباس‌ها جدا کنید و لباس زیر هر گروه سنی و جنسی را جدا از هم داخل ماشین لباسشویی بیندازید. پس از شست‌وشو نیز بهتر است آنها را جلوی آفتاب خشک کنید. در صورت امکان قسمت وسط آنها را نیز اتو بکشید.

بعد یک ساعت از جای خود بلند شوید!
نشستن‌های طولانی مدت و بی حرکت می‌تواند احتمال ایجاد عفونت‌های قارچی را در خانم‌ها بیشتر کند، به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌هایی که شغل‌های پشت میزی دارند و مجبورند ساعت‌های طولانی در یک مکان بنشینند همیشه همراه با خود محلول شست‌وشو بانوان داشته باشند و یک یا دوبار در روز از آن استفاده کنند یا اینکه اگر ممکن است در هر ساعت یک بار حداقل از جای خود بلند شوند و برای ۵ دقیقه راه بروند. این راه رفتن خود باعث تهویه و کاهش احتمال عفونت می‌شود.

گرمای زیاد، واریس و بواسیر را تشدید می‌کند
گرما به اندازه‌ای که برای آقایان مضر است برای خانم‌ها خطر ندارد. برخلاف تخمدان‌ها در خانم‌ها، بیضه‌ها در آقایان خارج از بدن قرار دارد و دمایشان باید کمتر از ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد. با این حال استفاده از درجه حرارت بالا برای خانم‌ها نیز توصیه نمی‌شود. از این لحاظ که بالا رفتن درجه حرارت معمولا باعث می‌شود رگ‌های پا نیز درجه حرارت‌شان بالا رود و درنتیجه هم در ناحیه تناسلی و هم در سطح پاها احتمال ایجاد واریس افزایش می‌یابد. این واریس‌ها حتی ممکن است در بارداری با خونریزی همراه باشند. استفاده از صندلی‌های گرمکن‌دار اتومبیل نیز اگر مکرر و طولانی باشد می‌تواند واریس و بواسیر را در خانم‌ها تشدید کند بنابراین بهتر است گرمکن همیشه روشن نباشد و به مدت زیاد استفاده نشود. درمقابل گرما، سرما به تنهایی مشکلی برای ناحیه تناسلی خانم‌ها ایجاد نمی‌کند.

دو شنبه 13 آبان 1392برچسب:تصاویر,دختر,با,صورت,پیوندی, :: 9:20 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

تصاویر دختر 17 ساله با صورت پیوندی

تصاویر دختر 17 ساله با صورت پیوندی
پزشکان چینی با رشد بافتهای مورد نیاز از پا روی سینه دختر چینی 17 ساله عمل پیشگامانه پیوند صورت را انجام دادند.

  صورت شو جیانمی دختر چینی 17 ساله 5 سال پیش در نتیجه یک آتش سوزی به شدت از شکل خارج شد.

وی چانه، پلک و قسمت بزرگی از گوش راست خود را از دست داد.

والدین شو توانایی پرداخت هزینه های جراحی وی را نداشتند اما سال گذشته پزشکان پیشنهاد کردند که یک صورت جدید با استفاده از بافت گرفته شده از پایش روی سینه وی رشد می دهند تا برای پیوند آماده شود.

جراح شو دکتر جیانگ چنگهونگ گفت: در ابتدا ما یک تکه از رگ خونی را از ران وی گرفته و آن را وارد سینه کردیم، پس از آن یک بسط دهنده پوست را وارد بخشی از پوست کردیم که رگ خونی در آن قرار گرفته بود تا این که این بخش منبسط شده و پوست کافی برای صورت جدید شو تولید کند.

پزشکان پس از آنکه  از زنده ماندن این بافت که پوست جدید را می سازد، اطمینان حاصل کردند، آن را به صورت بیمار پیوند زدند.

پزشکان اعتقاد دارند که زخمهای به جا مانده در اثر این جراحی ظرف چند هفته دیگر بهبود می یابد.

دکتر جیانگ گفت: با صورت جدید شو به خوبی می تواند حالات صورت خود را به شیوه ای دقیق ابراز کند، صورت جدید وی حتی در اثر تغییر احساسات چون صورت همه انسانهای عادی سرخ می شود.

پزشکان چینی سال سپتامبر گذشته جراحی مشابهی را انجام دادند، این جراحی پیوند بینی مردی بود که این بینی روی پیشانی وی با استفاده از بافتهای دنده ها رشد کرده بود.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/hj2.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/hj3.jpg
شنبه 20 آبان 1391برچسب:کاشت,موی,طبیعی,می دانید؟ (2), :: 5:58 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر

در مورد کاشت موی طبیعی چه می دانید؟ (2)

کاشت مو
موی سر نماد زیبایی، شادابی، آراستگی و نشانگر خصوصیات رفتاری و اخلاقی افراد بوده و از جمله عواملی می باشد که در روابط اجتماعی بسيار مؤثر است.
 

 
آیا انجام کاشت موی طبیعی دردناك است؟ پیوند موی طبیعی همیشه تحت شرایط بی حسی موضعی انجام و فرد هیچ گونه دردی در جریان كارندارد، البته تزریق آمپول های بی حسی تا حدی دردناک می باشند. بیمار می تواند پس از پایان عمل به تنهایی به منزل برگردد. آنچه مسلم است ناحیه برداشت و کاشت مو در شب اول تا حدی دردناک خواهند بود ولی این درد قابل توجه نبوده و معمولاً با مسکن های معمولی به راحتی کنترل می شود. 

 آیا تبلیغات دال بر کاشت 15 – 12 هزار تار مو (و گاهی بیشتر) در یک جلسه صحت دارد؟ هر انسان عاقلی می داند که این اعداد عجیب و غریب جنبه کلاه برداری و شیادی داشته و کذب محض می باشند. هر شخص به طور متوسط دارای 12- 10 هزار واحد فوليکولی در پشت و طرفين سر می باشد که فقط می توان 40 الی50 درصد آنها را برداشت نمود، بدون اينکه طاسی درمحل برداشت مشخص گردد. پس بانک موی يک فرد نرمال در بهترین شرایط و با چندین جلسه کاشت موی طبیعی حداکثر 8 تا 10 هزار تار مو جهت پیوند به دست می دهد. 

