بی بی سی فارسی
خبر سازان
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید امیدواریم در خدمت رسانی به شما دوست گرامی کوشا باشیم این وبلاگ به طور هوشمند تبادل لینک میکند اگر مایلید لینک کنید به تبادل لینک هوشمند رفته و ما را با این ادرس و عنوان بی بی سی نیوز لینک کنید. نظر یادتون نره.با عرض معذرت بعضی مطالب در سایت نمایش داده نمی شود.اگر پیگیر مطلب خواصی هستید میتونید با مراجعه به این سایت مطلب مورد نظرتونو پیدا کنید با تشکر مدیریت سایت:نادیا
آخرین مطالب
نويسندگان
تمام ذرات ماده داراي شركاي ضد ماده با جرم مشابه اما بار مخالف هستند. در زمان تركيب ماده و ضد ماده، هر دو از بين رفته و مقدار زيادي انرژي خالص توليد مي شود.
 

دانشمندان براي نخستين بار موفق به اندازه گيري يك اتم ساخته شده از ضد ماده شدند.



به گزارش ايسنا اين اندازه گيري نخستين گام براي بررسي دقيق اتم هاي ضد ماده محسوب مي شود كه منجر به رمزگشايي از علت ساخته شدن كيهان از ماده و عدم حضور ضد ماده مي شود.



تمام ذرات ماده داراي شركاي ضد ماده با جرم مشابه اما بار مخالف هستند. در زمان تركيب ماده و ضد ماده، هر دو از بين رفته و مقدار زيادي انرژي خالص توليد مي شود.



دانشمندان معتقدند، در زمان انفجار بزرگ (Big Bang) در 13.7 ميليارد سال قبل كه باعث شكل گيري همه چيز شده است، كيهان از مقدار مساوي ماده و ضد ماده برخوردار بود. اما هنگام برخورد ماده وضد ماده تنها مقدار اندكي ماده باقي مانده است كه باعث ايجاد ستاره ها و كهكشان هاي امروزي شد.



به دام انداختن ضد ماده

محققان آزمايشگاه سرن سوئيس در تحقيق قبلي خود موفق شدند اتم هاي ضد ماده را براي چند دقيقه با استفاده از ميدان هاي مغناطيسي در يك نقطه به دام بياندازند.



اتم ضدهيدروژن شبيه اتم هيدروژن، ساده ترين اتم در بين عناصر است. هيدروژن شامل يك پروتون و يك الكترون است و ضدهيدروژن از يك ضدپروتون و يك پوزيترون تشكيل شده است.



در تحقيق جديد فيزيكدانان دريافتند مي توانند امواج مايكرويو با فركانس خاص را بر روي اتم ضدهيروژن بتابانند كه باعث مي شود ميدان مغناطيسي ذره تغيير كند و تله مغناطيسي كه ضد ماده را بدام انداخته بود ديگر كارايي نداشته باشد.



در اين حالت ضد ماده رها شده و به ديوارهاي محل بدام افتادن كه از ماده تشكيل شده است، برخورد مي كند و اتم ماده و ضد ماده از بين مي روند كه محققان قادرند اين لحظه را شناسايي كنند.



«جفري هانگست» از محققان دانشگاه آرهوس دانمارك و سخنگوي آزمايشگاه ALPHA مركز تحقيقاتي سرن تأكيد مي كند: اين نخستين اندازه گيري ضد ماده در جهان محسوب مي شود كه نشان مي دهد امكان تغيير خواص داخلي ضد اتم با تاباندن امواج مايكرويو وجود دارد.



اين روش نخستين گام در شيوه اندازه گيري دقيق موسوم به اسپكتروسكوپي محسوب مي شود. تنظيم امواج در يك فركانس خاص باعث تحريك پوزيترون در سطح انرژي بالاتر مي شود. هنگام جهش پوزيترون تحريك شده به مدار بالاتر و برخورد با اتم ماده، انرژي اضافي بصورت نور آزاد مي شود كه محققان مي توانند فركانس نوري را محاسبه كنند.



نتايج اين تحقيق در مجله Nature منتشر شده است.

ثبت نام مرحله‌ي دوم به‌طور همزمان از ساعت 8 صبح (با رعايت نوبت) در روز جمعه (19 اسفندماه) آغاز مي‌شود و تا تکميل ظرفيت هريک از کاروان‌ها حداکثر تا ساعت 16 روز پنج‌شنبه (25 اسفندماه) 1390 ادامه خواهد داشت.
 
 

مرحله‌ي دوم ثبت نام در كاروان‌هاي عمره از روز جمعه (19 اسفندماه) در استان تهران آغاز مي‌شود.



به گزارش ايسنا براي اين مرحله از ثبت نام در كاروان‌هاي عمره، اولويت‌هاي 1 تا 250 بانك ملت و تمام وديعه‌گذاران بانك ملي فراخوانده شده‌اند كه اعزام آن‌ها نيز از 27 ارديبهشت‌ماه تا 29 تيرماه 1391 خواهد بود.



ثبت نام مرحله‌ي دوم به‌طور همزمان از ساعت 8 صبح (با رعايت نوبت) در روز جمعه (19 اسفندماه) آغاز مي‌شود و تا تکميل ظرفيت هريک از کاروان‌ها حداکثر تا ساعت 16 روز پنج‌شنبه (25 اسفندماه) 1390 ادامه خواهد داشت.



در صورت تکميل نشدن ظرفيت گروه‌هاي اعلامي بعد از اين تاريخ، چگونگي دعوت از اولويت 250 به بعد اعلام مي‌شود.



براساس اطلاعيه‌ي جديد مديريت حج و زيارت استان تهران، سازمان حج و زيارت در سال‌هاي گذشته بارها تمام دارندگان قبوض «بانک ملي ايران» را كه در سال‌هاي 1363، 1376 و 1382 تا 1386 ثبت نام كرده بودند، فراخوانده كه امسال براي آخرين‌بار از اين افراد دعوت كرده است. بديهي است مراجعه نكردن آن‌ها براي ثبت نام در عمره به منزله‌ي انصراف از سفر عمره است.



متقاضيان براي اطلاع يافتن از اولويت تشرف خود مي‌توانند با مراجعه به سايت بانک ملت به نشاني www.bankmellat.ir يا مراجعه به شعب اين بانك و يا تماس با شماره‌ي تلفن 1556 (مرکز ارتباطات مردمي بانک ملت) يا فرستادن شماره‌ي ثبت نام خود از طريق پيامک به مرکز پيامك بانک ملت به شماره‌ي 200034 از اولويت تشرف خود آگاه شوند.



فهرست کارگزاران يا همان دفاتر خدمات زيارتي و نيز شرايط مشمولان براي ثبت نام و چگونگي تشرف مرحله‌ي دوم عمره‌ي 1391 ـ 1390 علاوه بر اين‌كه در پايگاه اينترنتي http://tehran.haj.ir قابل دسترس است، فردا (چهارشنبه، 17 اسفندماه) در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار منتشر مي‌شود.



مدارک مورد نياز براي رزرواسيون زمان مورد نظر براي اعزام و ثبت نام در کارگزار مقدماتي (دفتر يا شرکت زيارتي که خدمات ذخيره جا را انجام مي‌دهد)، اصل قبض سپرده‌گذاري اوليه (بانک ملي ايران) يا کارت ثبت نام بانک ملت، اصل شناسنامه‌ي زائر، اصل کارت ملي زائر و صلح‌نامه‌ي رسمي براي دارندگان اسناد انتقالي بانک ملي ايران است.



همچنين مدارک مورد نياز براي ثبت نام قطعي، برگه‌ي رزرواسيون اوليه ممهور به مُهر کارگزار مقدماتي، اصل و تصوير قبض سپرده‌گذاري اوليه (بانک ملي ايران) يا کارت ثبت نام بانک ملت، اصل شناسنامه و تصوير صفحه‌ي اول آن، مدرک زوجيت (شناسنامه يا عقدنامه) براي افرادي که با همسرشان در يک گروه ثبت نام مي‌كنند، اصل و تصوير کارت ملي، داشتن گذرنامه‌ي معتبر با حداقل هفت‌ماه اعتبار از تاريخ پرواز، يک قطعه عکس 4*6 رنگي با زمينه‌ي روشن مطابق عکس گذرنامه و دو قطعه عکس 4*3 رنگي با زمينه‌ي روشن است.



بخش عمده‌ي هزينه‌ي سفر زائران از طريق قبوض پرداختي مابه‌التفاوت، به حساب بانكي مربوط واريز مي‌شود و فقط هزينه‌هاي تكليفي براي پذيرش، آموزش و ... به مبلغ 280هزار ريال (28هزار تومان) به حساب بانكي كارگزار (دفتر خدمات زيارتي انتخاب‌شده) واريز مي‌شود. لازم است اين هزينه‌ها به‌طور مشخص در قرارداد درج شود.



به‌جز اين هزينه‌ها و هزينه‌ي ذخيره‌ي جا (20هزار ريال نقدي هنگام ثبت نام مقدماتي در کارگزار مبدأ)، كارگزاران به دريافت هيچ وجهي تحت هيچ عنواني مجاز نيستند.



اعزام پذيرش‌شدگان به صدور به‌موقع رواديد توسط سفارت عربستان در ايران منوط است و در صورت بروز هرگونه موارد پيش‌بيني‌نشده، تأخير يا تأييد نشدن و يا انجام نشدن پرواز در زمان و مقصد مقرر، مسؤوليتي متوجه‌ي مديريت حج و زيارت استان تهران نيست.



به گزارش ايسنا، مرحله‌ي نخست ثبت نام عمره 14 دي‌ماه امسال انجام و اعزام اين گروه از 12 بهمن‌ماه آغاز شد و تا 26 ارديبهشت‌ماه سال آينده ادامه دارد. قرار بود مرحله‌ي دوم ثبت نام از نيمه‌ي فروردين‌ماه سال آينده آغاز شود كه سازمان حج و زيارت اين تصميم‌ را زودتر عملي كرده است.

سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب: کمیته امداد,تعداد,مددجو, :: 11:24 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه در حال حاضر 4.300.000نفر تحت پوشش این کمیته هستند گفت که ده درصد از نخبگان کشور تحت پوشش این کمیته هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) پیش از ظهر امروز سه‌شنبه با حضور در جمع خبرنگاران طی سخنانی با بیان اینکه 4.300.000 نفر تحت پوشش این کمیته هستند، گفت: از این میزان حدود یک و نیم میلیون نفر جزو قشر سالمند، بیش از یک میلیون جزو قشر زنان سرپرست خانوار‌، هشتصدهزار نفر جزو دانش‌آموزان و حدود صدهزار نفر نیز دانش‌آموز هستند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد تا دو روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام راحل رسمیت یافت، افزود: البته پیش از آن نیز به فرماندهی امام راحل اعضای این کمیته کار رسیدگی به خانواده‌های زندانیان و مبارزین را دنبال می‌کردند.

سرپرست کمیته امداد همچنین تأکید کرد: ده درصد از نخبگان کشور هم‌اکنون تحت پوشش کمیته امداد خیمنی(ره) هستند.

انواری اضافه کرد: امسال رتبه‌های اول تا سوم کنکور توسط تعداد زیادی از افراد تحت پوشش این کمیته کسب شده است و این کمیته تلاش دارد که مهارت‌آموزی، درمان و اشتغال افراد را سهل‌تر کند.

یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:KFC,تکذیب,ایران,شعبه, :: 7:3 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
KFC تکذیب کرد: در ایران شعبه ای نداریم
روز گذشته، خبرگزاری فارس خبر افتتاح نخستین شعبه رستوران کی اف سی در شهر کرج را منتشر کرده بود.

انتخاب: اغذیه فروشی زنجیره ای کی اف سی ( KFC ) که به فروش مرغ های سوخاری (کنتاکی) شهرت دارد، افتتاح هرگونه شعبه ای از رستوران های خود در ایران را تکذیب کرد.

  کی اف سی در پاسخ به پیگیری بی بی سی ، روز شنبه ۲۵ فوریه (ششم اسفند) اعلام کرد که این شرکت آمریکایی هیچ طرح و برنامه ای برای افتتاح شعبه ای از رستوران های خود در ایران ندارد و علیه هر شرکت و گروه اقتصادی که بخواهد از نام و نشان این شرکت در ایران استفاده کند، اقدام قانونی خواهد کرد.

روز گذشته، خبرگزاری فارس خبر افتتاح نخستین شعبه رستوران کی اف سی در شهر کرج را منتشر کرده بود.
آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی در کشور
شمار دامنه های اینترنتی ثبت شده در ایران به ۲۳۸ هزار و ۲۷۳ مورد رسید و در این میان همچنان دامنه لاتین دات آی آر بیشترین تعداد ثبت دامنه های اینترنتی را به خود اختصاص داده و پرطرفدار تر است.

مهر: بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که ماهانه نزدیک به ۱۰ هزار دامنه اینترنتی با پسوندهای مختلف در کشور به ثبت می رسد که دامنه لاتین نقطه آی آر (دات ir) بیشترین آمار دامنه های فعال در ایران را به خود اختصاص داده است.

براین اساس شمار دامنه های اینترنتی به ثبت رسیده در مرکز دانش های بنیادی با پسوند لاتین دات ir هم اکنون ۲۲۹ هزار و ۳۰ دامنه است که با این وجود بیشترین دامنه های اینترنتی که در کشور به ثبت می رسد مربوط به دامنه لاتین ir است و تقاضا برای دامنه فارسی ایران هنوز چشمگیر نیست.
از میان دامنه های اینترنتی فعال در کشور حدود ۳ هزار و ۹۳۱ دامنه اینترنتی با پسوند فارسی نقطه ایران - دات ایران - فعال است که این آمار از کاهش فعالیت آدرس های با این پسوند طی ماههای اخیر حکایت دارد.
همچنین دو هزار و ۶۵۱ دامنه با پسوند co.ir و یک هزار و ۵۱۵ دامنه اینترنتی با پسوند ac.ir در کشور به ثبت رسیده و فعالیت می کند.
هم اکنون ۳۲۳ دامنه اینترنتی با پسوند gov.ir در کشور فعال است و از دیگر دامنه های ثبت شده و فعال در کشور می توان به ۳۴۴ مورد فعالیت دامنه اینترنتی با پسوند sch.ir، حدود ۲۸۱ مورد ثبت پسوند org.ir، حدود ۱۵۵ مورد پسوند id.ir و حدود ۴۳ مورد دامنه اینترنتی با پسوند net.ir اشاره کرد.
 دامنه اینترنتی (Internet domain) پسوندی است که در بخشهای پایانی نشانی اینترنتی وبگاه‌ها می‌آید و برای شناسایی سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پسوندهای دامنه های اینترنتی هریک برای اهداف و امور خاصی تعریف می شود که مهمترین آن برای هر کشوری پسوند ملی است. هم اکنون هر یک از کشورهای جهان دارای یک یا چند پسوند ملی یا دامنه "سطح‌ بالای کد کشوری" هستند که برای سایت‌های آن کشور استفاده می‌شوند.
دامنه سطح‌ بالای کد ایران هم اکنون دات IR است اما دامنه ملی "دات ایران" که امکان نوشتن آدرسهای اینترنتی با حروف فارسی و از راست به چپ را ممکن می کند نیز به تصویب سازمان نظارت بر نامها و ارقام اینترنتی (آیکان) رسیده که بر اساس آن فعالیت دامنه اینترنتی "نقطه ایران" با پشتیبانی تمامی ورژن ها و سیستمهای روز دنیا ممکن است.