 
آیا می توان با کاشت مو خط موی جلوی سررا پایین تر آورد؟ بله، ولی از نظر زیبایی شناسی محدودیت های  مخصوصی در پائین آوردن خط موی جلوی سر وجود دارد و بر مبنای مقیاس های مشخصی می توان این خط را جلو آورد. لازم به ذکر است که این خط در یک جلسه کاشت مو کامل نخواهد شد و اغلب نیاز به حداقل دو جلسه پیوند مو می باشد.
  
بعد از كاشت مو چه اتفاقی می افتد؟ بعد از عمل دلمه هايی اطراف گرافت ها تشكيل می شوند كه چند روز بعد با شستشوی مرتب روزانه می ريزند. موهای کاشته شده برای يک ماه پس از پيوند رشد کرده و سپس ريشه موها وارد استراحت شده و ساقه های آنها می افتند. موها پس از 4-3 ماه از حالت استراحت خارج و شروع به رشد کرده و ساقه های جديد مو  از  پوست بيرون می آيند. به طور کلی قسمت طاس 12-9 ماه پس از پيوند کاملاً حالت عادی خود را به دست آورده و  نمای محل کاشت به گونه ای می باشد که معمولاً هيچ کس متوجه کاشت مو در اين محل نخواهد شد و اين محل کاملاً طبيعی به نظر می رسد.  خودداری از انجام كارهای سنگين برای 2 هفته ضروری بوده و بهتراست در اين دوران از خم شدن زياد در حالت ايستاده نيز پرهيز کنيد. هرگونه فعاليت ورزشی در هفته اول ممنوع است. از هفته دوم می توانيد فعاليت های ورزشی سبک (به جز شنا) را شروع کرده و از هفته سوم ورزش از هر نوع آزاد است. لازم است محل كاشت مو روزانه تا 2  هفته با شامپوی بچه به صورت ملايم شسته شود. فشار آب دوش نبايستی زياد باشد. پس از دو هفته نحوه شستشوی سر به حالت عادی بازگشته و مراعات خاصی لازم ندارد. فرد می تواند 2-1 روز پس از کاشت مو به سرکارش بازگردد. معمولاً به دنبال انجام کاشت مو ی کسری داروهای تقویتی تجویز می شوند. این داروها عمدتاً در جهت حفظ و نگهداری موهای قبلی فرد بوده و موهای کاشته شده نیاز به مصرف دارو و مراقبت خاصی ندارند.

 کاشت مو را تا چه تراکمی می توان انجام داد؟ تعداد موهاي كاشته شده در محل كم پشت ارتباط دارد با : 1 )  مساحت و تراكم مو در ناحيه پشت سر، 2) مساحت ناحيه طاس، 3) خصوصیات مو (قطر، مجعد بودن و رنگ) در منطقه دهنده، 2) توقعات بیمار و اینکه چه تراکمی وی را قانع می کند. هر چقدر تراكم مو و مساحت محل برداشت مو بيشتر و از طرف ديگر مساحت محل كاشت مو و كم پشتی موهای آن كمتر باشد نتيجه بهتری حاصل خواهد شد. بايد به اين نکته توجه شود که تراکم طبيعی موهای سر در حدود 120- 100 عدد تار مو در هر سانتيمتر مربع است ولی با کاشت موی طبيعی در جلسه اول می توان تراکم 40- 30 عدد تار مو را ايجاد کرده و در جلسات بعدی می توان اين تراکم را حداکثر به 60- 50 رسانيد.

به طور کلی تراکمی معادل 3/1 – 2/1 حالت طبیعی (به شرط رعایت سایر اصول زیبایی کاشت مو) با اینکه تراکم بالا محسوب نمی شود ولی برای ایجاد حس تغییر در منطقه طاس کافی بوده و موجب ایجاد تغییر قابل ملاحظه در ظاهر فرد می گردد. در اكثر افراد 2-1 جلسه برای پوشش کامل منطقه طاس کافی است که می توانند به دنبال هم و یا با فاصله انجام شوند. این فاصله از چند روز تا سال ها متغیر است. روش مورد استفاده می تواند FUT ، FIT و یا ترکیبی از این دو روش باشد.

 آیا کاشت موی طبیعی در خانم ها امکان پذیر است؟ بله، در خانم ها نيز می توان اين عمل را انجام داد ولی محدوديت های انجام کار و مشکلات قبل و بعد از آن در خانم ها نسبت به آقايان بسيار بيشتر بوده و لذا  تعداد خانم های طاس که انجام کاشت مو به صلاح آنها است و می توان برايشان کار انجام داد خيلی کمتر از آقايان می باشد.

کاشت مو در خانم ها در 4 زمینه کاربرد دارد: 1) ریزش موی با طرح زنانه که در هر سنی (حتی نوجوانی) می تواند رخ دهد ولی بیشتر در حوالی و پس از یائسگی مشاهده می شود. 2) جلو آوردن خط موی جلوی سر در حالتی که این خط به دلایلی خیلی عقب رفته است. 3) پیوند مو در ابرو و مژه. 4) کاشت مو در نواحی اسکار (جوشگاه) به دلیل انجام سایر اعمال جراحی زیبایی.

 آيا موهای کاشته شده در محل طاس نمای عروسکی خواهند داشت؟ خير. پیوند مو در متدهای قديمی با گرافت های دارای 5-4  تار مو انجام و بنابراين نمای عروسکی به سر بيمار می داد ولی با تکنيک ميکروگرافت نمای موهای کاشته شده (به خصوص خط موی جلوی سر در پيشانی) کاملاً طبيعی به نظر می رسد و هیچ کس متوجه موهای کاشته شده نخواهد شد.

در مورد کاشت ابرو برای زیبایی به جای تاتو و میزان موفقیت پیوند موهای ابرو توضیح دهید. در کاشت ابرو از موهای ظريف بالای گوش استفاده می شود. گرچه تاتو روش سريع تر و ارزان تری است ولي قابل مقايسه با كاشت موی طبيعي نمی باشد. البته پیوند ابرو دارای محدوديت های زيادی است. در كاشت ابرو از ظريف ترين تكنيك های جراحی استفاده می شود تا موهای پیوند زده شده پس از رويش تفاوت زيادی با موهای اصلی نداشته باشند.

 آيا می توان محل خط بخيه، سوختگی و شکستگی های پوست سر، صورت و ابرو را با کاشت مو اصلاح نمود؟ يکی از کاربردهای پيوند مو در علم زيبایی، پوشاندن محل جراحت در نواحی مودار سر و صورت با کاشت موی طبيعی می باشد.  لازم به ذکر است که نواحی فوق با پیوند مو تا حد زيادی پوشيده می شوند ولی هيچ گاه از نظر نمای ظاهری و تراکم موها کاملاً شبيه پوست سالم اطراف نمی گردند. 

 آيا لازم است که کاشت موی طبيعی توسط پزشک انجام شود؟ بله. در حال حاضر پزشکان با تخصص های گوناگون و حتی پزشکان عمومی مبادرت به انجام پیوند مو می نمایند ولی در نظر داشته باشید که کاشت مو يک کار بسيار خطير و حساس بوده و بايستی ترجیحاً توسط متخصص پوست و مو انجام شود. نتايج پیوند مو (خوب يا بد) برای همه عمرباقی مانده و لذا در انتخاب متخصص پوست و موی خود دقت و زمان بسيار زيادی را صرف نماييد. ملاحظه پروانه مطب پزشک، مراجعه به سايت نظام پزشکی (irimc.org) و سايت انجمن متخصصين پوست ایران (iransocderm.com) بسيار مفيد می باشند.  بدترين کار اعتماد به مطالب فريبنده  تبليغاتی بخصوص در مطبوعات و شبکه های ماهواره ای است که معمولاً کذب محض بوده و هيچ پشتوانه علمی ندارند.

جمعه 24 شهريور 1391برچسب:درمان,سرطان,‌خون, :: 5:18 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر

از سرطان ‌خون نترسید

این پیشرفت نوین جان هزاران تن را نجات داده و تنها، خاطره‌ای از بیماری در ذهن بیماران می‌ماند.
سرطان‌خون، در اثر افزایش تعداد سلول‌های غیرطبیعی و اصطلاحا سلول‌های بلاست در مغزاستخوان اتفاق می‌افتد. مغزاستخوان برای اینكه بتواند سلول‌های طبیعی شامل گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، پلاكت و... را بسازد، از یك سلول اجدادی به نام «بلاست» آغاز به كار می‌كند. این سلول‌ قدرت زایش و تكثیر بالایی دارد و به سرعت تعداد زیادی سلول نارس می‌سازد. این سلول‌های نارس تحت‌تاثیر مواد رشد، كامل و به سلول‌های تخصص‌یافته خونی تبدیل می‌شوند. اگر در روند تبدیل سلول‌های نارس به رسیده وقفه ایجاد شود، سرطان‌خون پدید می‌آید.


سرطان‌خون حاد

درمان

 

خوشبختانه سرطان‌خون مزمن نوع CML با دارویی كه 9-8 سال است وارد ایران شده، درمان می‌شود. قرص باید طولانی‌مدت (حداقل 5 سال) و روزی 4 عدد مصرف شود و بیماران با این درمان دارویی زندگی طبیعی را از سر می‌گیرند. نوع CLL در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود و درمان آن پیچیده‌تر است. البته خیلی از بیماران بعد از كشف و تشخیص بیماری به درمان خاصی نیاز ندارند. CLL بیماری كم‌ضرری برای بدن محسوب می‌شود و بدن واكنش خاصی به آن نشان نمی‌دهد ولی به ندرت افزایش گلبول‌های سفید، كم‌خونی و ضعف در فرد مبتلا دیده می‌شود.

گاه فقط لازم است بیمار 6-5 سال تحت‌نظر بماند و به درمان سریع نیاز نیست. فقط نام این نوع از سرطان خشن و نگران‌كننده است. اقدام پزشكی زمانی ضرورت می‌یابد كه بیماری كمی فعال شود و علایم ژنتیكی خاص خود را نشان دهد.
 

تركیب خونی‌ بیمار طی 6-3 هفته كاملا به هم می‌خورد و علایم بالینی از جمله افت پلاكت، كاهش گلبول‌های قرمز یا افزایش گلبول‌های سفید، تب و نشانه‌های نارسایی مغزاستخوان سریع خود را نشان می‌دهد. پلاكت پایین، تنگی‌نفس، خونریزی، كاهش وزن و عفونت، بیمار را از كار و زندگی می‌اندازد و به پزشك مراجعه می‌كند. احتمال ابتلا به این بیماری، 3 در هر 100 هزار نفر جمعیت است. سرطان‌خون حاد دو نوع میلوییدی (AML) و لنفوییدی (ALL) دارد و با توجه به نوع سلول سرطانی، درمان و نوع علایم آنها با هم متفاوت هستند.

درمان اصلی شیمی‌درمانی است. باید از مغزاستخوان بیمار نمونه‌‌برداری و ظرف 48 ساعت تصمیم‌گیری و شیمی‌درمانی شروع شود. پاسخ به درمان خیلی خوب است و بیماری كاملا از مغزاستخوان پاك می‌شود، از آنجا كه بیماری در بیشتر بیماران بعد از تقریبا 1 سال، به علت اینكه تعداد كمی از سلول‌‌ها به صورت خفته و نیم‌فعال در مغزاستخوان باقی می‌مانند و شیمی‌درمانی قادر به از بین بردن سلول‌های نیمه‌فعال نیست، عود می‌كند، اگر بیماران پیگیری نشوند و اقدام به موقع انجام نگیرد، متاسفانه در عود اول و دوم، از شیمی‌درمانی نتیجه نخواهیم‌گرفت.