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:جزئیات,خرید,معافیت,خدمت,سربازی, :: 6:56 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
جزئیات خرید و معافیتهای خدمت سربازی
کلیه فرزندان شهدا و مفقودالاثرا از خدمت سربازی معاف شدند. همچنین به ازای هر شهید، آزاده با 14 ماه اسارت، جانباز با 25 درصد و مفقودالاثر فاقد فرزند یک برادر معاف می‌شود.

مهر: جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح جزئیات معافیت‌های خدمت سربازی در قانون جدید را تشریح کرد که بر اساس یکی از بندهای آن اگر مشمولی تا سه ماه غیبت داشته باشد سه ماه اضافه خدمت و اگر تا یکسال غیبت داشته باشد 6 ماه اضافه خدمت خواهد داشت.

 سردار موسی کمالی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: قانون جدید خدمت وظیفه عمومی پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام در تاریخ 22 آبان امسال تصویب و دوم آذر به تایید شورای نگهبان رسید. ریاست جمهوری نیز در تاریخ 22 آذر آن را به نیروهای مسلح ابلاغ کرد. همان زمان ما قول دادیم به زودی این قانون را اجرایی کنیم که بعد از بررسی‌های لازم 10 بهمن ماه امسال برای اجرا ابلاغ شد. براساس ماده 53، این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا شده بود که ستاد کل نیروهای مسلح نیز از آن تاریخ آن را لازم‌الاجرا دانست.

وی افزود: نظریه‌های مختلفی درباره قانون جدید مطرح شد که برخی افراد بدون توجه به مزایای این قانون نسبت به قانون قبلی فقط به مشکلات موجود در آن پرداختند. در قانون جدید اگر مشمولی تا سه ماه غیبت داشته باشد سه ماه اضافه خدمت و اگر تا یک سال غیبت داشته باشد 6 ماه اضافه خدمت خواهد داشت. افرادی که بالاتر از یکسال غیبت داشته باشند علاوه بر 6 ماه اضافه خدمت به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شوند. البته پیش از این اعلام کردیم مشمولان غایبی که تا سوم خرداد سال 91 خودشان را برای خدمت معرفی کنند از هر مجازاتی معاف بوده و نه تنها اضافه خدمت نخواهند داشت بلکه به دادگاه نیز معرفی نمی‌شوند. به همین دلیل به جوانان توصیه می‌کنیم از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند.

سردار کمالی ادامه داد: با قانون جدید دو سوم اضافه خدمت انضباطی کلیه کارکنان وظیفه شاغل در نیروهای مسلح که تا تاریخ 22 بهمن سال 90 تنبیه شده‌اند بخشیده شده است. همچنین شرط پذیرش دانشجو و صدور معافیت از طریق کنکور در این قانون برداشته شد و برای دانشگاه‌هایی که بدون کنکور دانشجو پذیرش می‌کنند مانند دانشگاه پیام نور و دانشگاههای آزاد مناطق کیش و قشم معافیت تحصیلی صادر می‌شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از فرزندان مادران فاقد شوهر که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند از خدمت سربازی معاف شدند. خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سه دختر و یک پسر دارند پسر از خدمت سربازی معاف می‌شود.

وی افزود: مشمولان دارای فرزند معلول از خدمت سربازی معاف شدند. معلولیت فرزند را سازمان بهزیستی باید تایید کند. مشمولانی که با زنان معلول ازدواج کنند 5 سال معافیت موقت دریافت می‌کنند. بعد از 5 سال اگر ازدواج آنها استمرار داشته باشد معافیت 5 ساله به معافیت دایم تغییر پیدا می‌کند. مشمولی که همسرش فوت کرده و فرزند صغیر دارد در صورتی که ازدواج نکرده باشد از خدمت سربازی معاف است. البته او بعد از گرفتن معافیت می‌تواند ازدواج کند.

سردار کمالی ادامه داد: یگانه مراقب و نگه دار پدر نیازمند مراقبت با هر سنی از خدمت سربازی معاف است. شرط تعیین تکلیف خدمت سربازی برای ثبت اموال نیز در دفاتر اسناد رسمی برداشته شد. همچنین یکی از فرزندان پسر سربازی که در طول خدمت سربازی فوت کرده است یا در صورت نداشتن فرزند یکی از برادرانش از خدمت معاف می‌شود.

وی تاکید کرد: کلیه فرزندان شهدا و مفقودالاثرا از خدمت سربازی معاف شدند. همچنین به ازای هر شهید، آزاده با 14 ماه اسارت، جانباز با 25 درصد و مفقودالاثر فاقد فرزند یک برادر معاف می‌شود. یک فرزندخوانده قانونی جانبازی که برابر گواهی بنیاد شهید و امور ایثارگران به واسطه جانبازی صاحب فرزند نمی‌شود از خدمت معاف می‌شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به سن جدید مشمولان در قانون جدید گفت: کلیه مشمولین وظیفه به جای سن 18 سالگی در ماه تولد سالی که به سن 19 سالگی (18 سال تمام) می‌رسند برای خدمت فراخوانی می‌شوند و افراد زیر دیپلم 6 ماه فرصت دارند خود را معرفی کنند تا دچار غیبت نشوند. همچنین کلیه مشمولین دیپلم و بالاتر یک سال فرصت دارند تا خود را برای انجام خدمت معرفی کنند. همچنین به دانشجویان انصرافی دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برای یک بار قبل از انجام خدمت سربازی اجازه ادامه تحصیل داده شده است.

وی افزود: به مشمولین متعهد دستگاه‌های غیرنظامی که تاکنون بعد از انجام تعهد کارت معافیت دریافت می‌کردند از این به بعد کارت پایان خدمت داده می‌شود. هزینه دریافت کارت معافیت برای این افراد از 75 هزار تا یک میلیون تومان بود.

سردار کمالی با اشاره به راه اندازی دفتر مشاوره در تمام مراکز و پادگان‌های آموزشی و یگان‌ها خاطرنشان کرد: این دفاتر برای مشاوره و کمک به سربازان و ارتباط با خانواده آنان تشکیل شده است. همچنین به منظور ارتقاء منزلت و بهینه سازی اوقات فراغت کارکنان وظیفه باید زمینه های استمرار ‌آموزش‌های نظامی، عقیدتی، سیاسی، خدماتی، فنی و حرفه‌ای و سوادآموزی همزمان با خدمت فراهم شود. سربازان باید در دولت دوره آموزش نظامی و تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرند و متناسب با تحصیلات، آموزش، مهارت و توانایی رسته بندی و به کارگیری شوند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پایان با اشاره به شرایط جدید معافیت‌های پزشکی نیز گفت: برخی خانواده‌ها اعلام می‌کردند که فرزندشان دارای بیماری است که این موضوع از سوی شورای پزشکی رد می‌شد به همین خاطر براساس قانون جدید نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی شورایی از پزشکان متخصص را تشکیل می‌دهند تا به این درخواست‌ها به صورت تخصصی رسیدگی شود. همچنین در قانون قبلی برای نظر شورای پزشکی حق اعتراض وجود نداشت اما در این قانون به مشمولان حق اعتراض داده شده است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در تکذیب خبر خرید خدمت سربازی گفت: سربازان یتیم، متاهل و دارای مشکلات خانوادگی در محل سکونت‌شان دوره خدمت سربازی را می‌گذرانند.

سردار موسی کمالی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره طرح آمایش سرزمینی سربازان اظهار داشت: آمایش سرزمینی سربازان با توجه به تهدیدات، ماموریت‌های سازمان‌ها و مسایل و مشکلات سربازان اجرا می شود. نیروی انتظامی، ارتش و سپاه پاسداران این طرح را آغاز کردند که پلیس و نیروی مقاومت بسیج در این ارتباط هیچ مشکلی ندارند.

وی افزود: البته برای اجرای این طرح محدودیت‌هایی نیز وجود دارد اما سربازان یتیم و متاهل در محل سکونت خود دوره خدمت سربازی را می گذرانند و به فرماندهان یگان‌ها اعلام کرده‌ایم با سربازانی که دارای مشکلات خانوادگی هستند برای به کارگیری آنان در محل سکونت‌شان همکاری کنند.

سردار کمالی با تکذیب خبر خرید خدمت سربازی گفت: جوانان به این شایعات که برخی سایت‌ها و نشریات زرد هر از گاهی به آن دامن می‌زنند توجه نکنند زیرا طرحی به عنوان خرید خدمت سربازی نداریم.

وی گفت: ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز مشمول قانون جدید خدمت سربازی می‌شوند البته در این قانون پیش‌بینی شده به جای حضور مشمولان در تهران و پیگیری کارشان به نمایندگی‌های خارج از کشور مراجعه کنند. همچنین براساس قوانین گذشته افرادی که تا پایان سال 82 از کشور خارج شده‌اند می‌توانند درخواست خرید خدمت سربازی بدهند. افرادی که تا شهریور سال 85 مشغول به تحصیل در خارج از کشور بودند نیز می‌توانند مانند قبل به کشور تردد کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین درباره مشکل خروج از کشور ورزشکاران و نخبه‌های علمی نیز اظهار داشت: افراد برای شرکت مسابقات ورزشی آسیایی، جهانی و المپیک و همچنین نخبه‌های علمی برای تحصیل و شرکت در مسابقات علمی هیچ مشکلی برای خروج از کشور ندارند.

وی درباره آخرین وضعیت سربازان فراری نیز گفت: مجازات سربازانی که تا پایان سال 86 فرار کرده بودند لغو و آنها عفو شدند. همچنین برای سربازان فراری بعد از این تاریخ قرار شد پرونده آنان به دادگاه فرستاده شده تا در این زمینه تصمیم قضایی گرفته شود.

سردار کمالی درباره افزایش حقوق سربازان نیز گفت: این موضوع در حال بررسی است و باید منتظر ماند و دید بودجه اجازه افزایش حقوق سربازان را می دهد یا خیر. البته قطعاً سال آینده شاهد افزایش حقوق سربازان خواهیم بود.

وی در پایان درباره کمبود سرباز در یگان‌های مورد نیاز نیز گفت: در این زمینه هیچ کمبودی وجود ندارد و اخبار منتشره در این زمینه دروغ است. تعداد مشمولانی که غیبت کرده‌اند نیز کمتر از سه درصد می‌باشد که این نشان دهنده این موضوع است که جوانان به خدمت سربازی علاقه دارند.


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:شعر,بی حرمتی,گلشیفته,فرهانی, :: 1:25 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
شعر درمورد بی حرمتی گلشیفته فرهانی
بدون شرح!

آزاده تر که بود ز زن های این جهان؟
آن کس که کرد پیکر عریان خود عیان؟

گر این بُوَد رهایی انسان که ای گلی!
هر تن فروش گشته رها طبق این گمان

نشنیده ای تو ناله ی مردم ز خاک خود؟
ای گل! تو "مثل مادر"معصوممان بمان

رحمی اگر به پاکی روحت نمیکنی
بر حرمت "به نام پدر" کن تنت نهان

عریانی تو عین اسیری برای توست
آزادی اش برای هوس های هرزه شان

ما را هزار امید به بازیگری چو گل
تو گرم بازی سیه زشت دیگران

ما در سماع ساز تو مدهوش و گشته ای
رقّاصه ای به نغمه ی دشمن در این میان

مال خود تو هست تن و جان تو ولی
ترسم بر او ز سیلی ویران گر خزان

دیدم پس دو دیده ی عصیان گرت که بود
از ترس کودکانه ی تنهاییت نشان

ترسم که نام گل صفتت همچو لکه ای
ممتد شود به ننگ به پیشانی زمان

بودی عزیز بین کسانت چه حیف شد
گشتی عروسک ید پنهان ناکسان
چارلیز ترون
این برای من بزرگترین جایزه بود زیرا شوخی همیشگی من و سایر همکارانم این است که فقط فیلم های گریه دار و ناراحت کننده به من پیشنهاد می شود. بنابراین....
                                                         

چارلیز ترون از اینکه نامزد دریافت جایزه اسکار ۲۰۱۲ نشد ، اصلا" ناراحت نیست.


انتظار می رفت که این ستاره متولد آفریقای جنوبی بخاطر بازی در فیلم "بزرگسالان جوان" به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش زن اسکار انتخاب شود اما در کمال تعجب نام او در لیست اسامی نامزدهای اسکار حضور نداشت.


اما چارلیز تاکید کرد که اصلا" از این موضوع ناراحت نیست زیرا هدایای بسیار بزرگتر و ارزشمندتری بخاطر بازی در این نقش دریافت کرده است.



او می گوید: "خیلی احمقانه است که من بخاطر نامزد نشدن برای این جایزه ناراحت شوم زیرا من بخاطر بازی در این فیلم برخی از بهترین نقدها و تحسینهای زندگی حرفه ای ام را دریافت کرده ام و مردم از این فیلم و نقشی که من در آن بازی کرده ام خیلی خوششان آمد و استقبال بسیار خوبی کردند."


"این برای من بزرگترین جایزه بود زیرا شوخی همیشگی من و سایر همکارانم این است که فقط فیلم های گریه دار و ناراحت کننده به من پیشنهاد می شود. بنابراین بازی کردن در فیلمی متفاوت مثل "بزرگسالان جوان" برایم خیلی جالب و خوب بود و مشاهده استقبال بسیار خوب مردم از این فیلم به اندازه جایزه اسکار برای من ارزش داشت."


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:مجموعه,رازهای یك خانه, :: 1:15 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
رازهای یک خانه
اكنون هر قسمت‌ عنوان ویژه‌ای دارد كه با قصه خود مرتبط است. مثلا یكی از قسمت‌ها خوشی‌ها و حسرت‌ها نام داشت و تاویل روان‌شناختی از یك تجربه عاطفی بین زن و شوهری را به تصویر می‌كشید....
                                           
انسان‌های مدرن با قصه‌های قدیمی
در حالی سریال «در پناه تو» از شبكه 2 سیما بازپخش می‌شود كه مجموعه تازه حمید لبخنده به نام «رازهای یك خانه» از شبكه 4 در یك بی‌خبری و چراغ خاموش رسانه‌ای روی آنتن رفته است. البته پخش هفتگی این مجموعه آن هم در ساعت یازده و اندی در پنجشنبه‌شب، در مهجور ماندن این مجموعه بی‌تاثیر نبوده است. رقابت سریال‌های 2 شبكه یك و 3 و پخش هر شبی آنها مجالی برای مجموعه‌های نمایشی دیگر نمی‌گذارد؛ آن هم از شبكه 4 كه یا سریالی پخش نمی‌كند یا تولیدات آن متاثر از مخاطبان نخبه‌ا‌ش ساختاری متفاوت دارد. این ساختار متفاوت را از همان شمایل ظاهری راز‌های یك خانه می‌توان تشخیص داد. این مجموعه واجد ساختاری اپیزودیك است كه قصه‌های متفاوتی را در مكانی مشترك روایت می‌كند.