گام بعد از شیمی درمانی

بعد از شیمی‌درمانی سنگین، باید درمان پیشرفته‌تر پیوند سلول‌های بنیادی مغزاستخوان انجام شود و بعد از اینكه پلاكت و گلبول‌های سفید و قرمز طبیعی شدند (تقریبا 2 ماه طول می‌كشد) و توانستیم مغز استخوان را كامل فلج كنیم، مرحله بعدی، پیوند مغزاستخوان است و از خواهر، برادر یا از پدر و مادر بیمار و طبق شرایط خاصی پیوند دریافت می‌شود. البته از دهندگان غریبه نیز به‌ندرت می‌توان مغزاستخوان سالم را گرفت و به بیماران تزریق كرد. به این ترتیب می‌توان از عود مجدد سرطان هم جلوگیری كرد

. درمان سرطان‌خون حاد، تركیبی از شیمی‌درمانی و پیوند مغزاستخوان است و اگر به خوبی و به موقع انجام شود، تقریبا 70 درصد بیماران از بیماری جان سالم به‌در می‌برند.


 

سرطان‌خون مزمن

برخلاف نوع حاد، سیر بیماری و بروز علایم بالینی در سرطان‌خون مزمن بسیار كند پیش می‌رود و ممكن‌است فرد مبتلا به سرطان مدت‌های طولانی از وجود سلول‌های سرطانی در بدنش بی‌اطلاع باشد. علایم نیز بسیار خفیف و جزئی است. ضعف، بی‌حالی و بزرگی طحال جزو نشانه‌های این بیماری است. گاهی بیماران به علت بزرگی طحال به پزشك مراجعه می‌كنند و بیماری سرطان‌خون تشیخص داده‌می‌شود. در بزرگسالان برعكس كودكان، سرطان‌خون مزمن شایع‌تر است. سرطان‌خون مزمن دو نوع میلوپرولیفراتیو (CML) و لنفوپرولیفراتیو (CLL) دارد.

یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:اثر,قرص,ضدبارداری,پوست و مو, :: 5:18 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب: کشف,دلایل,طاسی,مردان, :: 4:59 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:رژیم,ورزش,لاغر, :: 1:24 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
رژیم یا ورزش، کدام یک در لاغری موثرترند ؟
خیلی از افراد چاق عمری را به پرخوری گذرانیده اند و مثلا در طی ۱۰ سال ۲۰ کیلو چربی اضافه کرده اند حال یک دفعه و در عرض سه ماه می خواهند این چربی را از بین ببرند
 

یکی از موارد ی که در اکثر کسانی که تصمیم به لاغری می گیرند مشاهده می شود میل به کسب نتیجه در کمترین زمان است ( بعد از انتخاب راحت ترین روش ) نکته ای که در اغلب تبلیغات روشهای لاغری دیده می شود .
خیلی از افراد چاق عمری را به پرخوری گذرانیده اند و مثلا در طی ۱۰ سال ۲۰ کیلو چربی اضافه کرده اند حال یک دفعه و در عرض سه ماه می خواهند این چربی را از بین ببرند . بدون اینکه بدانند واقعا با این کار چه بلائی بر سر بدن خود می آورند.
از نظر علم بدنسازی و فیتنس بهترین روش برای رفع چربی های زائد بدن ( دقت کنید نوشته نشده لاغر شدن زیرا شما با این روش حتی وزن هم اضافه می کنید ) تمرینات با وزنه و ورزش هوازی ( دویدن و امثالهم ) است و بدترین روش رژیم گرفتن شدید و روشهای مانند کالری صفر و دکتر اتکینز و مشابه آن است و اما دلیل آن چیست .
اصل مهم در این روش این است که برای چربی سوزی باید سوخت و ساز بدن (متابولیسم ) را بالا برد و رژیم گرفتن دقیقا برعکس این حالت را به وجود می آورد. به دو دلیل، اول اینکه وقتی که رژیم شدید و کم کالری می گیرید بدن به حالت دفاعی می رود و فرض می کند که شما در شرائط قحطی گیر کرده اید بنابراین متابولیسم را پائین می آورد دوم اینکه زمان رژیم بدن کل کالری را از منابع چربی استفاده نمی کند بلکه شروع به شکستن بافت پروتئینی یعنی عضلات می کند و با توجه به اینکه عضله متابولیت ترین بافت بدن به شمار می رود ( یعنی بیشترین مصرف کالری در آن صورت می گیرد ) و از عضلات به عنوان کوره بدن نام می برند، این مورد و کاهش بافت عضله هم موجب کاهش سوخت وساز بدن می شود. حال تصور کنید کسی را که با این روش وزن کم کرده به محض اینکه رژیم را رها می کند با متابولیسم کمتر شروع به ذخیره چربی بیشتر و دچار برگشت وزن می شود و این یعنی رژیم های یویوئی. بد نیست بدانید یک کیلو چربی در شبانه روز ۵ کالری و یک کیلو عضله ۶۰ کالری می سوزد.
 
برای چربی سوزی به این روش باید عمل کنیم :
1 - رژیم اصولی
2 - ورزش هوازی ( برای چربی سوزی )
3 - تمرین با وزنه ( برای عضله سازی ) البته دوری از استرس – بی خوابی و بسیاری موارد دیگر هم دراین امر موثر هستند. هنگام استرس کورتیزول ترشح می شود که کورتیزول ضمن سرکوب هورمونهای عضله ساز ( تستسترون ) موجب جمع شدن چربی در اطراف شکم و شکستن بافت عضلانی می شود .
تمرین با وزنه به دو روش موجب چربی سوزی می شود: یک موجب عضله سازی می شود که عضله بیشتر یعنی سوخت و ساز بالاتر و مساوی با چربی سوزی بیشتر یا حداقل ذخیره چربی کمتر. دوم اینکه هنگام تمرین با وزنه متابولیسم بدن تا ۲۴ ساعت حدود ۵ تا ۱۰ کالری در هر ساعت بالاتر است و به عبارت دیگر حتی هنگام خواب هم بعد از تمرین با وزنه چربی سوزی می شود .
و اما ورزش هوازی : به ورزشهائی که در زمان طولانی حجم زیادی از عضلات و با شدت کم به کار گرفته می شود ورزش هوازی می گویند. دو – شنا – دوچرخه سواری مثالهائی از ورزشهای هوازی هستند بر عکس ورزشهای غیر هوازی به سری ورزشهای پرشدت و کوتاه گفته می شود که تمرین با وزنه نمونه بارز آن است. نوع انرژی که در هرکدام از این ورزشها به کار گرفته می شود کاملا متفاوت است در تمرینات هوازی است که بدن به سراغ ذخائر چربی می رود ضمن اینکه بعد از ورزشهای هوازی ( همان آئروبیک ) تا ۵  الی ۶ ساعت متابولیسم بدن بیشتر است و چربی بیشتری می سوزد .
هیچ روش و فرمول جادوئی و دستگاه معجزه گری وجود ندارد. روزی یک سیب و دو تا کرفس خوردن و سایر روشهای اشتباه دیگر مدتها است که منسوخ شده .باید بدنسازی کنید – هله هوله نخورید و تحرک کافی داشته باشید .

پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:پوست,جوان, :: 1:22 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
چگونه پوست خود را جوان نگه داریم؟
باید بدانید که یکی از علائم کاملاً مشهود سن بالا، چهره شماست. این غیر ممکن است که اثرات پیری را بتوانید مخفی کنید.
 
 
 

 
مردان با گذراندن ساعتهای زیاد در باشگاهها، مکمل های گران قیمت، رژیمهای دیوانه وار، لباسهای مارک دار، مدل موی روز یا انتخاب اتومبیلهای گران قیمت، میزان زیادی از وقت و انرژی و هزینه خود را صرف می کنند تا جوانتر به نظر برسند و احساس بهتری داشته باشند. در حالی که شما بدون انجام چنین کارهای پر هزینه، می توانید جوانتر به نظر برسید.
اول باید بدانید که یکی از علائم کاملاً مشهود سن بالا، چهره شماست. این غیر ممکن است که اثرات پیری را بتوانید مخفی کنید. 
همه چیز بر روی پوست شما نمایان می شود، پوست مستقیماً منعکس کننده درون شماست." 
سبک زندگی و ژنتیک بر اینکه پوست شما چگونه به نظر برسد، تاثیر می گذارد. 
چهره ای که هر روز نشان می دهید، عیناً پنجره ای است به دنیای درون آن و می تواند نشان دهد شما چگونه از پوستتان مراقبت می کنید. 
زیده هریس (Zaida Harris )، زیبایی شناس در مرکز توریستی در سانتا مونیکای کالیفرنیا می گوید " : همه چیز بر روی پوست شما نمایان می شود. پوست مستقیماً منعکس کننده درون شماست."
 شما نمی توانید طبیعت را گول بزنید، اما می توانید افراد را به اشتباه بیندازید تا فکر کنند شما جوانتر به نظر می رسید. این یعنی از بین بردن تاثیرات بدی که می توانید از آنها اجتناب کنید و درک بهتری از آن چیزی که قبلاً متوجه آن نمی شدید. 
به گفته دکتر دیوید ساوسر (Dr. David Sawcer ) پروفسور پوست شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه جنوب کالیفرنیا "حقیقتی که هست، این است که جنبه های حقیقی سن وجود دارد و شما کاری در باره آنها نمی توانید انجام دهید. از نظر علمی مشاهده شده که قابلیت ارتجاعی زمینه پوست که آن را نگه می دارد یعنی کلاژن، تغییر می کند و هنگامی که پوست نازکتر و همچنین خشک تر می شود، چین و چروک ایجاد می شود. اما این دنیای ظاهری است، در واقع سالخوردگی مرتبط با کارهایی است که ما انجام می دهیم، مساله ای که جزء بزرگی از سریع تر شدن فرایند افزایش سن هستند. "

استعداد ژنتیکی مسلماً در پیر شدن نقش دارد اما برای اکثر مردان، به خاطر سبک زندگی که انتخاب می کنند، آهسته کردن روند سالخوردگی، تحت کنترل خودشان است. 
تابش خورشید پوست را تخریب می کند، سیگار کشیدن و استرس چین و چروک و تغییر رنگ در پوست ایجاد می کند. 
از جمله موارد زیان آور برای پوست که مردان می توانند آن را کنترل کنند رژیمهای غذایی فقیر، سیگار کشیدن، الکل، استرس و حتی شکل خوابیدن هستند. همه اینها پوست شما را خراب می کنند، همان کاری که ورزشهای صورت با پوست شما انجام می دهد. 

ساوسر می گوید : چلاندن مکرر صورت نیز مثل ورزشهای صورت سالخوردگی را سرعت می بخشد. مردم فکر می کنند این کارها برایشان خوب است، اما در حقیقت برای صورتشان چین و چروک بیشتری به وجود می آورند. "

برای انتخاب سبک زندگی مناسب برای پوست، به این نکته توجه داشته باشید که الکل پوست را خشک می کند. ساوسر می گوید زمانی که شما می نوشید، همه جوانتر به نظر می رسند. به محض اینکه هوشیار شوید و آبی به صورت بزنید، همه دوباره پیرتر به نظر می رسند." 

استعمال دخانیات مقصر بعدی است. هیچ جای تعجبی نیست، هنگامی که سیگار می کشید، دود آن مانع می شود که اکسیژن به آسانی به پوستتان برسد و چهره شما را بی روح و خسته می سازد. 