ماهیت اصلی فیلمنامه، داستان یك عمارت قدیمی است كه در هر اپیزود، اتفاقاتی برای شخصیت‌های آن رقم می‌خورد. درحقیقت فیلمنامه بر مبنای لوكیشن نوشته شده است. ابتدا قرار بود داستان این‌گونه باشد كه درهر اپیزود، نامه‌ای به در خانه برسد و برای اهالی آن خانه، حوادثی پیش آید و بر این اساس نام آن «نامه‌ها» بود كه به «رازهای یك خانه» تغییر یافت. اما اكنون هر قسمت‌ عنوان ویژه‌ای دارد كه با قصه خود مرتبط است. مثلا یكی از قسمت‌ها خوشی‌ها و حسرت‌ها نام داشت و تاویل روان‌شناختی از یك تجربه عاطفی بین زن و شوهری را به تصویر می‌كشید یا اولین قسمت از این سریال به نام «یاد باد» كه داستان یك ملاقات بود.
سال‌ها پس از جنگ، 2 برادر به دیدار هم می‌روند و گذشته خود را مرور می‌كنند. حافظ، برادر كوچك‌تر برای گذراندن طرح پزشكی به منطقه جنگی اعزام می‌شود و دیری نمی‌گذرد كه خودخواسته به خط مقدم جبهه راه می‌یابد. حبیب، برادر بزرگ‌تر با رفتن حافظ به خط مقدم موافق نیست. او معتقد است كه حضور پزشك در پشت جبهه كارسازتر است تا زیر گلوله و آتش. حافظ اما چنین فكر نمی‌كند. بستر نمایشی این اپیزود وام‌گرفته از تعزیه است كه در آن نوع اجرا و شكل فاصله‌گذاری حفظ شده است.

رازهای یك خانه در 30 قسمت 45 دقیقه‌ای توسط نویسندگان مختلفی همچون نادر برهانی مرنــد، محمد یاراحمدی، زهرا رفیعی گیلوایی، آرش پارساخو و... نوشته شده و اصغر عبداللهی آنها را بازنویسی كرده است. خانه مادری، مهمانی شام و شب رغائب عنوان برخی قسمت‌های این مجموعه هستند. با این‌كه به خاطر اپیزودیك بودن این سریال از تعداد زیادی بازیگر استفاده شده كه 40 بازیگر اصلی داشته و ظاهرا با بازیگران فرعی این تعداد به 100 نفر می‌رسد، اما لبخنده از بازیگران چهره و خیلی مشهور استفاده نكرده است و مبنای كار خود را بیشتر بر خود فیلمنامه و قصه‌ها قرار داده است.از این حیث می‌توان آن را با سریال شاید برای شما هم اتفاق بیفتد مقایسه كرد.
با این‌كه جنس و ماهیت قصه‌ها و فضاسازی و طراحی صحنه آن بیشتر به تله‌تئاتر نزدیك است و عمارت قدیمی آن به خلق چنین فضایی كمك كرده اما روایت قصه‌ها لحنی رئالیستی داشته و به واقعیت‌های زندگی نزدیك است. اساسا تجربه‌های زیسته واقعی و مناسبات آدم‌ها در این تجربه دستمایه قصه پردازی در این مجموعه قرار گرفته است.

یكی از امتیازات این مجموعه، روایت دیالوگ‌هاست كه خیلی واقعی و شبیه روایت زندگی عادی است و تلاش شده از غلوگویی گفتاری در بطن كار جلوگیری شود.
در واقع اجزاء و عناصر درام در نسبت با همان نگاه واقعگرایانه كارگردان به قصه و شخصیت هایش به یك هماهنگی لازم رسیده‌اند، هرچند یك كندی و رخوتی در ریتم قصه دیده می‌شود كه با توجه به مخاطب شناسی شبكه 4 به نظر می‌رسد نقطه ضعفی به حساب نیاید. مخاطبان شبكه 4 با تله‌تئاتر آشنا هستند، ولی شاید كمتر با مجموعه‌های نمایشی مواجه شده باشند. مجموعه رازهای یك خانه از فضای استودیو خارج و به صورت تك دوربین ضبط می‌شود. با این حال فضای كلی سریال و ساختار و فرم روایی آن به سریال‌های شبكه‌های دیگر شباهت كمتری دارد و لوكیشن‌های كم و حجم زیاد فضاهای داخلی به این تمایز دامن زده است.

ابتدا تصویربرداری در باغی حوالی امامزاده صالح تجریش انجام می‌شد و مدتی است تصویربرداری به مكانی به نام باغ زاویه رفته است كه بسیاری از قصه‌ها در آن شكل می‌گیرد و باعث تنوع مكان و زمان می‌شود.
روایت داستان‌هایی كه برای این مجموعه در نظر گرفته شده، تلفیقی از داستان‌های امروزی و آثار برجسته جهان از جمله چخوف است كه این مساله بسیار به جذابیت كار می‌افزاید. به عبارت دیگر، الهام گرفتن ازادبیات كهن و آمیختن آن با فضاهای زندگی مدرن و دغدغه‌های آدم‌های امروزی، این سریال را در فضایی میان سینما و تئاتر قرار داده است كه تماشای آن آرامشی لذت بخش دارد. در واقع یك نوع بازسازی و بومی كردن ادبیات جهان را می‌توان در این مجموعه ردیابی كرد. واقعیت این است كه مجموعه به‌گونه‌ای متفاوت، فضای همیشگی و تكراری تله‌تئاتر‌های ساخته شده طی این سال‌ها را در هم شكسته و فضای استودیویی این‌گونه كارها را این بار در فضایی كاملا متفاوت در یك لوكیشن باورپذیرتر قرار داده است. فریبرز قربان‌زاده طراح صحنه و لباس سریال نیز همین نظر را دارد و معتقد است: شاید لوكیشن‌های یكسان در ظاهر بی‌شباهت به یك تله‌تئاتر نباشد، اما به نظر من این هنر كارگردان است كه بتواند چند قسمت را در یك محل ثابت به‌گونه‌ای كارگردانی كند كه در هر قسمت آن، جذابیت‌های خاصی برای مخاطب داشته باشد.

البته باید این را هم اضافه كرد كه این بدان معنی نیست كه مخاطب تصویری تصنعی از این المان‌ها داشته باشد. آنچه فراتر از فرم‌های ظاهری می‌تواند مخاطب خاص این مجموعه را با خود همراه كند تلاش كارگردان برای وارد شدن به دنیای درونی و ذهنی و بازنمایی لایه‌های باطنی روح آدمی و آن چیزی است كه در درون اتفاق می‌افتد و مظاهر بیرونی آن به شكلی نمادین نشانه‌شناسی می‌شود.
شخصیت‌هایی كه هر كدام رازی را با خود همراه دارند و در مكاشفه دراماتیك مخاطب را با پیچیدگی دنیای درونی خود همراه و سهیم می‌كنند. راز‌های یك خانه روایت انسان‌های مدرن با لحن و ادبیاتی قدیمی است كه در بدترین زمان ممكن پخش می‌شود.
 
پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:خوانندگان,سينما,موفق, :: 1:14 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
ویل اسمیت
تعداد بسیار زیادی از خوانندگان موفق و ناموفق پا به عرصه بازیگری گذاشتند و بازیگران متعددی هم بودند كه چند آلبوم موسیقی با صدای خود منتشر كردند تا شاید....