نصیحتهایی که در مورد پرهیزهای غذایی برای جلوگیری از جوش های جوانی به شما گفته می شد، به نظر می رسد که هنوز هم توصیه می شود، غذاهای مشخصی است که نباید آنها را بخورید به این دلیل که ممکن است بر پوست شما اثر بگذارند. شکست دی ان ای ( DNA ) باعث سریع شدن روند سالخوردگی می شود و این شکست دی ان ای، در یک رژیم غذایی که به میزان زیادی غذاهای چرب و فراوری شده دارد، می تواند اتفاق بیفتد. 

دکتر رونالد موی ( Ronald Moy ) پزشک جراح بورلی هیلز و رئیس آکادمی پوست شناسی امریکا می گوید: " ما می توانیم این مساله را مثلاً در نمونه های ادرار در موسسه سلامت و طول عمر کالیفرنیا مورد بررسی قرار دهیم. رژیم شامل مقدار زیادی میوه و سبزی جات واقعاً فرایند پیری را آهسته می کند، شانس ابتلا به سرطان را کاهش میدهد و کمک می کند تا پوست به بهترین حالت به نظر برسد." 

استرس نیز در سالخوردگی چهره مردان موثر است. 
هریس در این بار می گوید : " استرس نقش اصلی را در چهره ایفا می کند. خطوط عمیق اخم در طول زمان، فشردن فکها در هم دیگر یا ساییدن دندانها بارها و بارها اتفاق می افتد، بدون اینکه متوجه آن باشیم. بزرگترین مزیت ماسک و ماساژ صورت، رسیدن به میزان باورنکردنی آرامش و رهایی از تنش است. ماساژ سر و گردن، ماساژ پیشانی و خط ابرو بسیار تاثیر گذار است. تحریک کردن نواحی صورت از سر تا شانه ها در کاهش استرس و بهبود جریان خون می تواند بسیار مفید باشد. "
 
از کلاه استفاده کنید 
چه در حال ماهیگیری، چه کار در محیط بیرون و چه برای قدم زدن، از یک کلاه برای حفاظت پوستتان در برابر آفتاب استفاده کنید.  
به هرحال همه چیز در مقابل دشمن درجه یک پوست شما یعنی آفتاب تغییر رنگ می دهد. ساوسر می گوید: موردی که بیشتر از هر چیز دیگر، قطعاً منجر به سرعت بخشیدن به پیر شدن پوست شما می شود، قرار گرفتن در معرض آفتاب است. اگر دو قلوی همسان داشته باشید، یکی از آنها را بفرستید در قطب شمال زندگی کند و دیگری در استوا زندگی کند و همه شرایط دیگر برای آنها برابر باشد، در یک زمان مشخص کسی که بیشتر در زیر آفتاب بوده نسبت به شخصی که در نواحی سردسیر تر سکونت داشته است، پوست پیرتری خواهد داشت. "

از آنجا که حق انتخاب برای جا به جایی ممکن است نداشته باشید، باید سعی کنید تاثیرات منفی آفتاب را با چندین حرکت کوچک، تخفیف دهید: 1 - عینک آفتابی با کیفیت استفاده کنید. 2 - در معرض آفتاب قرار گرفتن را به ویژه در ساعات اوج تابش محدود کنید. 3 -  از مرطوب کننده در شب استفاده کنید و بیشتر از هر چیز دیگر، به طور مرتب از کرم های ضد آفتاب خوب استفاده کنید. 
موی در این رابطه می گوید : "مردان باید عادت کنند که از کرم ضد آفتاب با کیفیت استفاده کنند. بعضی از برندهای قدیمی با فناوری های روز خود را پیش نبرده اند و بنابراین شما باید مطمئن شوید که کرم ضد آفتابی که استفاده می کنید، برای طیف گسترده ای از اشعه های مضر ساخته شده باشد که مانع نفوذ UVA و UVB شوند. تعداد زیادی از انواع خوب آنها که توسط FDA تایید شده باشند، وجود ندارد. من Aveda و Neutrogena را به عنوان نمونه هایی که هم موثر ترند و هم به آسانی قابل تهیه بوده و واقعاً گران نیستند، توصیه میکنم. 

جستجو برای جوانی ایده جدیدی نیست، اما اگر شما می خواهید چهره تان را حفظ کنید با کرم ضد آفتاب، مرطوب کننده و تجدید نظر در عاداتتان شروع کنید. واقعیت این است که اخیراً مردان توجه بیشتری به مراقبت از پوست خود می کنند، تولیدکنندگان و متخصصان اذعان کرده اند که رونق شغلیشان در درجه اول از بازار مردانه به دست می آید. 
مردها به دلایل گوناگون مراقبتهای بهتر از پوستشان دارند اما ضد پیری در موضوع پوست بیشتر در مورد سلامتی و کمتر در مورد خودشیفتگی است. 
 
پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:توصیه,صبحانه ,خوردن,کوچولو, :: 1:2 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
۷ توصیه برای صبحانه خوردن کوچولوها
کودک شما هم جزء آن دسته از کودکانی است که هنگام خوردن صبحانه بهانه می‌گیرند و به اصطلاح ”جیم“ می‌شوند؟ نگران نباشید. توصیه‌های زیر را بخوانید و به‌ کار ببندید. امیدوارم کودکان‌تان صبحانه‌خور حرفه‌ای شوند...

 

 

۱) میز را بچینید:
به همراه فرزند خود، از شب قبل، میز صبحانه فردا را بچینید. البته هنگامی‌که کودک‌تان خوابید مواد فاسدشدنی را، دوباره در یخچال قرار دهید. صبح هنگام نیز، ابتدا میز را مثل شب پیش آماده کنید بعد کودکتان را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیش از خوردن صبحانه بیدار کنید تا دستگاه گوارشی او کم‌کم شروع به‌کار کند.