                                        


بازیگری و خوانندگی شاید ابتدا خیلی ربطی به هم نداشته باشند ولی واقعیت این است كه در عرصه سرگرمی این 2 بخش بیشترین نزدیكی و قرابت را با یكدیگر داشته و دارند. تعداد بسیار زیادی از خوانندگان موفق و ناموفق پا به عرصه بازیگری گذاشتند و بازیگران متعددی هم بودند كه چند آلبوم موسیقی با صدای خود منتشر كردند تا شاید موفقیت‌های خود را در این عرصه نیز تكرار كنند. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به برخی از مطرح‌ترین خواننده / بازیگران تاریخ سینما كه برخی از آن‌ها در هر 2 حرفه موفقیت چشمگیری داشتند.


 
جاستین تیمبرلیك: در حال تجربه

این خواننده 30ساله سبك پاپ با وجود سن كم پله‌های ترقی را به‌سرعت طی كرده و یكی از محبوب‌ترین خوانندگان در حال حاضر دنیا محسوب می‌شود. به گزارش برترین ها تیمبرلیك كه فعالیت خود در زمینه موسیقی را از سال 1995 و با گروه بوی بند آن سینك آغاز كرد در اواخر دهه 1990 كم‌كم نامی برای خود دست و پا كرد اما ستاره اقبال او با نخستین انفرادی‌اش در سال 2002 طلوع كرد.

فروش باورنكردنی این آلبوم بود كه تیمبرلیك را به ستاره‌ای جهانی تبدیل كرد.

تیمبرلیك از سال 1999 و با بازی در یك سریال تلویزیونی فعالیت بازیگری خود را آغاز كرد. او تا سال 2001 در 4 فیلم و سریال در نقش‌هایی كوتاه بازی كرد اما بعد از موفقیت عظیمش در زمینه موسیقی از سال 2005 در فیلم‌هایی جدی‌تر و نقش‌هایی مهم‌تر ظاهر شد از جمله

ادیسون

(2005)،

آلفا داگ

(2006) و

ناله مار سیاه

(2006) اما شاید بهترین بازی سینمایی او تاكنون بازی در نقش

شون پاركر

در فیلم

شبكه اجتماعی

ساخته

دیوید فینچر

باشد. بازی در این نقش نشان داد تیمبرلیك جدا از یك ستاره پاپ می‌تواند در سینما نیز ستاره موفقی باشد.


 

ویل اسمیت: در بازیگری موفق‌تر شد

یكی از پولسازترین بازیگران تاریخ سینما كه بسیاری از فیلم‌هایش فروشی بیش از 100میلیون دلار داشته‌اند، در عین حال یكی از خوانندگان شناخته شده سبك هیپ‌هاپ نیز هست كه تاكنون 9 آلبوم موفق و پرفروش را روانه بازار كرده است. به گزارش برترین ها اسمیت در اوایل دهه 1990 و زمانی كه 4 آلبوم موفق از او منتشر شده بود كار بازیگری را آغاز كرد و بعد از موفقیت در فیلم

«پسران بد»

در سال 1995، در فیلم

«روز استقلال»

در نقش اصلی ظاهر شد. فروش بسیار بالای این فیلم و قسمت اول

مردان سیاهپوش

در سال 1997 او را به یكی از ستارگان پرطرفدار سینما تبدیل كرد محبوبیتی كه تاكنون تداوم داشته است. اسمیت گرچه بازیگر تیپیك فیلم‌های تجاری است اما بارها نشان داده كه بازیگر توانایی است و یك‌بار نیز به‌ دلیل بازی در نقش محمد علی كلی در فیلم

«علی»

كاندید جایزه اسكار شد. گرچه در حال حاضر فعالیت سینمایی اسمیت بسیار بیشتر از كارهای او در زمینه موسیقی است ولی با این حال از سال 1997 تا 2005،  4آلبوم در سبك هیپ‌هاپ روانه بازار كرده كه با استقبال مناسبی از جانب منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شده است.


 

دیوید بووی: بازی قوی در نقش‌های كوتاه

این خواننده 64 ساله انگلیسی به همان اندازه شهرت و محبوبیت خود در عرصه موسیقی در زمینه بازیگری نیز هنرمندی قابل احترام با قدرت بازیگری بالا بوده است. به گزارش برترین ها بووی كه از 15 سالگی با تعدادی از دوستانش یك گروه موسیقی تشكیل داده بود از سال 1969 توانست نظرها را به سمت خود جلب كند. صدا و موسیقی خاص او به‌سرعت طرفداران زیادی پیدا كرد و او خیلی زود توانست مقام خود را به‌عنوان یكی از ستارگان موسیقی راك تثبیت كند. بووی تقریبا از همان زمانی كه نامی در عرصه موسیقی برای خود دست و پا كرد با بازی در فیلم‌های كوتاه پا به عرصه بازیگری گذاشت. بازی او در نقش یك بیگانه فضایی در فیلم

مردی كه روی زمین سقوط كرد

(1976) و بازی تكان دهنده‌اش در فیلم

گرسنگی

در كنار

كاترین دونو

و

سوزان ساراندون

قدرت بازیگری او را نشان داد. بووی همواره در كنار كار خوانندگی در عرصه بازیگری نیز فعال بوده اما بیشتر در نقش‌های مكمل و فرعی بازی كرده است. نكته مهم بازی‌های قوی او در همین نقش‌های كوتاه است كه به‌راحتی از ذهن مخاطب پاك نمی‌شود. یكی از بهترین بازی‌های اخیر او بازی در نقش

نیكلای تسلا

در فیلم

پرستیژ

ساخته دیدنی

كریستوفر نولان

(2006) است.


 

فرانك سیناترا: فاتح قله‌ها

وقتی سیناترا در سال 1998 در 82 سالگی درگذشت هیچ قله‌ای را در زندگی حرفه‌ای خود فتح نشده باقی نگذاشته بود.  او فعالیت موسیقی خود را از سال 1935 وقتی تنها 20سال داشت آغاز كرد و خیلی زود توانست جایگاه مهمی در صنعت موسیقی آمریكا به‌دست آورد. سیناترا حدود 5 سال بعد از آغاز فعالیت موسیقی‌ كار بازیگری را نیز آغاز كرد و تا زمان بازنشستگی از فعالیت‌های هنری در 81 فیلم، سریال و برنامه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت. برخی از این فیلم‌ها در مزه ماندگارترین آثار كلاسیك تاریخ سینما هستند از جمله

مرد بازو طلایی

(1955)،

مردان و عروسك‌ها

(1955)،

غرور و شهوت

(1957)،

سوراخی در سر

(1959)،

كاندیدای منچوری

(1962) و

از اینجا تا ابدیت

(1953) كه

به‌ دلیل این فیلم برنده جایزه اسكار بهترین بازیگر نقش دوم مرد شد تا یكی از معدود خوانندگانی باشد كه به این افتخار دست یافته است

. سیناترا به‌رغم شهرت و محبوبیت فوق‌العاده هرگز از بازی در نقش‌های مكمل ابایی نداشت و بارها در كنار دیگر ستارگان بزرگ سینما بازی كرد. در ضمن كیفیت هنری كارنامه سینمایی سیناترا در میان خوانندگانی كه عرصه بازیگری را تجربه كرده‌اند تقریبا بی‌نظیر است.


جنیفر لوپز
این زوج در یک برنامه تلویزیونی با نام "زنده باد برنده" همکاری می کنند و اگرچه این دو خواننده مشهور هالیوود مدتی است که از هم جدا شده اند و بزودی...
                                                         
از نظر جنیفر لوپز، کار کردن با همسر سابق عجیب و غریبش، مارک آنتونی، خیلی جالب و هیجان انگیز است.

این زوج در یک برنامه تلویزیونی با نام "زنده باد برنده" همکاری می کنند و اگرچه این دو خواننده مشهور هالیوود مدتی است که از هم جدا شده اند و بزودی طلاق آنها رسمی خواهد شد ، اما جنیفر هنوز هم از کارکردن با مارک لذت می برد .

وقتی مجری برنامه "برنامه شبانگاهی" از جنیفر سئوال کرد که کارکردن با مارک چگونه است، او پاسخ داد: "راستش را بخواهید خیلی جالب و خوب است زیرا هردوی ما خیلی خوب یکدیگر را می شناسیم و به همین دلیل خیلی خوب با هم کار می کنیم."
جنیفر لوپز که از مارک، دو فرزند دوقلو با نامهای مکس و امی دارد، اخیرا" فاش کرد که بین او و همسر سابقش "عشق واقعی" وجود داشت زیرا این دو هنرمند قبل از اینکه با یکدیگر ازدواج کنند مدتها با هم دوست بودند.
او گفت: "عشق بین ما واقعی بود. من و مارک قبل از اینکه با یکدیگر ازدواج کنیم مدتها با هم دوست بودیم. ما سالها با یکدیگر دوست بودیم و همیشه علاقه بسیار زیادی به یکدیگر داشتیم."
"ما دو فرزند داریم، پس مسلم است که امکان ندارد ارتباط ما کاملا" قطع شود و با یکدیگر هیچ تماسی نداشته باشیم . او همیشه در زندگی من باقی خواهد ماند."
نگاهی به مجموعه داستان «رویای مادرم» نوشته آلیس مونرو، ترجمه ترانه علیدوستی
«دنی ال مناکر» ویراستار آثار آلیس مونرو در نیویورکر درباره آثار او می‎نویسد: «خواندنِ داستانِ نویسنده ‌ای مثل آلیس مونرو یعنی درک شدن؛ و درک شدن، یعنی اجتماعی شدن»....

زبان ِ رویای مادرم
نقدهای تحلیلی و تطبیقی، بر خلاف نقد زبانشناسی، موضوعاتی را بررسی می‎کنند که از پیش تعیین شده، و از دیدگاه‎های گوناگون قابل مطالعه است، از این روست که بر این باورم در نقد داستانِ امروز بیشتر از هر زاویه‎ای الزام است، نقد زبانشناسانه صورت بپذیرد.

از این منظر بسیار مهم می‎نمایاند که در زبان‌شناسی موضوع بر دیدگاه تقدم ندارد، بلکه درست برعکس، این دیدگاه است که در ابتدا باید مشخص شده و سپس به موضوعی پرداخته شود. وانگهی هیچ عاملی وجود ندارد که بتواند از پیش مشخص کند کدام دیدگاه یا روش بررسی و نقد بر دیگری مقدم است. به همین روی متن پیش‌رو می‎کوشد، مجموعه داستانِ «رویای مادرم» اثر «آلیس مونرو» که به‌تازگی با ترجمه «ترانه علیدوستی» توسط نشر مرکز به بازار آمده براساس گزاره‎های نقد زبانشناسانه در خلل متن حول محور دو موضوعِ «جایگاه زبانی مجموعه در مقام قوه نطق» و «جایگاه زبانی مجموعه در مقام نشانه‌شناسی» را مورد بررسی قرار دهد.

«دنی ال مناکر» ویراستار آثار آلیس مونرو در نیویورکر درباره آثار او می‎نویسد: «خواندنِ داستانِ نویسنده ‌ای مثل آلیس مونرو یعنی درک شدن؛ و درک شدن، یعنی اجتماعی شدن» از همین دیدمان وقتی به رفتار واژگانِ داستانیِ آلیس مونرو و شکل‌گیری مدارِ گفتاری‌اش در مجموعه داستان «رویای مادرم» توجه می‎نماییم به ادراک فیزیکی محض، تطبیق این ادراک با تصورِ تصاویرِ نمایان و پنهانِ شخصیت‎ها و فضاسازی‌هایی می‎رسیم که از حیث زبانی دارای دو جایگاه اصلی‎ است، که زبانِ داستانی را از گفتارِ داستانی‎اش متمایز ساخته.

الف) اجتماعی بودن زبان داستانی و فردی بودن زبانِ گفتاری.
ب) بنیادی بودن زبان داستانی و اتفاقی بودن زبانِ گفتاری.

از این منظر در تمام این مجموعه زبان داستانی عملکرد شخص گوینده نیست، بلکه گویی محصولی است که با هر روایت آمیخته به تصویر، به‌صورتی منفعل در حس‎های متفاوت اتفاق می‎افتد.و گفتار داستانی مجموعه، برخلاف زبان آن، رفتاری فردی است؛ که نویسنده با توسل به زبان روانی و زمان روانی، مجموعه رمزهای داستانی را برای بیان افکار شخصی خود به کار برده است. با این همه باید بی‌رحمانه صادق بود که زبان داستانی «رویای مادرم» زبانی ا‎ست کاملا مشخص که در مجموعه نامتجانس و شوریده قوه نطق نویسنده‌اش قرار گرفته است، مسئله‎ای که نشانه‎های زبانی داستان‎های مجموعه را بیشتر به جنبه‎های روانی سوق داده است که البته از نمایه‎های روان‌پریشی زبانی و شخصیتی آنچنان حادی پیروی نمی‌کند که بنابراین مورد می‎توان جنبه‎های روانی این مجموعه را موفق دانست. علاوه بر این‎ها نشانه‎های زبانی آلیس مونرو در این مجموعه داستانش بسیار عینی‌اند تا آنجا که نوشتار توانسته این نشانه‎ها را به شکل تصویرهای داستانی قرار دادی ثبت کند.

در «رویای مادرم» نشانه، معنا و صورت زبان، چونان یک فرآیند است، این دیدگاه اگر چه بسیاری از موارد داستان‎های اثر موردنظر را قابل انتقاد می‎کند؛ چراکه متضمن نوعی تصورِ از پیش موجود در پس واژه‎های آن است؛ اما می‎تواند با مشخص ساختن این امر که واحد زبانی پدیده‎ای دوگانه است و از تلفیق دو موضوع متفاوت بنیاد یافته است، ما را به حقیقتِ داستانی، مجموعه پنج داستان کوتاهی نزدیک سازد که مشخصه‎های روانشناختی، تصورات حسی، زبانی و تخیلی آن از ماهیتی تجربی برخوردارند.

در این کتاب که به خوبی هم به فارسی در آمده، رابطه دال و مدلولی اختیاری‎ است و نشانه‎های زبانی داستان‎های مجموعه از ماهیتی اختیاری برخوردارند. این نکته به آن معناست که هیچ رابطه درونی خاصی زبان، گفتار، حس، نشانه‌ها، زمان و شخصیت‎های داستان «نفرت، دوستی، خواستگاری، عشق و ازدواج» را به «کوئینی» یا «تیر و ستون» پیوند نمی‌دهد، بی‌تردید تفاوت میان نشانه‎ها و وجود نشانه‎های زبانی گوناگون موید این ادعاست. آلیس مونرو نویسنده هشتاد و یک ساله کانادایی در مجموعه «رویای مادرم» شیوه بیانی خاص دیگری نیز دارد که با نشانه شناسی آثارش مطرح می‎گردد، و آن شیوه بیان عاطفی اثر است. عبارت‎های ندایی، در ارتباط نزدیک با نام آواها قرار دارند که نوعی بیان عاطفی زودگذر از محتوای نشانه‎ای را القا می‎کنند. در این عبارت‎ها شیوه عاطفی و نام آواهای داستان، صورت فضایی مجموعه را اشغال نموده‌اند. از این منظر ماهیت نشانه‎ها در حس آمیزی، تصویر پردازی، اندیشه و زبان، ماهیتی غیرخطی ا‎ست که تمامی عملکرد زبان داستانی با همین اصل ارتباط دارند. که در این میان صورت‎های حسی در تقابل با صورت‎های تخیلی قرار دارد و همین موضوع باعث شده است صورت‎های نشانه‎ای به ابعاد گوناگونی طبقه‌بندی شوند. برای مثال اگر بر واژگان و فضای نشانه‎ای داستانِ «صورت» تکیه کنیم، به نظر می‎رسد که نویسنده عناصر نشانه‎ای مختلفی را در یک نقطه انباشته است، چنین موضوعی رویکرد نشانه‎ای داستان را رویکردی تردیدپذیر کرده است.