۲) نوشیدنی‌های اشتهاآور:
پیشنهاد می‌شود، وقتی کودک‌تان از خواب برخاست یک لیوان بزرگ آب یا آب پرتقال به او بدهید. به این ترتیب او به اشتها می‌آید. مطمئن باشید چند دقیقه بعد، شتابان به سمت میز صبحانه می‌آید.

۳) با بوفه موافقید؟
کوچولوها همیشه دوست دارند ادای بزرگ‌ترها را در بیاورند. آنها عاشق بوفه‌اند و دوست دارند غذاها روی میز چیده شده باشد تا آنها هر چه می‌خواهند بخورند. آب پرتقال، نان، بیسکویت، شکلات صبحانه، شیر، پنیر و... را روی میز بچینید و مطمئن باشید، چشمان کودک، بزرگ‌تر از معده‌اش خواهد شد و از تمام غذاهای روی میز تا جائی‌که بتواند می‌خورد.

۴) یک نمونه جالب:
فراموش نکنید که بهترین راه یادگیری، مثال‌زدن است. شما نیز همراه کودکتان بنشینید و صبحانه کامل بخورید. کودکتان از شما الگو می‌گیرد و کارهای شما را تقلید می‌کند. وقتی چند لقمه خوردید، تازه اشتهای‌تان باز می‌شود.

۵) نان تازه، عالی است!
آمار نشان داده است که از هر ۱۰ کودک، ۴ نفر تنها به‌دلیل نبودن نان تازه سر میز صبحانه، رغبتی به خوردن ندارند. در صورتی‌که کودکتان نسبت به خوردن صبحانه بی‌میل است، نان تازه را امتحان کنید. بوی نان تازه همه را به اشتها می‌آورد. اگر وقت خرید نان را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقداری شیر و شکر روی نان مانده بمالید و آن را ۵ دقیقه در مایکروفر قرار دهید تا بوی نان تازه به‌خود بگیرد.

۶) از داستان‌های زیبا کمک بگیرید:
سعی کنید سر میز صبحانه وقت را غنیمت شمرده و کتاب داستانی، درباره صبحانه‌خوردن برای کودکتان بخوانید. کاری کنید که آب از لب او آویزان شود.

۷) اصرار نکنید:
در صورتی‌که با وجود انجام تمامی این کارها، باز هم کودک شما صبح از خواب برخاست و میلی به خوردن صبحانه نشان نداد، به او فشار نیاورید. یک لیوان شیر یا آب پرتقال به او بدهید و تا ساعت ناهار در صورت تمایل، به او میوه بدهید. مطمئن باشید او فردا صبح بهتر از امروز، صبحانه می‌خورد.
 
پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:کودک,دائما,سردرد,شکایت, :: 1:0 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
کودکم دائما از سردرد شکایت دارد!
بسیاری از ما سردرد را تجربه کرده ایم. این درد معمولا نشانه ای از بیماری است و یا به دلیل عصبانیت، اضطراب، کم خوابی و حضور در اماکن شلوغ و ... به سراغمان می آید...


ممکن است سردرد با کمی استراحت یا تغییر وضعیت رفع شود اما گاهی هم نیاز است که به پزشک مراجعه و دارو مصرف کنیم.خوب است بدانید کودکان هم مانند بزرگ ترها سردرد می شوند و سردرد یکی از مشکلات متداول آن هاست. البته شیوع آن در کودکی به اندازه دوران بزرگسالی نیست اما کیفیت زندگی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و بر اشتها و خواب وی تاثیر منفی می گذارد.در این مطلب، به بررسی شایع ترین علل سردرد در کودکان پرداخته ایم.

علل سردرد

سردرد به تنهایی یک علامت و نشانه بیماری های متعدد است. کودکان از زمانی که قدرت تکلم پیدا می کنند ممکن است عنوان کنند که دچار سردرد شده اند. در سنین پایین تر نیز از طریق برخی علایم مثل بیقراری، بی خوابی یا بی اشتهایی می توان به سردرد مشکوک شد. بنابراین یک کودک ۲ ساله هم ممکن است سردرد بگیرد و آن را اظهار کند.

دکتر حسن باقری متخصص مغز و اعصاب کودکان با بیان این مطلب به خراسان می گوید: بروز سردرد علل بسیار متفاوتی دارد. گاه ممکن است ناشی از سینوس های فک و پیشانی و عفونی شدن آن ها باشد. در سنین پایین این سینوس ها هنوز به خوبی تشکیل نشده است ولی در سنین ۸ -۷ سالگی التهاب سینوس ها سردردهای آزاردهنده را به کودک تحمیل می کند.

همچنین بیماری های عصبی- عضلانی ممکن است به سردرد در کودکان منجر شود. حتی میگرن در سنین پایین هم گزارش می شود و بچه ها هم ممکن است به این عارضه مبتلا شوند. گاهی مشکلاتی که در سیستم عصبی به وجود می آید مانند توده، آبسه، ضایعات و صدماتی که باعث خونریزی می شود به سردرد می انجامد که در بعضی از این موارد کودک دچار تهوع و استفراغ هم می شود.به گفته دکتر باقری بیماری های متابولیک هم گاهی باعث سردرد می شود این دسته از سردردها به دلیل بیماری ها و اختلالاتی که در دیگر سیستم های بدن رخ می دهد، به وجود می آید.

سردردهای حاد و مزمن

به طور کلی سردردها به ۲ دسته حاد و مزمن تقسیم می شود. سردردهای حاد به طور ناگهانی اتفاق می افتد و کودکی که سردرد نداشته است به یکباره دچار سردرد شدید می شود. این دسته از سردردها باید به طور اورژانسی مورد بررسی قرار بگیرد تا علت آن شناخته شود. دسته دیگری از سردردها، مزمن است و کودک مدت هاست از سردرد شکایت می کند. بررسی این دسته از سردردها متفاوت است و با گرفتن شرح حال و در نظر گرفتن یک سری نکات، علت سردرد مشخص می شود. گاهی کودک به علت مشق نوشتن به صورت درازکشیده به سردرد مبتلا می شود.