در پایان باید نوشت که «رویای مادرم» کوشیده، عدم قطعیت زیبایی شناسانه خود را به تصویر بکشد، و همچنین در آفرینش‎های خود به‌وسیله خیالی اندیشمند که گویا دچار یأس فلسفی است، خود را به فرآیندی ادواری به حقیقت هیچ انگاری برساند که معتقد است هیچ حقیقت دیگری وجود ندارد، از نگاهی دیگر میل بی‎شفقت به درون کاوی خویش، در این مجموعه که در عین حال طنین اعتماد به نفس و شک دردناک نسبت به خویش را هم دارد، بسیار به چشم می‎خورد، شبیه یک آسمان خراش است که با اعتماد به نفس ادعا می‎کند: که به من نگاه کن من پخته‌ترین داستانی هستم که نوشته شده است.
 
پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:گلایه‌,سحر قریشی,فیلم,تازه‌, :: 1:10 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
سحر قریشی
جالب است که به شما بگویم فیلم «دوباره با هم» حتی منشی صحنه نداشت. منشی صحنه‌ای که اسمش در تیتراژ خورده است فقط سه چهار روز سر صحنه بود و....
                                                         
جالب است که به شما بگویم فیلم «دوباره با هم» حتی منشی صحنه نداشت. منشی صحنه‌ای که اسمش در تیتراژ خورده است فقط سه چهار روز سر صحنه بود و بنا به دلایلی بیرونش کردند. منشی صحنه نداشتیم، طراح و دستیار لباس نداشتیم. هماهنگی این عوامل جزو وظایف یک تهیه‌کننده است اما چرا این اتفاق افتاد؟!

آذین آقاجانی سحر قریشی با سریال دلنوازان به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده به چهره مطرح و شناخته‌شده‌ای تبدیل شد و پس از آن بیشتر در فیلم‌ها و کارهای سینمایی ظاهر شد. وی در جشنواره سی‌ام فجر با کارهایی چون گشت ارشاد، دوباره باهم، اکباتان و... حضور دارد. او برایمان از دنیای بازیگری گفت.

خانم قریشی در مجموع، شما امسال جزو بازیگران پرکار سینما بودید. از کیفیت کارهایتان بگویید و سال کاری پررونقی که پشت سر گذاشتید.
واقعیت این است که هنوز همه کارها را ندیده‌ایم ولی از نظر کیفی ، متأسفانه یکی از فیلمنامه‌هایی که زمانی که فقط فیلمنامه را خواندم، قرارداد بستم و فکر می‌کردم که فیلم خوبی شود فیلم «دوباره با هم» بود. بسیار متأسفم به نظر من یک پروژه زمانی جمع می‌شود که همه عوامل در کنار هم و درست به وظیفه‌شان عمل کنند.
این که یک نفر بیاید و حضورش به گونه‌ای باشد که به وظیفه‌اش عمل نکند و مسئولیتش گردن چند نفر دیگر که اصلاً تخصص در آن زمینه ندارند بیفتد کیفیت کار را کاهش می‌دهد. جالب است که به شما بگویم این کار حتی منشی صحنه نداشت.
منشی صحنه‌ای که اسمش در تیتراژ خورده است فقط سه چهار روز سر صحنه بود و بنا به دلایلی بیرونش کردند. ما تهران کار می‌کردیم؛ از تهران که وارد قشم شدیم منشی صحنه نداشتیم، طراح و دستیار لباس نداشتیم.هماهنگی این عوامل جزو وظایف یک تهیه‌کننده است اما چرا این اتفاق افتاد؟!
چون تهیه‌کننده خودش دغدغه‌های دکوپاژ داشت. چون اسماً تهیه‌کننده بودند ولی رسماً کارگردانی می‌کردند و من متعجب شدم بابت این که در این نشست کارگردان حضور نداشت.

تعهد کاری به کنار؛ حداقل برای حفظ شأن کاری خودتان هم نمی‌توانستید کار را رها کنید؟
چرا، درست است. من خودم شخصاً بارها این صحبت را با کارگردان و تهیه‌کننده کار که آقای جمشید حیدری بودند، داشتم و بارها به ایشان گفتم که دیگر نمی‌توانم این فضا را تحمل کنم چرا که کار زخمی شده بود.درست است که پروژه خوبی نبود، ولی ما مجبور بودیم که ادامه دهیم و کار را جمع کنیم.
منتهی هنگامی که ما نصف کار را تهران گرفتیم آن را زخمی کردیم از نظر رفتار حرفه‌ای شما درست می گویید، یعنی ما می‌توانستیم کار را رها کنیم و پروژه بخوابد، ولی از لحاظ حرفه‌ای‌تر، از این نظر که خدا را هم در نظر بگیریم و خودخواهی نکنیم تصمیم گرفتیم که بمانیم و کار را جمع کنیم.

شما با تلویزیون شروع کردید ولی رویکردتان سینمایی‌تر دارد می‌شود.پیشنهادهایی که در سینما دارید بهتر است یا این که خودتان در حال حاضر سینما را ترجیح می‌دهید.
واقعیت این است که در حال حاضر پیشنهاد سینمایی من بسیار بیشتر از تلویزیون است و این که ترجیحاً مدیوم سینما را بیشتر دوست دارم، با این که هنوز هم به تلویزیون وفادارم و دوست دارم حضور دوباره‌ای داشته باشم اما با شرایطی مثل یلدای دلنوازان.

نقش‌هایی که در پروسه کاری چند فیلم این جشنواره انتخاب کرده‌اید براساس چه معیارهایی بوده است؟
اصلاً کاری با این نداشتم که نقش اول باشم یا نه؛ دوست داشتم جنسی از بازی‌هایی را تجربه کنم که شبیه کارهای دیگرم نباشد و فکر می‌کنم این اتفاق افتاد.
پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:گوگل,جهان, :: 12:57 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر
گوگل می‌خواهد مشکلات جهان را حل کند
گوگل سایتی را راه‌اندازی کرد به امید آن که از طریق بحث و گفت‌وگوی اندیشمندان و پژوهشگران بتوان مشکلات جهان را حل کرد.

خبر آنلاین:چند روز قبل مجریان پروژه solve for X به میزبانی مدیرعامل گوگل یعنی اریک اشمیت، جلسه‌ای برگزار کردند و در آن موضوعات متفاوتی بیان شد. حالا گوگل با راه‌اندازی www.wesolveforx.com/ محتوای بعضی از مذاکرات را به صورت آنلاین در این سایت منتشر کرده است.

 

پیوندهای روزانه
پيوندها


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 353
بازدید هفته : 424
بازدید ماه : 2970
بازدید کل : 126556
تعداد مطالب : 429
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1


کسب درآمد پاپ آپ
کسب درآمد پاپ آپ