آویزان ماندن سر در این حالت باعث کم خونی و خستگی عضلانی می شود و کودک در ناحیه پیشانی احساس سردرد می کند. در چنین شرایطی کودک صبح ها سردرد ندارد و در طول روز که هنگام انجام تکالیف است، سردرد خفیف دارد. اما اواخر روز سردرد شروع و شب ها تشدید می شود. گاهی اختلالات بینایی در کودک به سردرد منجر می شود. کودکانی که ضعف بینایی یا بیماری آستیگماتیسم دارند، مدت ها قبل از مراجعه به چشم پزشک از سردرد شکایت می کنند. این کودکان به سردردهای مزمن دچار می شوند. در بیشتر موارد صبح ها سردرد ندارند اما در طول روز که عضلات چشم مجبور است کره چشم را برای دید بهتر تغییر شکل دهد، این امر باعث بروز خستگی چشم و سردرد در کودک می شود.

شایع ترین علل سردرد

این متخصص مغز و اعصاب کودکان با اشاره به این که بیشتر کودکان دبستانی که از سردرد شکایت می کنند، به علت انجام تکالیف به حالت درازکشیده به سردرد مبتلا می شوند، گفت: این نوع سردرد بسیار شایع و به سردرد (positional) معروف است. در واقع علت آن خسته شدن عضلات گردن و سر است. بهترین راه این است که بچه ها را عادت دهیم تکالیف خود را روی میز انجام دهند تا دچار این نوع سردرد نشوند. گاهی بچه ها به حالت دراز کشیده تلویزیون نگاه می کنند و ساعت ها در حالتی که فشار زیادی به عضلات گردن می آید، فیلم می بینند. این دسته از بچه ها هم در معرض سردرد هستند. گاهی نشستن پای رایانه و انجام بازی های رایانه ای در ساعات متمادی به سردرد منجر می شود که با تصحیح وضعیت نشستن و محدود کردن انجام بازی برای بچه ها قابل رفع است.

یکی دیگر از سردردهای شایع در میان کودکان به Tension headache معروف است که ناشی از فشارهای عصبی، تنش، اضطراب، ترس و خشم است.

اگر کودک پس از یک تنش یا فشار عصبی اظهار سردرد کرد، نباید آن را دست کم گرفت. بهتر است تلاش کنیم که استرس موجود را رفع و محیط را آرام کنیم. به او زمان برای استراحت بدهیم که بهتر است در یک مکان تاریک باشد و از او بخواهیم آرام بگیرد.

در مواردی اگر درد شدید است بهتر است با خوراندن مسکن به کودک درد را برطرف کنیم. بنابراین بی اعتنایی به سردرد کودک در هیچ موردی قابل توجیه نیست.

سابقه فامیلی

در موارد بسیاری ابتلای کودکان به سردرد به دلیل سابقه فامیلی است. به این ترتیب گرفتن شرح حال بیمار و دانستن سابقه فامیلی خانواده کمک بسیاری به شناسایی علت سردرد می کند. اگر یکی از والدین سابقه سردرد یا میگرن داشته باشد، احتمال ابتلا به میگرن در کودک ۳ تا ۴ درصد است اما اگر پدر و مادر هر دو سابقه میگرن داشته باشند، احتمال بروز میگرن در کودک به ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند.

درباره سردردهای مربوط به سیستم فوقانی تنفسی هم باید گفت که ژنتیک نقش مهمی دارد و کدهای ژنتیکی که کودک به ارث برده است در ابتلای وی به این دسته از سردردها نقش دارد. گاهی تخلیه نشدن ترشحات داخل سینوس ها باعث بروز سردردهای مزمن در کودک می شود که درمان های خاص خود را دارد.

ضربه به سر

طی مراحل رشد و تکامل کودک ممکن است ضربه ای به سر وی وارد شود. برای بیشتر والدین این سوال پیش می آید که آیا این ضربات ممکن است به سردرد منجر شود. وی در پاسخ به این سوال چنین می گوید: اگر ضربه به قدری شدید باشد که باعث بروز ضایعه در جمجمه شود، ممکن است به سردرد و دیگر علایم منجر شود. اما ضربه های عادی که زیاد اتفاق می افتد معمولا به تنهایی باعث سردرد مزمن نمی شود زیرا ساختار سیستم داخل جمجمه به نحوی است که بسیاری از این ضربه ها را خنثی می کند. مغز و سیستم عصبی در مایعی تحت عنوان مایع مغزی- نخاعی قرار دارد و ضرباتی که به سر وارد می شود توسط مکانیسم های موجود در ساختار سیستم عصبی خنثی می شود.بیشتر سردردها توسط متخصص اطفال قابل تشخیص و درمان است و در دیگر موارد مشاوره و مراجعه به متخصص مغز و اعصاب کودک ضروری است.

در مجموع باید اظهار سردرد از سوی کودک را جدی گرفت و ریشه یابی کرد. بسیاری از سردردها با یک سری اقدامات ساده قابل حل است و کافی است طرز نشستن کودک پای تلویزیون یا هنگام انجام تکالیف اصلاح شود تا سردرد بهبود پیدا کند. گاهی معاینه چشم و تشخیص ضعف بینایی کودک یا آستیگماتیسم وی به رفع سردرد کمک می کند. اگر در مراجعه به پزشک و پس از اصلاح این رفتارها، سردرد ادامه پیدا کرد، بهتر است علت سردرد مورد بررسی پزشک متخصص قرار گیرد.
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
پیوندهای روزانه
پيوندها


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 253
بازدید دیروز : 86
بازدید هفته : 886
بازدید ماه : 6352
بازدید کل : 123072
تعداد مطالب : 429
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1


کسب درآمد پاپ آپ
کسب درآمد پاپ آپ